مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران:

بروزرسانی و ساماندهی آمار شهدای مازندران دستاورد دومین کنگره/ دیار علویان ۱۴۵۰۰ شهید تقدیم انقلاب و نظام کرد

«کهنسال» با اشاره به بروزرسانی و ساماندهی شهدای مازندران تعداد شهدای استان را ۱۴۵۰۰ شهید اعلام کرد.
کد خبر: ۶۷۰۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹ - 29May 2024

بروزرسانی و ساماندهی آمار شهدای مازندران دستاورد دومین کنگره/ دیار علویان ۱۴۵۰۰ شهید تقدیم انقلاب و نظام کردبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مازندران، «سعید کهنسال» مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران امروز در نشست با خبرنگاران که با محوریت دومین کنگره شهدای استان برگزار شد، از برگزاری دومین کنگره شهدای مازندران با محوریت سپاه کربلا در مهر امسال خبر داد و اظهار داشت: کمیته‌های مختلف در دستگاه‌های اجرایی شکل گرفت و بنیاد شهید نیز کمیته جمع آوری، حفظ اسناد و آثار شهدا و کمیته تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا را بر عهده دارد.  

وی آمار شهدای مازندران را ۱۴ هزار و ۵۰۰ شهید اعلام کرد و افزود: این آمار براساس کدملی اسامی شهدا مشخص شد و آمار تجمیع شده است.

بروزرسانی و ساماندهی شهدای مازندران دستاورد کنگره شهدا بود

به گفته مدیرکل بنیاد شید و امور ایثارگران مازندران برای تهیه این آمار، اصالت شهدا، محل تولد، پرونده، تعداد سنگ مزار و تعداد شهدای گمنام مدفون شده در مازندران لحاظ شده است.  

کهنسال با بیان اینکه بروزرسانی و ساماندهی شهدای مازندران یکی از دستاورد‌های برگزاری این کنگره بود، ادامه داد: تجلیل و تکریم از خانواده‌های معظم شهدا در دستور کار قرار دارد و یکپارچه سازی ارائه خدمات نیز بر این اساس خواهد بود.

این مسئول با بیان اینکه آنچه شهیدان را محبوب کرده، کار برای رضای خدا، حفظ نوامیس، دفاع از ولایت و آرمان‌ها و ارزش‌ها و حفظ تمامیت ارضی نظام بوده است، اضافه کرد: امنیت و آرامش امروز را مدیون خون شهدا هستیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران با اشاره به دیدار صمیمی رئیس جمهور شهید با خانواده‌های شهدای مدافع حرم خان‌طومان مازندران اذعان داشت: نگاه ایشان به خانواده‌های شهدا ستودنی بود.

وی با اشاره به ره آورد سفر رئیس جمهور شهید به مازندران گفت: ۵۰ میلیارد تومان برای اتمام مجموعه توانبخشی و مجتمع فرهنگی و ۱۵ میلیارد تومان هم برای تجهیز این دو پروژه اعتبار گذاشته شد.

اختصاص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی گلزار شهدا

کهنسال با بیان اینکه در حوزه ساماندهی گلزار شهدا ۱۵ میلیارد تومان اعتبار گذاشته شد، گفت: اختصاص ۵ درصد از نهضت ملی مسکن برای جامعه ایثارگری، ۱۰ درصد حوزه اشتغال جامعه ایثارگری، ۱۵ میلیارد تومان برای تجهیز خانه ایثار، بخشی هم برای تامین معیشت دهک‌های پایین نیز منظور شده است.

این مسئول در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ساماندهی گزارش شهدا، و بیان اینکه اعتبار این بخش از محل تملک دارایی و سرمایه‌ای تامین می‌شد، ادامه داد: سعی کردیم نگاه قرارگاهی که به ساماندهی مزار شهدا داشته باشیم، از اینرو به فقط به اعتبار تملک دارایی اکتفا نکردیم  و اعتبار سفر و مشارکت مردم و خانواده به آن اضافه شد و همچنین ظرفیت کارگروه ساماندهی گزارش شهدا شهرداری‌ها به میدان آمدند.

کهنسال خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۰ تا ابتدای ۱۴۰۰ طی یک دهه حدود ۱۲ درصد مزار شهدا در مازندران ساماندهی شده بود، اما از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲۴ درصد از گلزار‌ها ساماندهی شد و میزان پروژه‌های نیمه کاره ۷ با پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصد است.

ثبت بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ مصاحبه تاریخ شفاهی والدین شهدا

وی اذعان داشت: در راستای برگزاری کنگره شهدای استان، این کمیته از سال گذشته اقدام به جمع‌آوری آثار شهدا در۲۲ شهرستان کرده است، ۲۰ هزار تصاویر شهدا آماده است و ۱۰ هزار دیگر در حال اسکن و آماده‌سازی قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا آخر خرداد امسال به ۵۰ هزار تصویر برسد.

مسئول کمیته تکریم و جمع‌آوری آثار شهدای کنگره مازندران ادامه داد: پرونده‌های شهدای دوران انقلاب، دفاع مقدس، حرم و امنیت به صورت محتوایی با پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برای ارائه به دبیرخانه کنگره دسته‌بندی شده است.

کهنسال به ثبت بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ مورد از تاریخ شفاهی والدین شهدا در قالب مصاحبه اشاره کرد یادآور شد: این آرشیو نوار‌های مصاحبه خانواده‌های معزز شهدا توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران صورت گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار