وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

سازمان ملل متحد گام مهمی برای به رسمیت شناختن و تضمین حقوق مشروع فلسطینیان بردارد

«بهرام عین‌اللهی» گفت: امیدواریم رای مثبت مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد عضویت فلسطین، گام مهمی برای به رسمیت شناختن و تضمین حقوق مشروع فلسطینیان از جمله حق تعیین سرنوشت آنها باشد.
کد خبر: ۶۷۰۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳ - 29May 2024

سازمان ملل متحد گام مهمی برای به رسمیت شناختن و تضمین حقوق مشروع فلسطینیان برداردبه گزارش خبرنگار جامعه دفاع‌پرس، «بهرام عین‌اللهی»  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در هفتاد و هفتمین مجمع سالیانه سازمان بهداشت جهانی در ژنو سوییس، طی سخنرانی در مراسم افتتاحیه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید، آیت‌الله رئیسی و هیات همراهشان، اظهار داشت: امیدواریم رای مثبت مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد عضویت فلسطین، گام مهمی برای به رسمیت شناختن و تضمین حقوق مشروع فلسطینیان از جمله حق تعیین سرنوشت آنها باشد.

متن سخنرانی وی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
با تشکر از آقای رئیس

هیئت من مایل است از مدیرکل و دبیرخانه به دلیل تلاش‌های مستمر آنها برای بهبود شرایط بهداشتی در فلسطین اشغالی تشکر کند. 

بسیار نگران کننده است که گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت (A۷۷/۱۸) منتشر شده در ۱۴ مه ۲۰۲۴ تحت این بند دستور کار، به وضعیت وخیم بهداشتی جاری در غزه رسیدگی نمی‌شود.

سیستم بهداشتی در فلسطین اشغالی زیر آتش است و تمامی جنبه‌های زندگی، که عوامل اساسی سلامت را در بر می‌گیرد، عمیقاً تحت تأثیر عملیات نظامی رژیم آپارتاید اسرائیل در غزه قرار گرفته است.

نقض فاحش اخیر قوانین بین المللی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه، به ویژه جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت، نسل کشی، پاکسازی قومی و آوارگی اجباری که توسط رژیم اشغالگر انجام شده است، ماهیت مطلقاً رها شده این رژیم را در ارتکاب جنایات بی سابقه نشان می‌دهد.

ناکامی جامعه بین المللی به ویژه شورای امنیت در پایان دادن به اشغال غیرقانونی خود و وحشیگری‌های رژیم تحمیلی بر مردم فلسطین، دلیل اصلی این است که ما امروز هنوز در این مرحله هستیم که می‌بینیم پایان دادن به زندگی افراد بی گناه ادامه دارد که به این چراغ سبزی برای ادامه ارتکاب جنایات رژیم صهیونستی بدون هیچ عواقبی می‌باشد.

آقای رئیس
وضعیت وخیم بهداشتی مردم بی‌دفاع و بی‌گناه غزه، غیرممکن بودن بهبود نظام سلامت را بدون کمک فوری بین‌المللی برجسته می‌کند. تداوم وضع موجود باعث تشدید وضعیت خواهد شد، کانال‌های امدادی و حمایتی به مردم مسدود شده و افراد آسیب پذیر عمدتاً بیماران، کودکان، زنان و معلولان به شدت آسیب دیده اند.

جامعه بین المللی باید اقدامات حمایتی ملموسی را برای رفع نیاز‌های اساسی و ضروری جمعیت آسیب دیده و ارائه کمک‌های لازم برای کاهش رنج فلسطینیان و هموار کردن راه برای پایان نسل کشی انجام دهد.

تخریب و آسیب گسترده به زیرساخت‌های سیستم بهداشتی غزه، از جمله بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و آمبولانس‌ها و امکانات آموزشی، آب و فاضلاب، دسترسی به خدمات اولیه را به‌طور چشمگیری محدود کرده است. وضعیت هشدار دهنده است و حمله به بیمارستان‌ها و نیروی کار بهداشتی همراه با جابجایی مکرر جمعیت بحران بهداشت را تشدید کرد.

آقای رئیس
این جنایات علیه بشریت و نقض فاحش حقوق بشر که همگی مغایر با اهداف و اصول سازمان جهانی بهداشت هستند باید صریحا محکوم شوند.

در نهایت، مطابق با موضع همیشگی خود، ما نسبت به آن بخش از پیش نویس تصمیم و گزارش مندرج در سند A۷۷/۱۸ که ممکن است باعث به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل تعبیر شود، اعتراض خود را ابراز می‌کنیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار