رئیس دیوان عالی کشور مطرح کرد؛

راهکار جدید دیوان عالی کشور برای کاهش پرونده‌های طلاق

حجت‌الاسلام منتظری با اشاره به اتخاذ تدابیر ویژه برای کاهش پرونده‌های خانواده و طلاق از پیشنهاد مطرح شده در خصوص حضور روسای مجتمع های قضایی خانواده در جلسات هیأت عمومی استقبال کرد.
کد خبر: ۶۷۰۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷ - 02June 2024

راهکار جدید دیوان عالی کشور برای کاهش پرونده‌های طلاقبه گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «محمدجعفر منتظری» دادستان کل کشور در جلسه شورای معاونین با اشاره فرمایشات امیرالمومنین علی (ع) در خطبه شِقشِقیّه "أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ [ابْنُ أَبِی قُحَافَةَ]وَ إِنَّهُ لَیَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّی مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى، یَنْحَدِرُ عَنِّی السَّیْلُ وَ لَا یَرْقَى إِلَیَّ الطَّیْرُ" اظهار داشت: ولایت نعمت بزرگی است که خداوند متعال بر ما ارزانی داشته است، در حال حاضر در آستانه سالگرد ارتحال امام راحل و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که حق فراوانی را به ملت ایران، جهان اسلام و جهان بشریت دارند؛ هستیم، امام راحل پدیده‌ای بود که در بین فقهای بزرگ پس از غیبت حضرت بقیه الله ارواحنا له فداه، توانست حکومت و نظامی را مبتنی بر اسلام ناب محمدی به وجود بیاورد.

وی ادامه داد: در طول تاریخ فقهای بزرگ و اندیشمندانی همچون شیخ طوسی، شیخ مفید و برخی شاگردان امام صادق (ع) مصابیح و چراغ‌های راه هدایت بودند و نقش هر کدام در نقل روایات و فرمایشات معصومین و در نشر و تربیت شاگردان بسیار ارزنده است و هر کدام از آنها حق فراوانی به امت اسلامی و گسترش حوزه تشیع دارند، اما در بین این بزرگان، امام خمینی (ره) تنها کسی بود که موفق شد و توانست آن بخشی را از اسلام که منظور رسول اکرم (ص) بود را به منصه ظهور برساند.

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و پس از امام راحل (ره) خلف صالح ایشان کشتی انقلاب را در اقیانوس پرتلاطم وقایع و حوادث با تدبیر، دوراندیشی و بصیرت هر چه تمام هدایت نموده است. ان شاء الله انقلاب اسلامی ما زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) باشد.

حجت الاسلام منتظری در ادامه این جلسه و بخش دیگری از سخنانش گفت: تجهیز سیستم شعب با همکاری معاونت آمار و فناوری قوه قضائیه در حال پیگیری است و در حال حاضر قضات می‌توانند با سیستم اینترانت داخلی به سایت قوانین دسترسی داشته باشند.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اتخاذ تدابیر ویژه برای کاهش پرونده‌های خانواده و طلاق از پیشنهاد مطرح شده در خصوص حضور روسای مجتمع‌های قضایی خانواده در جلسات هیأت عمومی استقبال کرد و گفت: حضور رؤسای مجتمع‌های قضایی خانواده حلقه ارتباطی موثری برای انتقال تجربیات و نقطه نظرات قضات دیوان عالی کشور به قضات دادگاه‎های خانواده در جهت اعمال رویه واحد در صدور آراء و افزایش اتقان آراء خواهد بود.

حجت الاسلام منتظری در این جلسه بر ساماندهی و تسریع در رسیدگی به پرونده‌هایی که برای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری به این مرجع عالی قضایی واصل می‌شود تأکید کرد.

وی با اشاره به موضوع پرداخت بهره وری قضات اضافه کرد: شغل قضاوت به عنوان یک شغل مهم، با منزلت و خطیر است و در اسلام نیز در مورد مسأله تأمین زندگى و معیشت قضات تاکید فراوانی شده است، اما اجر و زحمت کار قضات فراتر از مسائل مالی است و خداوند مقام رفیع قضاوت را به پیامبران و اوصیای معصوم آنان موهبت فرموده است و این شغل امانت الهی است.

گفتنی است: در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین سیدکریمی معاون قضایی دیوان عالی کشور گزارشی از بازدید صورت گرفته از شعب دیوان عالی کشور مستقر در استان قم ارائه کرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار