کنگره ملی شهدای غریب اسارت در یزد برگزار می‌شود

مراسم رونمایی از پوستر کنگره ملی شهدای غریب اسارت با حضور استاندار یزد، نماینده مردم یزد، اشکذر و زارچ در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از آزادگان هشت سال دفاع مقدس در محل استانداری برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۰۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵ - 02June 2024

به گزارش دفاع‌پرس از یزد، مراسم رونمایی از پوستر کنگره ملی شهدای غریب اسارت با حضور استاندار یزد، نماینده مردم یزد، اشکذر و زارچ در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از آزادگان هشت سال دفاع مقدس در محل استانداری برگزار شد.

«محمد جواد زمردیان» دبیر کنگره ملی شهدای غریب اسارت در این مراسم گفت: رصدخانه‌ای شکل گرفته تا با شناسایی و گردآوری اطلاعات مربوط به این شهیدان، راه برای رسیدن به اهداف کنگره هموار شود و تا کنون یک هزار و ۸۰۰ شهید غریب اسارت در دوران هشت سال دفاع مقدس در کشور شناسایی و از این تعداد برای حدود یک هزار و ۱۰۰ شهید پرونده تشکیل شده است..

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی به خصوص شهدای غریب اسارت ادامه داد: چهار سازمان شامل بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته جستجوی مفقودین، جمعیت هلال‌احمر و مرکز اسناد مطالعات دفاع مقدس مرجع اولیه گردآوری اسامی شهدای غریب هستند.

زمردیان افزود: در کنار این سازمان‌ها، روایت آزادگان از چگونگی شهادت هم‌بندان خود و اطلاعات موسسات مردم نهاد پیام آزادگان، جمعیت آزادگان، هیات‌های آزادگان در سراسر کشور، منابع و تالیفات محققین و گزارش برخی از یگان‌های عملیاتی دیگر منابع اطلاعاتی رصدخانه در گردآوری اطلاعات شهداست. ناگفته نماند این فرایند باعث شده تا امروز به اطلاعات این تعداد شهید دست پیدا کنیم که از میانشان کار شناسایی نهایی و تشکیل پرونده برای حدود یک هزار و ۱۰۰ شهید غریب انجام و به دنبال بررسی و گردآوری مستندات و اطلاعات و تعیین و تکلیف ۷۱۰ شهید بقیه باشیم.

وی یادآور شد: فعالیت‌های میدانی از خردادماه سال جاری با برگزاری ۱۰ اجلاسیه استانی آغاز و هر ماه شاهد بزرگداشت مقام شهدای غریب در سطح استان‌ها خواهیم بود و از همه هنرمندان دعوت می‌شود اگر آثاری از جمله داستان، فیلمنامه، پادکست، موشن گرافی، موشن کمیک و کلیپ در موضوع شهدای غریب دارند به دبیرخانه کنگره ارسال و در اجر معنوی برگزاری این اتفاق مهم سهیم باشند.

دبیرکنگره ملی شهدای غریب اسارت تصریح کرد: این کنگره با هدف عمل به فرمایش مقام عظمای ولایت مبنی بر جبران کم کاری‌های صورت گرفته درطول سالیان متمادی درحوزه گردآوری آثار و معرفی وقایع دوران اسارت به ویژه معرفی شهیدان مظلوم آن دوران و تدبیر ریاست جمهور فقید پیرامون ضرورت به تصویر کشیدن جانفشانی چهره‌های مقاوم و قهرمان آزاده شکل گرفته است.

استاندار یزد هم در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی و شهدای غریب اسارت بر همکاری ادارات و مردم در برگزاری یادواره شهدا در استان تاکید کرد.

وی از بنیاد شهید و امور ایثارگران خواست دبیرخانه کمیته‌های کنگره ملی شهدای استان را در همین راستای تقویت شود و از دیگر سو دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های عمومی از موازی کاری پرهیز کنند تا خروجی کار بهتر و جذاب‌تر داشته باشیم.

«مهران فاطمی» بر استفاده از تجربیات دیگر استان‌ها در هرچه بهتر برگزاری کنگره ملی شهدای یزد تاکید و خواستار اطلاع رسانی دقیق و تدریجی از افتخارات مردم منطقه در دوران دفاع مقدس شد.

اولین کنگره ۷۰ آزاده شهید استان یزد که در زمان دوران هشت سال دفاع مقدس و اسارت در زندان‌های عراق به شهادت رسیدند تحت عنوان «شهدای غریب» در مردادماه امسال برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها