نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری:

امام خمینی (ره) نترسیدن را به امت ما یاد دادند

آیت‌الله موسوی اصفهانی در مورد ابعاد شخصیت امام خمینی (ره) گفت: الگو بودن و تقوا در حد اعلی دو بُعد از شخصیت حضرت امام (ره) بود؛ بُعد سوم شخصیتی ایشان جهاد در راه خدای تبارک و تعالی بود. امام راحل در مقابل طاغوت ایستاد و خداوند به ایشان عنایت داشت که طاغوت به دست این مرجع و رهبر بزرگ مسلمانان شکسته شد.
کد خبر: ۶۷۱۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱ - 02June 2024

سه بعد شخصیت امام خمینی (ره) از منظر قرآنبه گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، آیت‌الله «سید مصطفی موسوی اصفهانی» نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری، روز گذشته (شنبه، ۱۲ خرداد) در مراسم گرامیداشت سی‌و‌پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) که به‌همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی همدان در مسجد دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس آیه ۲۱ سوره احزاب «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا؛ قطعاً براى شما در اقتدا به رسول خدا سرمشقى نیکوست براى آن کس که به خدا و روز بازپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد مى‌کند» الگوی ما پیامبر (ص) است، بعد از ایشان ائمه (ع) و اولیاء الگو هستند. همان‌طور که می‌توانیم از پیامبر اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) الگو بگیریم در زمان ما نیز علما می‌توانند مصداق این الگو باشند، در سایه شناخت این الگو‌ها انسان می‌تواند خودش را بسازد.

وی بیان کرد: امتیازاتی که خداوند در قرآن کریم برای پیامبر (ص) بیان فرموده در وجود حضرت امام (ره) نیز متبلور بود؛ بر اساس آیه ۱۳ سوره حجرات «.. إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ...» تقوا مراتبی دارد که امام خمینی (ره) آن را در حد اعلا داشت. با وجود اینکه زندگی معمولی برای هر فرد مسلمان مشروع است، امام (ره) از حداقل زندگی هم پایین‌ترین سطح زندگی را برای خود انتخاب کرده بودند و محل سکونت ایشان در نجف اشرف در کوچه باریکی نزدیک منزل آیت‌الله سیستانی نشان‌دهنده این موضوع است.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب نیز امام راحل به‌عنوان رهبر حکومت اسلامی، جماران را برای زندگی انتخاب کردند و بسیاری از افرادی که از سایر کشور‌ها برای دیدن ایشان می‌آمدند از وضعیت زندگی امام (ره) متعجب می‌شدند و این نوع از زندگی نشان از تقوای ایشان است.

وی بیان کرد: در ۲۲ بهمن سال ۵۷ وقتی حکومت نظامی دادند، امام (ره) فرمود بریزید بیرون، اتکای ایشان به آیه ۳۰ سوره فصلت بود «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ آنان که گفتند: محققا پروردگار ما خدای یکتاست و بر این ایمان پایدار ماندند فرشتگان رحمت بر آنها نازل شوند و مژده دهند که دیگر هیچ ترسی از وقایع آینده و حزن و اندوهی از گذشته خود نداشته باشید و شما را به همان بهشتی که انبیا وعده دادند بشارت باد.» از همین رو و با تکیه بر همین آیه امام (ره) فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

آیت‌الله موسوی اصفهانی با اشاره به آیه دیگری که در وجود امام خمینی (ره) تبلور یافته بود، اظهار داشت: براساس آیه ۲۵۷ سوره بقره «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ؛ خدا یار اهل ایمان است که آنان را از تاریکی‌های جهل بیرون آرد و به عالم نور برد، و آنان که راه کفر گزیدند یار ایشان شیاطین و دیوهایند که آنها را از عالم نور به تاریکی‌های گمراهی در افکنند، این گروه اهل دوزخند و در آن همیشه خواهند بود.» ایمان امام (ره) باعث شد چیز‌هایی را ببیند که در نور ایمان وارد شده بود، ایمانی محکم. وقتی به ایشان گفتند صدام به ایران حمله کرده در سایه ایمان و با همراهی مردم مثل کوه هشت سال در مقابل دنیا ایستاد.

وی با اشاره به آیه ۳۱ سوره فصلت «نَحْنُ أَوْلِیَاؤُکُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَةِ ۖ وَلَکُمْ فِیهَا مَا تَشْتَهِی أَنْفُسُکُمْ وَلَکُمْ فِیهَا مَا تَدَّعُونَ؛ ما در دنیا و آخرت یاران و دوستداران شماییم و برای شما در بهشت ابد هر چه مایل باشید یا آرزو و تقاضا کنید همه مهیاست.» گفت: خدا نیز از امام (ره) حمایت کرد؛ در حمله آمریکایی‌ها به صحرای طبس همچون جریان سپاه ابرهه که خداوند آنها را نابود کرد، با امداد غیبی شن‌های طبس که در اختیار پرودگار عالم است به کمک آمدند و هواپیمای آمریکایی‌ها سقوط کرد.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آیات دوم و سوم سوره طلاق «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» نیز در وجود امام (ره) تجلی داشت، افزود: الگو بودن و تقوا در حد اعلی دو بُعد از شخصیت حضرت امام (ره) بود؛ بُعد سوم شخصیتی ایشان جهاد در راه خدای تبارک و تعالی بود، وقتی شب ۱۵ خرداد که امام (ره) را دستگیر کردند و به تهران بردند فرمود والله نمی‌ترسیدم؛ امام (ره) این نترسیدن را به امت ما یاد داد که از مرگ، مجروح شدن، جهاد و ایستادگی در مقابل طاغوت نباید ترسید.

آیت‌الله موسوی اصفهانی در پایان گفت: امام (ره) در مقابل طاغوت ایستاد و خداوند به ایشان عنایت داشت که طاغوت به دست این مرجع و رهبر بزرگ مسلمانان شکسته شد، حضور مردم در تشییع شهید آیت‌الله رئیسی نشان داد که راه امام (ره) در بین مردم زنده است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار