روایت گاردین از رنج کودکان فلسطینی برابر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی

نیرو‌های رژیم صهیونیستی در حالی عملیات نظامی خود را در رفح گسترش می‌دهند که هنوز مردم فلسطین علاوه بر مشکل بمب و موشک، با گرسنگی و سوءتغذیه گسترده هم دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۶۷۱۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۶ - 02June 2024

روایت گاردین از رنج کودکان فلسطینی برابر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: مثل «فیض ابوعطیه» که چندی پیش در نوار غزه اولین و آخرین بهار زندگی‌اش را تجربه کرد، در طول هفته‌های گذشته ده‌ها مورد مرگ و میر نوزادان و کودکان ناشی از سوءتغذیه گزارش شده و این آمار گرسنگی درحالی است که رژیم صهیونیستی حضورش را در شهر رفح در جنوب نوار غزه گسترش داده است.

از زمان شروع جنگ در غزه، بیش از ۳۰ کودک قربانی سوءتغذیه در این منطقه ثبت شده است.

«جاناتان کریککس» رئیس ارتباطات صندوق بین‌المللی حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) در فلسطین گفت: وضعیت جاری در رفح برای کودکان فاجعه است و نزدیک به ۳۰هزار کودک و نوزاد در منطقه با سوءتغذیه حاد روبه‌رو هستند.

وی افزود: طبق تجربه یونیسف، در بحران‌های مشابه در سرتاسر جهان، به طور معمول کودکان به دلیل سوء تغذیه و کم‌آبی بدن در بیمارستان‌ها نمی‌میرند، بلکه در خانه، خیابان یا جایی که پناه گرفته‌اند، می‌میرند. این بدان معناست که مرگ‌های گزارش‌شده کودکان در اثر سوء تغذیه تنها بخشی از کل تلفات را نشان می‌دهد. این نگرانی وجود دارد که در غزه نیز تعداد قابل توجهی از کودکان مبتلا به سوء تغذیه وجود داشته باشد که در ارقام گزارش شده، اثری از آنها نباشد.

برای ماه‌ها، شمال غزه که دسترسی آن به سایر مناطق توسط یک حلقه نظامی اسرائیل قطع شده بود، گرسنه‌تر از جنوب بود. کمک‌ها به طور عمده از طریق گذرگاه رفح با مصر و دروازه کرم شالوم از اسرائیل به این منطقه می‌رسید. ارقام سازمان ملل در هفته گذشته نشان داد که عرضه کمک‌های بشردوستانه به غزه از زمان شروع جنگ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

متیو هولینگ رئیس برنامه جهانی غذا برای فلسطین گفت: بسیاری از مواد غذایی که وارد غزه می‌شود از طریق گذرگاه‌های جدید به شمال منتقل می‌شود، به این معنی که بحران در آنجا کاهش یافته است، اما مردم در جنوب با کمبود مواد غذایی روبه‌رو هستند.

هولینگ افزود: امروز در تمام مناطق غزه و بخش‌هایی از رفح مردم به ویژه کودکان با گرسنگی درگیر هستند و باید کمک‌ها به طور واقعی و جدی‌تر از سر گرفته شود.

اسکله شناور ساخته شده توسط ایالات متحده به دلیل آب و هوای بد آسیب دیده و انتظار می‌رود دست کم برای چند روز از کار بیفتد. حمله موشکی اسرائیل که آخر هفته گذشته باعث آتش سوزی در میان چادر آوارگان شد و دست کم ۴۵ کشته برجای گذاشت، نمایشی تلخ از آسیب پذیری غیرنظامیان بود.

از بین رفتن دسترسی به غذا و مراقبت‌های پزشکی ممکن است یک تراژدی آهسته‌تر باشد، اما اکنون تقریباً همه ساکنان منطقه را تهدید می‌کند. بیست آژانس بین‌المللی کمک‌رسانی هفته گذشته نسبت به آمار‌های غیرواقعی کمک‌های بشردوستانه هشدار دادند.

این گروه‌ها از جمله پزشکان بدون مرز، آکسفام و نجات کودکان در بیانیه‌ای مشترک نسبت به افزایش مرگ و میر ناشی از گرسنگی در میان مردم فلسطین هشدار دادند.

کمبود غذا تنها خطر نیست. فقدان آب سالم و سرویس بهداشتی به این معنی است که کودکان در معرض خطر بسیار بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های عفونی هستند. تعطیلی بیشتر بیمارستان‌ها و کمبود تجهیزات اولیه پزشکی همگی شرایط اسفناک مضاعفی ایجاد کرده است.

اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند هیچ محدودیتی برای ارسال کالا به غزه وجود ندارد و گرسنگی مردم فلسطین را ناشی از عدم ارسال کمک‌های بشردوستانه از سوی سازمان‌های بین‌المللی اعلام می‌کنند ولی گروه‌های خارجی می‌گویند که از سوی صهیونیست‌ها برای رساندن کمک‌ها به فلسطینی‌ها با محدودیت و حتی خطر جانی روبه رو هستند.

ینس لرکه سخنگوی دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) در گزارشی از ممانعت نیرو‌های اسرائیلی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به دست فلسطینی‌ها خبر داد و گفت: حتی اگر اجازه داده شود که تدارکات بشردوستانه وارد غزه شود، ممکن است سوختی نداشته باشیم که بتوانیم آنها را حمل کنیم. اگر سوخت هم برسد، ممکن است پولی برای پرداخت هزینه کامیون‌ها نداریم. اگر هزینه کامیون‌ها را بپردازیم، جاده‌های منتهی به انبار‌ها زیر بمباران اسرائیل هستند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار