نتانیاهو طرح آتش‌بس «بایدن» را می‌پذیرد؟

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل شرایط حساس غزه و موقعیتی که گروه‌های مقاومت اسلامی در برابر ارتش این رژیم دارند، در دوراهی پذیرفتن یا رد کردن طرح آتش‌بس «جو بایدن» قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۷۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۰ - 06June 2024

آیا نتانیاهو طرح آتش‌بس «جو بایدن» را قبول می‌کند؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: با گذشت دویست و چهل و چهار روز از جنگ غزه و کشتار و نسل کشی بیش از ۳۶ هزار نفر از مردم این باریکه و مجروح شدن بیش از ۸۲ هزار نفر شاهد افزایش تلاش‌های جهانی به منظور پایان جنگ و برقراری آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی هستیم. در این مسیر آمریکا نیز که به دلیل برگزاری تجمع‌ها و انجام تظاهرات‌های مردم و دانشجویان خود به شدت تحت فشار قرار دارد طرح آتش بسی را به رژیم صهیونیستی ارائه کرده است.

بر همین اساس، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه ۱۱ خرداد برابر با ۳۱ ماه می ۲۰۲۴ پیشنهادی برای «آتش‌بس پایدار» ارائه کرد که به گفته وی مورد پذیرش سران و مقامات رژیم صهیونیستی هم قرار گرفته است. اما رهبران رژیم صهیونیستی خیلی سریع در سخنان و اظهارنظر‌های خود اعلام کردند که جنگ غزه بدون نابودی «حماس» به پایان نخواهد رسید.

در ابتدا بهتر است نگاهی کوتاه و گذرا به طرح سه مرحله‌ای «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای برقراری آتش‌بس میان گروه حماس و رژیم صهیونیستی داشته باشیم. مرحله اول طرح اتش‌بس، ۶ هفته طول می‌کشد که شامل «آتش بس کامل»، خروج نیرو‌های اسرائیلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه، آزادی تعدادی از اسیران از جمله زنان، سالمندان و مجروحان در ازای آزادی صد‌ها اسیر فلسطینی است. گروگان‌های آمریکایی در این مرحله آزاد می‌شوند.

در مرحله اول این طرح آتش‌بس، مقرر شده تا بقایای اسیران مرده به آغوش خانواده‌های خود بازگردند. همچنین غیرنظامیان فلسطینی به خانه‌های خود در محله‌های غزه از جمله در شمال باز خواهند گشت. کمک‌های بشردوستانه با ورود ۶۰۰ کامیون روزانه به غزه افزایش خواهد یافت. صد‌ها هزار چادر توسط جامعه بین‌المللی توزیع خواهد شد.

مرحله دوم طرح آتش‌بس نیز شامل تبادل همه گروگان‌های زنده باقیمانده، از جمله سربازان مرد، همراه با خروج کامل سربازان اسرائیلی از غزه است و مرحله سوم هم شامل آغاز «طرح بازسازی بزرگ غزه» و بازگرداندن نهایی بقایای اسرا خواهد بود.

از طرف دیگر، حماس هم در بیانیه‌ای ضمن استقبال از طرح آتش‌بس «جو بایدن» اعلام کرد که به آنچه در سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با برقراری آتش‌بس دائمی، مبادله اسرا، خروج نیرو‌های رژیم صهیونیستی و بازسازی غزه مطرح شده، نگاهی مثبت دارد و این طرح می‌تواند زمینه‌های لازم برای پایان جنگ غزه و آتش‌بس دائمی را بین طرفین فراهم کند.

در شرایطی که حماس از طرح آتش‌بس سه مرحله‌ای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا استقبال و آن را «مثبت» ارزیابی کرد، وزرای تندرو رژیم اشغالگر صهیونیستی بار دیگر نسبت به پذیرش توافق آتش‌بس از سوی کابینه نتانیاهو هشدار دادند.

در این میان، «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بتسالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی که چهره‌های تندرو و افراطی این رژیم اشغالگر و نامشروع هستند، تهدید کردند در صورت موافقت با طرح بایدن برای مبادله اسرا، دولت را منحل خواهند کرد.

البته این پایان تمام ماجرا نیست و «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی در سخنانی تند گفت که این طرح به معنی پیروزی فلسطینیان بوده و خطری امنیتی برای «اسرائیل» است. موضوعی که نشان از مخالفت بسیار جدی و سفت و سخت وزاری کابینه نتانیاهو با طرح آتش‌بس «جو بایدن» دارد.

بر همین اساس، دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای در واکنش به این اظهارات بایدن اعلام کرد که نتانیاهو بر پایان نیافتن جنگ تا دستیابی به تمامی اهداف اصرار دارد. ضمن اینکه در بیانیه آمده است که نتانیاهو به تیم مذاکره کننده ماموریت داده است تا خطوط کلی را برای دستیابی به هدف بازگرداندن اسرا ارائه کند.

در پایان باید گفت حرف نهایی وزاری کابینه نتایاهو و همچنین شخص «بنیامین نتانیاهو» این است که جنگ در غزه تا زمانی که توانایی «حماس» برای تسلط بر غزه و جنگ از بین نرود پایان نخواهد یافت. این در حالی است که نه رژیم صهیونیستی توانایی نابودی حماسی را دارد و نه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تحمل تداوم جنگ غزه را دارد و قطعا فشار‌ها را برای پذیرش طرح آتش‌بس به نتانیاهو به شدت افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار