گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس ـ رحیم محمدی: این روزها که در دوران به اصطلاح «پسا برجام» قرار داریم و بخشی از تحریمهای ضد ایرانی رفع شده، صحبت از خرید هواپیماهای مسافربری از زبان مسئولان مربوطه شنیده میشود؛ موضوعی که اگر به درستی انتخاب و در آن دقت لازم انجام نشود، باری بر مشکلات فعلی صنعت هوایی کشورمان خواهد افزود. از این رو توجه به این مقوله بسیار حایز اهمیت است.
شاید به دلیل همین موضوع است که شنیده شده در سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ایتالیا قرار است سفارش خرید تعدادی هواپیمای مسافربری از یک شرکت ایتالیایی داده شود.
به همین خاطر در اینجا به معرفی اجمالی یک مدل هواپیمای مسافربری که گفته میشود قرار است سفارش خرید آن به طرف ایتالیایی داده شود، میپردازیم.
هواپیمای ATR-72 از خانواده هواپیماهای منطقهای با گنجایش کم است؛ که توسط شرکت ایتالیایی فرانسوی ATR تولید شد. این هواپیما میتواند تا سقف 74 مسافر را در آرایش صندلی تککلاسه حمل کند.
مسافران از درب تعبیه شده در قسمت عقب هواپیما وارد میشوند که امری نامعمول در صنعت هوانوردی به حساب میآید؛ از درب جلو بهعنوان درب Cargo (حمل و نقل) استفاده میشود. استثنا در مدلهای سفارشی Finn air در هواپیما درب جلویی است؛ تا بتواند از Jet Bridgeهای فرودگاه «هلسینکی» استفاده کند.
این هواپیما فاقد (Auxiliary Power Unit) یا همان APU (موتور توربین گازی، موتور پمپ هیدرولیکی، واحد کنترل سوخت، ژنراتور AC و accessory drive) است؛ اما در عوض از سیستم ترمز ملخ بهره میبرد. طرز کار این سیستم به اینصورت است که چرخش ملخ پروانه موتور شماره دو این هواپیما از کار میایستد و توربین مشغول تولید انرژی بدون چرخیدن ملخ میشود؛ این ویژگی هواپیما را از سیستم سنگین و گرانقیمت APU بی نیاز کرده است.
تولید سری 600 این هواپیما نیز در سال 2007 صورت گرفت؛ که تکنولوژیهای روز در آن مشاهده میشود؛ در این سری مصرف سوخت اقتصادیتر شده و هزینههای نگهداری این هواپیما نیز به مراتب کاهش یافته است؛ در واقع این سری، از موتور «پرت اند ویتنی PW127M» که موتوری جدید به حساب میآید، نیرو میگیرد و عرشه پروازی آن دارای Glass Cockpit است؛ که شامل 5 ال سی دی میشود.
«اویونیک» جدید این هواپیما ساخت شرکت Thales است؛ که استاندارهای CAT III و RNP را شامل میشود.
این هواپیماها چندین مدل دیگر نیز دارند؛ که از آن جمله میتوان مدل اختصاصی Cargo برای FedEx,DHL و UPS(که از کاربران عمده این هواپیما هستند)، مدل VIP و مدل ضد زیردریایی و گشت دریایی این هواپیما را نام برد؛ که در نیروهای دریایی ترکیه و ایتالیا بکارگیری شدهاند.
مدل گشت دریایی این هواپیما میتواند به یک مسلسل کوچک، اژدرهای کوچک، موشکهای هوا به سطح و مینهای دریایی مجهز شود.
سال 2010 نیروی دریایی ترکیه 10 فروند و ایتالیا هم چهار فروند از این مدل را سفارش داده بودند. البته شرکت آسمان متعلق به جهوری اسلامی ایران نیز مالک 6 فروند ATR است؛ که یک فروند آن زمینگیر شده و سه فروند سری 200 و دو فروند سری 500 آن فعال است.