هشدار آمریکا به اسرائیل درباره تبعات جنگ‌افروزی در لبنان

یک پایگاه آمریکایی گزارش داده دولت جو بایدن در هفته‌های گذشته به اسرائیل درباره عواقب جنگ‌افروزی در لبنان هشدار داده است.
کد خبر: ۶۷۱۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 06June 2024
هشدار آمریکا به اسرائیل درباره تبعات جنگ‌افروزی در لبنانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پایگاه آکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی و یک مقام اسرائیلی نوشته دولت جو بایدن در هفته‌های اخیر به اسرائیل هشدار داده «جنگ محدود» در لبنان موجب دخالت ایران خواهد شد.تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌الله که از ۷ اکتبر آغاز شده در دو هفته اخیر شدت گرفت و موجب شد عده‌ای در ارتش اسرائیل و کابینه این رژیم خواستار ورود به جنگ با حزب‌الله شوند. مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند در ارتش اسرائیل و وزارت جنگ این رژیم نگرانی‌های فزاینده وجود دارد که اوضاع در لبنان به نقطه بحرانی رسیده است. آکسیوس مدعی شده آمریکا و فرانسه تلاش کرده‌اند راهکاری دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها در نقاط مرزی پیدا کنند اما هنوز به پیشرفتی دست پیدا نکرده‌اند. مطابق این ادعا، دولت جو بایدن به دنبال جلوگیری از شکل‌گیری یک جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله است. این تلاش بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر دولت آمریکا برای جلوگیری از تبدیل شدن جنگ غزه به یک درگیری گسترده‌تر منطقه‌ای است. اما دولت بایدن معتقد است که بازگرداندن آرامش به مرز اسرائیل- لبنان بدون آتش‌بس در غزه امکان‌پذیر نیست. مقام‌های آمریکایی در مصاحبه با آکسیوس مدعی شده‌اند دولت بایدن به اسرائیل گفت تصور نمی‌کند «جنگ محدود» در لبنان گزینه‌ای واقع‌گرایانه باشد چرا که جلوگیری از گسترده‌تر شدن آن کار بسیار دشواری خواهد بود.مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند دولت بایدن به اسرائیل هشدار داد که حمله زمینی به لبنان حتی اگر محدود به مناطق نزدیک به مرز باشد ورود ایران به درگیری‌ها را به همراه خواهد داشت.
یکی از سناریوهایی که دولت بایدن برای اسرائیل ترسیم کرد این بود که در صورت وقوع جنگ، نیروهای مقاومت حامی ایران از سوریه، عراق و یمن برای ملحق شدن به جنگ به لبنان خواهند آمد.درگیری‌های میان حزب‌الله و ارتش در نقاط مرزی طی هشت ماه گذشته روندی صعودی داشته است. بسیاری از روستاها و شهرک‌های اسرائیلی در نقاط مرزی با لبنان به مناطق خالی از سکنه تبدیل شده‌اند. بیش از ۶۰ هزار اسرائیلی که از روز ۸ اکتبر و در پی آغاز درگیری‌ها با لبنان از نقاط مرزی تخلیه شده‌اند قادر به بازگشت به خانه‌هایشان نبوده‌اند. هر دو طرف در هفته‌های اخیر به دامنه حملاتشان اضافه کرده‌اند. حزب‌الله در روزهای گذشته اقدام به شلیک پهپادها و راکت‌هایی علیه مواضع ارتش اسرائیل به فاصله ۵۰ کیلومتر از مرز کرده است. چند روز پیش حملات حزب‌الله و همچنین هوای گرم باعث آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های شمال فلسطین اشغالی شد. مهار این آتش‌سوزی ۴۸ ساعت به طول انجامید. وقوع این آتش‌سوزی و شدت گرفتن انتقادها از کابینه نتانیاهو به دلیل آغاز جنگ فرسایشی در جبهه شمالی منجر به برگزاری جلسه اضطراری کابینه در شب سه‌شنبه شد. یک مقام ارشد ارتش اسرائیل گفت که تنش‌ها از ماه می میلادی شدت گرفته زیرا اسرائیل قادر به انجام حملات پهپادی موفقیت‌آمیزتری علیه مواضع اسرائیل شده که قابل ره‌یابی نبوده‌اند. همزمان، حزب‌الله اقدام به شلیک راکت‌های «بورکان» با سرهای جنگی ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ پوندی کرده و خسارت‌های قابل توجهی به پایگاه‌های ارتش اسرائیل در مناطق شمالی وارد کرد. متئو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت آمریکا «به شدت از خطر تشدید تنش‌ها در مرز اسرائیل-لبنان نگران است.»
وی اضافه کرد: «ما وارد گفت‌وگوها و مذاکرت دیپلماتیک فشرده‌ای شده‌ایم تا بتوانیم از تشدید تنش‌ها و غیرقابل کنترل شدن آن جلوگیری کنیم.»میلر همچنین اضافه کرد: «اسرائیل از مدت‌ها پیش چه به صورت خصوصی و چه به صورت علنی اذعان کرده که راهکار ترجیحی آنها در این درگیری‌ها یک راهکار دیپلماتیک است.»سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد شدت گرفتن درگیری‌ها «باعث از دست رفتن جان عده بیشتری از طرف اسرائیلی و مردم لبنان خواهد شد و ضربه زیادی به امنیت و ثبات کلی اسرائیل در منطقه وارد خواهد کرد.»یک مقام ارتش اسرائیل به آکسیوس گفت که در جلسه کابینه جنگی اسرائیل هیچ تصمیمی اتخاذ نشد اما ارتش چندین گزینه برای گسترش جنگ مطرح کرد. از جمله گزینه‌های مطرح‌شده حمله زمینی به مناطق شمالی فلسطین اشغالی با هدف بیرون راندن نیروهای حزب‌الله از مرز بوده است. او تأکید کرد که از روز ۷ اکتبر به این سو دستورالعمل مقام‌های سیاسی اسرائیل به ارتش اسرائیل تمرکز بر شکست حماس در غزه و جلوگیری از جنگ در لبنان بوده است. این مقام گفت که تغییر دادن این سیاست تبعات فراگیری خواهد داشت. مقام ارتش اسرائیل اذعان کرد جنگ با حزب‌الله یا انجام عملیات محدود در لبنان «تبعات گسترده‌ای برای اسرائیل خواهد داشت» و بعد از گرفتن جان عده زیادی از انسان‌ها و به تحلیل بردن منابع احتمالاً منجر به حصول توافقی مشابه با آنچه الان برای اسرائیل و لبنان مدنظر است خواهد شد.وی تصریح کرد: «لازم است ما قبل از اتخاذ تصمیم‌های لازم به این مسئله فکر کنیم.»
برخی از تحلیلگران پیش از این تصریح کرده‌اند کابینه اسرائیل به دلیل بن‌بست‌هایی که در غزه با آن مواجه شده در ماه‌های گذشته تلاش کرده با گسترده‌تر کردن دامنه جنگ، پای آمریکا و دیگر متحدان اروپایی را به یک جنگ احتمالی در غرب آسیا باز کند تا با تغییر شکل بحران، خود را از مهلکه نجات دهد.به گفته این تحلیلگران، این راهبرد کابینه اسرائیل ناکام مانده و «بنیامین نتانیاهو» و وزرای کابینه او اکنون ایده شعله‌ور کردن آتش جنگ در جبهه شمالی را مطرح کرده‌اند. با وجود این، در این جبهه حزب‌الله با تحرکاتی سنجیده در حال فرسوده کردن توان ارتش اسرائیل است. در لبنان برخی رسانه‌ها از جمله روزنامه الجمهوریه گزارش کردند که برخی در حال ترویج این شایعه هستند که ممکن است اسرائیل در ماه جاری میلادی به لبنان حمله کند. این روزنامه نوشت، نتانیاهو به ارتش اجازه داده که دامنه حملات به لبنان را حسب ضرورت، افزایش دهد. ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی اسرائیل هم به شمال اسرائیل رفته و از کریات شمونه که هدف ضربات متعدد حزب الله قرار گرفته بازدید کرده و آنجا خواستار نابود کردن و سوزاندن لبنان سپس حزب الله شده است. دیگر وزیر افراطی یعنی سموتریچ وزیر دارایی هم ادعا کرده که اسرائیل می‌تواند لبنان را به عصر حجر بازگرداند. او گفته که اسرائیل باید از شمال فراتر رود و وارد جنوب لبنان شود.در مقابل، حزب الله از زبان مسئولان متعدد خود بارها اعلام کرده که حملاتش به فلسطین اشغالی در حمایت از نوار غزه و کاملا دفاعی است و تا زمانی که این جنگ متوقف نشود، حملات حزب الله هم متوقف نخواهد شد و در عین حال برای همه احتمالات و گزینه‌ها، کاملا آماده است.
روزنامه الجمهوریه لبنان همچنین گزارش کرده که «گزارش‌های مطبوعاتی نشان می‌دهد که بریتانیا درباره حمله احتمالی اسرائیل در اواسط ماه ژوئن [ماه جاری] به بیروت هشدار داده است». روشن نیست بریتانیا اکنون چه نقشی برای اسرائیل بازی می‌کند، آیا بازوی تبلیغاتی اسرائیل برای ارعاب مقاومت و دولت لبنان شده یا خیر. اما چیزی که مسلم است، آمادگی حزب الله لبنان برای هر حماقتی از جانب اسرائیل است. روزنامه الجمهوریه لبنان همچنین گزارش کرده که «گزارش‌های مطبوعاتی نشان می‌دهد که بریتانیا درباره حمله احتمالی اسرائیل در اواسط ماه ژوئن [ماه جاری] به بیروت هشدار داده است». روشن نیست بریتانیا اکنون چه نقشی برای اسرائیل بازی می‌کند، آیا بازوی تبلیغاتی اسرائیل برای ارعاب مقاومت و دولت لبنان شده یا خیر. اما چیزی که مسلم است، آمادگی حزب الله لبنان برای هر حماقتی از جانب اسرائیل است.
برچسب ها: لبنان
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار