نقش یک فوتبالیست در معماری توپخانه سپاه+ تصاویر

حسن غازی بازیکن و کاپیتان باشگاه فوتبال سپاهان اصفهان و همچنین یکی از معماران اصلی سامانه موشکی ایرانی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوره جنگ ایران و عراق بود.
کد خبر: ۶۷۱۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰ - 19August 2024

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «حسن غازی اصفهانی» متولد ۱۳۳۸ شهر اصفهان در سن ۱۶ سالگی به عنوان کاپیتان تیم فوتبال جوانان سپاهان بسیار خوش درخشید و در مسابقات قهرمانی کشور به عنوان ورزشکاری خوش اخلاق و مستعد مطرح و با شرایط فنی و تکنیکی بالایی که داشت به تیم ملی جوانان کشور دعوت شد. وی در دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان داروسازی قبول شد، همان زمان تیم منتخب اصفهان هم قرار بود در جام قدس شرکت کند، به تیم ملی هم راه پیدا کرده بود، اما به خاطر شروع جنگ و اینکه هدفش حضور در جبهه‌ها بود در هیچ کدام شرکت نکرد. 

فوتبالیستی که فرمانده گردان توپخانه جوادالائمه (ع) شد+ عکسفوتبالیستی که

پزشکی را رها کرد و امدادگر شد! امدادگری را هم رها کرد و معلم شد! در مدارس کردستان درس دین می‌داد و می‌گفت: «اینجا یک مبلغ دینی که فکر مردم را درمان کند بیشتر نیاز است تا این که جسم مردم را.»

زمستان ۱۳۶۰ عازم جبهه‌های جنوب شد. در تیپ تازه تأسیس امام حسین (ع) بسیجی بود و در عملیات فتح‌المبین شرکت کرد. بعد از این عملیات و بنا به درخواست «سید حبیب الله اعتصامی» فرمانده توپخانه امام حسین (ع) به توپخانه رفت. در عملیات‌های «فتح‌المبین»، «بیت‌المقدس» و «رمضان» خدمت در توپخانه از او فرمانده‌ای مجرب و متخصص و کارآمد ساخت. قبل از عملیات محرم فرماندهی گردان توپخانه ۱۳۰م.م جوادالائمه (ع) را به او سپردند. سپس با افزایش یگان‌های رزمی، فرماندهان توپخانه سپاه تشکیل گروه‌های توپخانه را در دستور کار قرار دادند و حسن بهترین گزینه برای این کار بود که او گروه «۶۱ محرم» را تشکیل داد.

فوتبالیستی که فرمانده گردان توپخانه جوادالائمه (ع) شد+ عکسفوتبالیستی که
رونمایی تندیس شهید غازی در ۱۵ اسفند ۱۳۹۷

چند ماه این گروه را اداره‌ کرد و در عملیات «والفجر مقدماتی» و «والفجر۱» به کار گرفته شد. مدیریت موفق او موجب شد که مأموریت تشکیل دومین گروه توپخانه را هم به او سپردند. حسن هم برای انهدام قوای دشمن متجاوز و پاک‌سازی کامل خاک ایران، گروه «۱۵ خرداد توپخانه سپاه» را راه انداخت و در مدتی کوتاه آن را به بالاترین توان و ظرفیت ممکن رساند که هم اکنون نیز این دو گروه از یگان‌های کارآمد توپخانه‌ی نیروی زمینی سپاه هستند. 

صبح روز ۱۱ اسفند ۱۳۶۲ حسن وارد مقر گروه ۱۵ خرداد در منطقه طلائیه شد و به سرعت استحمام می‌کند، لباس سبز و زیبای پاسداری را بر تن کرده و سر خود را می‌تراشد. همه بچه‌ها تعجب کردند، چون حسن هیچ وقت لباس سبز پاسداری به تن نمی‌کرد. می‌گفت من لایق این لباس نیستم، اما گویا به او گفته بودند اینک لایق پرواز شده‌ای برخیز و به میعادگاه بیا. دقایقی بعد حسن در خط مقدم طلائیه در منطقه عملیاتی خیبر است. برای آزمایش موشک به همراه شهید «حسن طهرانی مقدم»، «سید حبیب‌الله اعتصامی» و «محمد آقایی» به خط مقدم طلائیه می‌روند، که در محاصره دشمن بعثی قرار می‌گیرند. غازی و اعتصامی همپای بسیجیان عاشق ساعت‌ها می‌جنگند و نهایتاً حسن غازی هدف تیر مستقیم تانک دشمن قرار گرفته و به درجه رفیع شهادت می‌رسد و اعتصامی نیز جانباز می‌شود، طهرانی مقدم و آقایی هم بلطف حضرت حق سالم به عقب برمی‌گردند. 

فوتبالیستی که فرمانده گردان توپخانه جوادالائمه (ع) شد+ عکسفوتبالیستی که

در اثر پیشروی دشمن و شدت آتش، رزمندگان در خط موفق به تخلیه تعدادی از شهدا نمی‌شوند و پیکر مطهر حسن غازی یکی از معماران اصلی توپخانه ایران در طلائیه می‌ماند و هیچ چیز از او به عقب برنمی‌گردد. درست همانگونه که خودش از خدایش خواسته بود. 

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار