خروج نیرو‌های آمریکایی از نیجر آغاز شد

رئیس ستاد نیروی زمینی ارتش نیجر بعد از خروج نیرو‌های فرانسوی از این کشور اعلام کرد که خروج نیرو‌های آمریکایی نیز از نیجر آغاز شده است.
کد خبر: ۶۷۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱ - 09June 2024

آمریکا خروج نیرو‌های خود از نیجر را آغاز کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، شبکه «آفریکا مدیا» به نقل از سرهنگ «مامانی سانی کیاو» رئیس ستاد نیروی زمینی ارتش نیجر نوشت: «ایالات متحده رسما خروج نیروهایش از نیجر را آغاز کرده و ۲۶۹ نظامی و ۹۴۶ تن تجهیزات نظامی تا این لحظه از کشور خارج شده است.»

نیجر بعد از کودتا در مرداد ماه سال گذشته قطع روابط خود با کشور‌های غربی آغاز کرده است. فرماندهان نظامی نیجر در ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۳ (چهارم مرداد) دولت «محمد بازوم»، رئیس جمهور سابق نیجر را به فساد متهم و با کودتا برکنار کردند.

فرماندهان نظامی نیجر بلافاصله بعد از آنکه قدرت را به دست گرفتند در نخستین گام خروج ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی را که به بهانه مبارزه با گروه‌های شبه نظامی در خاک این کشور استقرار پیدا کرده بودند، خواستار شدند و چند توافق نظامی با پاریس را لغو کردند.

فرانسه بعد از مناقشه‌ای طولانی مدت این درخواست را پذیرفت و سرانجام آخرین گروه از سربازان و هواپیما‌های نظامی فرانسوی در ۲۲ دسامبر (اول دی) مطابق ضرب الاجلی که از سوی حاکمان نظامی نیجر برای خروج آنها تعیین شد، خاک نیجر را ترک کردند.

تا پیش از خروج نیرو‌های آمریکایی از نیجر، حدود ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی در نیجر و عمدتا در یک پایگاه هوایی در حومه شهر «آگادیز» در فاصله ۹۲۰ کیلومتر تا پایتخت این کشور مستقر بودند و فرماندهان نیجر به آمریکا دستور دادند پرسنل نظامی خود را خارج کنند.

وزارت دفاع آمریکا و وزارت دفاع دولت نظامی نیجر پیشتر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده بودند که نظامیان آمریکایی اواسط ماه سپتامبر خاک نیجر را به طور کامل ترک خواهند کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار