یادداشت/

نقش خراسان شمالی در دفاع مقدس

فداکاری‌های همه اقشار و اصناف و سازمان‌ها و ادارات و نیرو‌های نظامی و انتظامی خراسان شمالی و از جمله روحانیت، سپاه پاسداران، ارتش، بسیج، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، دانشجویان، جمعیت هلال احمر و راه و شهرسازی در دفاع و بیرون راندن دشمن از سرزمین مقدس ایران قابل تحسین و ستودنی است.
کد خبر: ۶۷۱۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۸ - 10June 2024

یادداشت/نقش خراسان شمالی در دفاع مقدسگروه  استان‌های دفاع‌پرس - در طول هشت سال دفاع مقدس مردم مذهبی و شجاع استان خراسان شمالی در دفاع از جان و مال و خاک و ناموس و عزت و شرف خود نقش عظیمی داشتند و با حمایت‌های بی‌دریغ و گوناگون خود رزمندگان اسلام را یاری کردند.

گواهی مردم شهادت طلب مردم خراسان شمالی کلام مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است که می‌فرمایند: سرداران و امیران برجسته‌ى لشکرهاى مربوط به خراسان و تیپ جوادالائمه (ع) مال خطه خراسان شمالى‌اند. بیش از سه هزار شهید از این منطقه در راه خدا جان خودشان را داده‌اند. این استان بیش از شش هزار جانباز دارد؛ همچنین آزادگان و رزمندگان و ایثارگران فراوان. این همان روحیه حضور، آمادگى، سرزندگى و نشاط است.

فداکاری‌های همه اقشار و اصناف و سازمان‌ها و ادارات و نیرو‌های نظامی و انتظامی خراسان شمالی و از جمله روحانیت، سپاه پاسداران، ارتش، بسیج، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، دانشجویان، جمعیت هلال احمر و راه و شهرسازی در دفاع و بیرون راندن دشمن از سرزمین مقدس ایران قابل تحسین و ستودنی است.

با توجه به یکپارچگی خراسان بزرگ در آن دوران نیرو‌های استان با حضور در تیپ‌های لشگر ۵ نصر سپاه پاسداران و گردان‌های فتح الله، نصر الله، رسول الله، ثارالله، فجر الله، امام حسین (ع)، ادوات و لشگر ویژه شهدا به فرماندهی سردار شهید محمود کاوه و تیپ یکم ارتش مستقر در بجنورد و سایر نیرو‌های ارتش حماسه‌ها آفریدند.

بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خراسان شمالی در دوران دفاع مقدس با اعزام ده‌ها هزار نفر رزمنده بسیجی به جبهه‌های جنگ تحمیلی، نقش مهمی را در دفاع از میهن اسلامی به عهده داشت. تعداد ۱۰۹۷ شهید و ۳۵۵۵ جانباز آمادگی خود را تا آخرین قطره خون خود برای حراست از دستاورد‌های نظام الهی خویش و اجرای فرامین بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) به جهانیان نشان داد.

ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی خراسان شمالی با اعزام بیش از ۶۵۰۰ نیرو به جبهه‌های جنگ تحمیلی و مناطق جنگی و نقش بی‌بدیل خود در عملیات‌های طریق‌القدس، رمضان، والفجر مقدماتی، وافجر ۳، عاشورا، بدر، قادر، والفجر ۸، کربلای ۴ و ۵، عملیات کربلای ۶ و همکاری نزدیک با لشکر‌های سپاه پاسداران خراسان شمالی و انجام وظیفه تحت فرماندهی این لشکر‌های خداجو در ساختن سنگر، خاکریز، ساخت پل و جاده و تعمیر ماشین آلات سبک و سنگین و انجام صد‌ها مأموریت دیگر و همچنین تأمین نیاز‌های مختلف رزمندگان و بازسازی مناطق جنگی، نقش کلیدی خود را در دفاع مقدس ایفا نمود و افتخار اهداء ۳۹ شهید و ۵۰۰ جانباز و ۸ آزاده را برای حفظ و حراست از دستاورد‌های انقلاب اسلامی به نام خود ثبت کرد.

امدادگران جمعیت هلال احمر خراسان شمالی در طول هشت سال دفاع مقدس فعالیت‌های چشمگیری در زمینه پشتیبانی جبهه‌های جنگ داشتند. آنها موفق شدند صد‌ها کامیون کمک‌های مردمی را جمع‌آوری نموده و به منطق جنگی ارسال نمایند و در جبهه‌ها نیز خدمات ارزنده‌ای را برای مداوای رزمندگان خسته، مجروح و شیمیایی انجام دهند.

آموزش و پرورش استان خراسان شمالی در دفاع مقدس نقش فوق‌العاده‌ای داشته است. با شروع جنگ تحمیلی، فرهنگیان و دانش‌آموزان با جان و مال به دفاع از مرز‌های خاکی و عقیدتی خود پرداختند.

در طول دوران دفاع مقدس ده‌ها هزار نفر از فرهنگیان و دانش‌آموزان این استان به جبه‌ها اعزام و به دفاع پرداختند. حضور فرهنگیان و دانش‌آموزان خراسانی در جبهه‌ها به اندازه‌ای بود که در چندین نقطه از محل‌هایی که لشکر‌های سپاه استان مستقر بود با همت فرهنگیان خراسانی مجتمع‌های آموزشی و کلاس‌های درس و حوزه‌های امتحانی تشکیل شده بود.

فرهنگیان و دانش‌آموزان خراسان شمالی با تقدیم ۶۳ شهید فرهنگی و بیش از ۴۰۰ شهید دانش‌آموز و همچنین ۱۸۲ آزاده و ۱۴۶۲ جانباز نقش مهمی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی داشته‌اند.

شهدا و ایثارگران خراسان شمالی از اقشار، اقوام، اصناف و ادارات مختلفی هستند که از جمله می‌توان به ۷۲ شهید روحانی، ۴۸۵ شهید آموزش و پرورش، ۳۹ شهید جهاد سازندگی، ۴۵ شهید دانشجو، ۶۵ شهید امدادگر اشاره کرد.

کمک‌رسانی نیاز‌های مختلف جبهه‌های جنگ نیز که بیشتر توسط جهاد سازندگی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، جمعیت هلال احمر، پایگاه‌های بسیج و بعضی از چهره‌های خیر و انقلابی مانند مرحوم حاج سید احمد یاهوئیان (یکی از بازاریان ذی نفوذ شهر بجنورد) انجام می‌گرفت، بی‌نظیر بود.

رزمندگان و جهادگران خراسان شمالی در بازسازی مناطق جنگی، اسکان محترمانه جنگ زدگان، نگهداری از اسرای عراقی، سرکوبی منافقین در استان، جاده‌سازی در مناطق جنگی در دوران دفاع مقدس نقش بسزایی داشتند.

مقام معظم رهبری در اجتماع خانواده‌های شهدا و ایثارگران خراسان شمالی فرمودند: این استان با منطقه جنگ و درگیرى فاصله زیادى دارد؛ اما از اولین روزهاى پیروزى انقلاب، جوانان این منطقه وارد عرصه جهاد فى‌سبیل‌الله شدند. بعد از دوران شهادت‌ها هم سلسله مجاهدت در راه خدا که منتهى به شهادت فى‌سبیل‌الله شود، متوقف نماند. شهید وحدت، سردار شهید رجبعلى محمدزاده، از این خطه است. اجر مجاهدت‌هاى دوران دفاع مقدس را، ایستادگى‌ در آن عرصه‌هاى دشوار را، در سال‌هاى بعد، از خداى متعال دریافت کرد و خداى متعال پرونده او را کامل کرد. اینها ارزش‌هاى یک منطقه زیستى انسان‌هاى مؤمن است؛ اینها ارزش‌هاى یک استان و یک شهر است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها