امام جمعه اصفهان:

نهج‌البلاغه را بهتر بشناسیم و به دیگران هم یاد بدهیم

آیت‌الله «طباطبایی‌نژاد» گفت: باید یاد بگیریم که از نهج البلاغه استفاده کنیم، باید نهج‌البلاغه را بهتر بشناسیم و به دیگران هم یاد بدهیم.
کد خبر: ۶۷۲۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱ - 10June 2024

باید یاد بگیریم از نهج‌البلاغه استفاده کنیمبه گزارش دفاع‌پرس از اصفهان، آیت الله «سید یوسف طباطبایی‌نژاد» نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در دیدار اعضای ستاد کنگره نهج‌البلاغه، اظهارداشت: باید یاد بگیریم که از نهج البلاغه استفاده کنیم، باید نهج البلاغه را بهتر بشناسیم و به دیگران هم یاد بدهیم. 

وی با بیان اینکه عظمت نهج‌البلاغه به خاطر وجود امیرالمومنین(ع) بزرگترین انسان بعد از پیامبر اسلام(ص) است، افزود: نهج‌البلاغه یکی از منابع اخلاقی، اجتماعی و سیاسی ما است. هرچه از اسلام بعد از قرآن داریم از نهج‌البلاغه و بعد هم از صحیفه سجادیه است. همانگونه که علما گفتند: اگر قرار بود قرآن برادری داشته باشد، آن فقط نهج‌البلاغه می‌تواند باشد و اگر بخواهد خواهری داشته باشد، صحیفه سجادیه است.  

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: اگر بگوییم شرحی که برای نهج‌البلاغه، حتی توسط اهل تسنن نوشته شده بیش از قرآن است، درست گفته‌ایم.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به کتاب چند جلدی آیت الله مکارم شیرازی درباره نهج‌‎البلاغه خاطرنشان کرد: باید با انشا و ترجمه خوب و درست مثل کتاب آیت‌الله مکارم شیرازی بیشتر درباره نهج‌البلاغه بنویسیم وعظمت امیرالمومنین را با ترجمه درست و خوب بیان کنیم.

وی با اشاره به فراگیری نهج‌البلاغه در همه زمینه‌ها اظهارداشت: نهج‌البلاغه همه مسایل مربوط به دنیا، آخرت، اجتماعی، حکومت‌داری، رفتار با مردم و قضاوت را بیان می‌کند. نهج‌البلاغه مجموعه‌ای است از مسایل مربوط به حکومت‌داری که یک حاکم انسانی و اسلامی باید آن را بلد باشد و انجام دهد. حوزه و دانشگاه باید در کنارهم شرایطی را فراهم کنند تا دانشجویان و طلاب قسمت‌هایی از نهج‌البلاغه را حفظ کنند تا بیشتر با این کتاب آشنا شوند. 

امام جمعه اصفهان با بیان مصداقی از راهنمایی‌های مربوط به جنگ و جنگیدن در نهج‌البلاغه گفت: حضرت در نهج‌البلاغه می‌فرماید اگر بخواهی یک سرباز الهی باشی باید سرت را به خدا هدیه بدهی باید بدانی با چه کسی می‌جنگی و دلهره هم نداشته باش و محکم و استوار در برابر دشمن بایست.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به سخنان رهبری که فرمودند: «قرآن باید به خانه های مردم بیاید. اگر نمی توانند قرآن را حفظ کنند حداقل تابلوهای قرآن را حفظ کنند.» گفت: جوانان باید تابلوهای نهج‌البلاغه را حفظ کنند. مثلا حضرت در مورد حیات انسانی می‌فرماید: مرگ این است که زنده‌ای ولی اگر سلطه دیگران روی تو بود مرده‌ای. حیات یعنی مرده‌ای ولی پیروز مرده‌ای. بسیاری از این‌ها تابلوهای نهج البلاغه است. این ها باید در دل مردم بنشیند و نهادینه شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها