در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛

آموزشی خاطره‌نویسی پیشرفته برگزار می‌شود

ابوالفضل درخشنده، مولف و منتقد ادبی دوره آموزشی خاطره‌نویسی پیشرفته را برگزار می‌کند.
کد خبر: ۶۷۲۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱ - 10June 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، دوره آموزشی خاطره‌نویسی پیشرفته با تدریس «ابوالفضل درخشنده» مولف کتاب «آموزش خاطره‌نویسی پیشرفته» در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می‌شود.

این کلاس از سه‌شنبه (۲۲ خرداد) ساعت ۱۰:۴۵ به‌صورت مجازی و حضوری برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره آموزشی می‌توانند با شماره ۵۷۸۲۵۰۰۰ داخلی ۶۷۶ تماس بگیرند.

همچنین دوره آموزشی داستان‌نویسی پیشرفته جلد ۱۱ سه‌شنبه (۲۲ خرداد) ساعت ۹ نیز برگزار می‌شود.

برشی از کتاب «خاطره‌نویسی پیشرفته» در این کتاب روش‌ها و نگاه تازه و جدیدی به نگارش خاطره شده است و در فهرست این کتاب موضوعات را از قبیل تعریف خاطره و ویژگی‌های خاطره، روش‌های رایج خاطره‌نویسی و نگاه‌های نوین به نوشتن خاطره، زاویه دید‌های مختلف و نمونه‌هایی از خاطره‌نویسی را می‌خوانیم. این کتاب یک مشوق عالی برای کسانی ست که حرف‌های خوب زیادی برای گفتن دارند، اما شاید تابه‌حال به نوشتن آنها فکر نکرده‌اند! و شاید این امکان را به خواننده می‌دهد که بتواند آنچه در ذهن و دل دارد با یکی از زاویه دیدها، به نوشتار تبدیل کند و ماندگار.

حتماً شما هم خاطرات زیادی از دوره‌های مختلف زندگی خود دارید و آنها را برای دیگران بازگو کرده‌اید؛ اما آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده که فکر کنید چرا خاطرۀ خاص شما برای برخی از مخاطب‌هایتان جذاب نیست؟! یا چرا برخی افراد بااینکه حتی در محل خاطره‌ای حضور نداشته‌اند و فقط واسطۀ روایت آن هستند، می‌توانند خاطره را طوری بیان کنند که خودِ صاحب خاطره هم مجذوب شود؟!

آموزشی خاطره‌نویسی پیشرفته

بعضی‌ها می‌گویند در دنیای امروزی کسی حوصلۀ شنیدن خاطره را ندارد و خاطره هر طور هم بیان شود، برای هیچ‌کس مقبول نیست! اما خبر خوب این است که چنین نظری صحیح نیست و شما می‌توانید با خاطرات شیرین خود، دیگران را به وجد بیاورید و تجربیات آموزنده‌تان را نیز به نحو مؤثری با آنان به اشتراک بگذارید! چون در کتاب کامل آموزش خاطره‌نویسی پیشرفته، شگرد‌ها و تکنیک‌های منحصربه‌فردی می‌خوانیم که موجب افزایش جذابیت خاطره خواهند شد.

«متأسفانه برخی نوشتن خاطره را فقط استفاده از روش من‌راوی و استفاده از افعال اول‌شخص می‌دانند و به همین دلیل، زبان روایت خاطره را به خودنوشت و دیگرنوشت تقسیم‌بندی نموده‌اند! درحالی‌که زبان روایت خاطره شیوه‌های متفاوتی دارد که می‌تواند در ایجاد باورپذیری و همزادپنداری بیشتر مخاطب، تأثیرگذار باشد» (درخشنده، چ ۲، ص ۱۹).

شاید این تصور در ذهنتان ایجاد شود که، چون خاطره ماجرایی واقعی است، نباید دخل‌وتصرفی در آن صورت بگیرد و تغییر زبان روایت هم نمی‌تواند تأثیر چندانی در زیباتر شدن آن داشته باشد؛ اما خیالتان آسوده! با تکنیک‌های صحنه‌پردازی، شخصیت‌پردازی، فضاسازی، ایجاد لحن و …، بدون ایجاد تغییر در اصل خاطره، می‌توانیم آن را جذاب‌تر و باورپذیرتر به خواننده ارائه دهیم. «خاطره‌نویسی یکی از عام‌ترین و صمیمانه‌ترین راه‌ها برای انتقال حس به‌وسیلۀ نوشتن است و هرکس می‌تواند با رعایت اصول ساده و قواعدی محدود، به ساده‌ترین شکل، اتفاقات مهم زندگی خود را ثبت کند» (درخشنده، چ ۲، ص ۱۳).

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار