حزب الله لبنان کارخانه صنایع نظامی «پلاسان» را در هم کوبید

حزب‌الله لبنان امروز در دویست و پنجاهمین روز عملیات طوفان الاقصی، با شلیک ده‌ها راکت، کارخانه صنایع نظامی پلاسان را در هم کوبید و شوک جدیدی به ارتش اشغالگر وارد کرد.
کد خبر: ۶۷۲۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۳ - 12June 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، حزب‌الله لبنان امروز چهارشنبه در پاسخ به جنایت روز گذشته رژیم صهیونیستی در جنوب این کشور که به شهادت چهار تن از رزمندگان مقاومت منجر شد، با بیش از ۲۰۰ راکت مناطق مختلف شمال فلسطین اشغالی از جمله کارخانه صنایع نظامی «پلاسان» در شهرک اشغالی «سعسع» را هدف قرار داد.

حزب الله لبنان کارخانه صنایع نظامی «پلاسان» را در هم کوبید

 اما اهمیت این کارخانه و ابعاد حمله امروز حزب‌الله به آن چیست؟ شبکه المیادین با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت که کارخانه پلاسان در داخل شهرک «سعسع» واقع در منطقه الجلیل الاعلی و دو مایلی مرز‌های لبنان قرار دارد. این شرکت در سال ۱۹۸۵ به عنوان یک شرکت تعاونی در سعسع برای تولید محصولات با جنس پلاستیک فشرده تاسیس شد، اما به سرعت شاخه فعالیت خود را به سمت طراحی و تولید زره‌های ترکیبی برای خودرو‌های ارتش اشغالگر اسرائیل و زره‌پوش کردن آن، تغییر داد.

 در اواخر سال‌های دهه هشتاد قرن پیش، این شرکت شروع به تولید جلیقه‌های خنثی سازی بمب برای ارتش اسرائیل کرد و زمانی که انتفاضه اول آغاز شد، شرکت روی خودرو‌های زرهی متمرکز شد.

 در سال‌های دهه نود از قرن پیش، این شرکت حفاظت از نیرو‌های ارتش اسرائیل را توسعه داد و در پایان هزاره، محافظت از خودرو‌های هامر ارتش اشغالگر را که جنوب لبنان را اشغال کرده بود، آغاز کرد. ارتشی که دائماً در معرض تهدید بمب‌های کنار جاده‌ای و دست ساز قرار داشت. در اوایل دهه نخست قرن ۲۱، این شرکت مستقیماً با سازندگان خودرو‌های زرهی و سایرین در داخل و خارج از فلسطین اشغالی کار می‌کرد و در کنار آن، لباس‌های ضد گلوله برای انسان از جمله جلیقه ضدگلوله را نیز ادامه داد.

از جمله شرکت‌هایی که با پلاسان همکاری داشتند، دو شرکت آمریکایی Navistar Defence و Oshkosh Defence بودند. پلاسان در طراحی و ساخت زره Kitted Hull (فرایند طراحی و تولید مونتاژ کابین زرهی بدون جوش) در پاسخ به تهدیدات بمب‌های دست ساز علیه نیرو‌های آمریکایی در عراق و افغانستان با این شرکت‌ها همکاری کرد. پلاسان امروز به عنوان یک شریک یا پیمانکار با شرکت‌های اسرائیلی مانند البیت (Elbit Systems)، رافائل (Raphael) در داخل فلسطین اشغالی و لاکهید مارتین (Lockheed MartinLMT) و ... همکاری می‌کند.

 این شرکت مهم اسرائیلی اکنون دارای ۳ واحد تجاری حفاظت و بقا، وسایل نقلیه و یک واحد نسبتاً جدید است که با ربات‌های رزمایشی سروکار دارد. این واحد‌ها بر اساس توسعه نیاز‌های واقع بینانه «ارتش» اشغالگر و با توجه به شرایط مختلف رزمی و ماهیت چالش‌های فراروی آن و همچنین بر اساس بازار دائما در حال تغییر، به نیاز‌های صنایع نظامی اسرائیل پاسخ می‌دهندو امری که شرکت را ملزم می‌کند سیستم‌های خود را توسعه دهد.

 به نوشته المیادین، «اسرائیل» با تکیه بر محصولات نظامی و امنیتی پیشرفته خود یا همان «تکنولوژی نظامی» که مدعی پیشرفته بودن در آن در سطح جهانی است، اهمیت روابط با خود را در بازار عرضه می‌کند. رژیم صهیونیستی به بسیاری از کشور‌ها مانند آذربایجان، نیجریه، امارات، بحرین، آرژانتین و فنلاند تسلیحات و فناوری امنیتی و نظامی می‌فروشد؛ امری که موجب افزایش نفوذ تل‌آویو در این کشور به دلیل تاثیرگذار بودن در امنیت و توانمندی نظامی آنها شده است. شرکت پلاسان در کارخانه اصلی خود در سعسع، حدود ۴۰۰ کارگر دارد و یک شرکت فرعی در آمریکا (بلاسان آمریکای شمالی) و شرکت‌های دیگری در فرانسه و یونان است.

اقدام امروز حزب‌الله لبنان در هدف قرار دادن این کارخانه مهم، از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا ارتش اشغالگر پس از بیش از ۸ ماه جنگ مستمر در جبهه شمالی فلسطین اشغالی و نوار غزه و دریافت ضربات مستمر در هر دو جبهه و نیز فرسایش جنگ‌افزار‌ها و توانمندی‌های نظامی و لجستیکی، نیازمند تولید و بازتولید و حفاظت از تسلیحات و تجهیزات جنگی است. بویژه که ارتش سیاست «اقتصاد تسلیحاتی» را در پیش گرفته است.

وب‌سایت اسرائیلی تایمز نیز اوایل سال جاری میلادی اذعان کرد که کارخانه پلاسان بیش از هر زمان دیگری کار می‌کند و تولید صفحات زرهی برای حفاظت از بدن را که در سایه تداوم عملیات طوفان الاقصی بسیار مورد نیاز است، افزایش داده است. محصولی که تولید اصلی این شرکت از سال ۱۹۸۵ بوده است.

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها