قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سومین کنگره شهدا:

دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ۷۲ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

سومین کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با حضور دکتر طهرانچی و دکتر رنجبر در واحد تهران شمال برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۳۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱ - 15June 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سومین کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران صبح امروز با حضور خانواده معظم شهدا، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور استان تهران، مهندس مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه، معاونان و مدیران سازمان مرکزی و روسا، معاونان و جمعی از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به میزبانی واحد تهران شمال برگزار شد.

دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ۷۲ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

** رنجبر: دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ۷۲ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

بیژن رنجبر در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: این دانشگاه ۷۲ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که ۶۸ شهید دانشجو، سه شهید استاد و یک شهید کارمند است. همچنین از بین این شهدای گرانقدر ۲۱ نفر در ۸ سال دفاع مقدس، ۱۸ نفر در دفاع از حرم اهل بیت (ع)، ۴ نفر شهید امنیت، ۶ نفر شهید سلامت، ۱۱ نفر شهید حین خدمت، ۳ نفر شهید ترور، ۹ نفر جانباز شهید و یک نفر نیز از شهدای حادثه منا هستند. 

** چمران: شهدای دانشجو جایگاه و منزلت بالایی دارند

مهدی چمران نیز در این نشست گفت: شهدای دانشجو جایگاه و منزلت بالایی دارند. بنده زمانی در یکی از دانشکده‌های دانشگاه تهران مسئولیت داشتم، دانشجویانی که در دروان جنگ تحمیلی به جبهه اعزام می‌شدند حال و هوای دیگری داشتند و عموماً از دانشجویان برجسته دانشکده بودند. وقتی این دانشجویان به شهادت می‌رسیدند جای آنها در دانشگاه خالی بود، جای شهدایی که امروز برای بزرگداشت آنها جمع شدیم هم در دانشگاه خالی است.

وی افزود: شهادت راهی است که انسان را به خدا نزدیک می‌کند و راهی مستقیم و میان‌بر است که شهدا را «عند ربهم یرزقون» می‌کند و شهدا نزد خدا روزی می‌خورند.

دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ۷۲ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

چمران در ادامه با اشاره به فرارسیدن سالگرد شهادت شهید مصطفی چمران، دست‌نوشته‌ای از این شهید بزرگوار که در سال ۱۳۴۸ و خطاب به شیعیان لبنان نگاشته شده بود را قرائت کرد. 

متن این دست‌نوشته به این شرح است: «ای شیعیان حسین (ع)، من برای شما بشارتی عظیم به ارمغان آورده‌ام. بشارتی که حلّال همه مشکلات است. بشارتی که جبر تاریخ را در برابر اراده آهنین ما تسلیم می‌کند. بشارتی که راه بسته ما را به سوی آسمان‌ها می‌گشاید. بشارتی که خورشیدوار طوفان ظلمت را محو و نابود می‌کند، بشارتی که طاغوت‌ها را محو و سرنگون می‌نماید. بشارتی که فرشتگان بهشت سرود پیروزی سر می‌دهند. بشارتی که معراج ما به آسمان است، بشارتی که ما را از خاک تیره صعود می‌دهد و به اعلی علیین می‌رساند. بشارت خیر، بشارت پیروزی، بشارت وصل به معشوق، ... و این بشارت شهادت است.

دوستانم من پیشاپیش پرچم شهادت را به دوش می‌کشم و هر کس که به راه حسین (ع) معتقد است می‌تواند که مرا دنبال کند. من تصمیم گرفته‌ام که در برابر اسرائیل بایستم و حتی با مشت علیه تانک و توپ او بجنگم. من تصمیم گرفته‌ام که با ایثار خون خود، راه نجات شیعیان را بر صفحه تاریخ ترسیم کنم. من آمده‌ام که به اسرائیل بفهمانم برای همیشه در تاریخ روسیاهش خواهیم کرد. من می‌جنگم در برابر کوه‌ها، در کنار کوچه‌ها، در ته دره‌ها، در قد کوه‌ها، در دامن صحراها، در هر جا امکان بیابم، به ضرب گلوله به اسرائیل جواب خواهم داد و آن‌قدر خواهم جنگید تا به افتخار شهادت نائل آیم.

دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ۷۲ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

من راه خود را یافته‌ام و این بشارت بزرگ را به ارمغان آورده‌ام و مطمئنم که پیروزی و نجات شما نیز در پیروی راه مقدس حسین است و بس. محال است دنیا بپذیرد که کسی زمین شما را تصرف کند وقتی که شما در حفظ آن خون خود را فدا می‌کنید»

** ملماسی: توسعه فرهنگ شهادت و ایثار در کنار توسعه علم و دانش از وظایف اصلی دانشگاه است 

سعید ملماسی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال در ادامه این مراسم با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت یک اصل و اولویت است، گفت: دشمن تلاش بسیاری دارد تا جوانان را از اسلام دور کند، توجه به فرهنگ ایثار و شهادت یک راهکار مناسب برای مقابله با این حیله دشمن است.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه مبدا فرهنگ و ایجاد الگو‌های شهادت در جامعه است، اظهار کرد: به عقیده بنده، توسعه فرهنگ شهادت و ایثار در کنار توسعه علم و دانش از وظایف اصلی دانشگاه است. ما باید با کمک علم، دانش و هنر فرهنگ شهادت را توسعه داده و مانع از انحراف نسل جوان شویم.

ملماسی تصریح کرد: سیرت شهدا باید در پایان نامه‌های دانشجویی منعکس شود تا به سایر دانشجویان منتقل و شناخته شود.

در پایان این مراسم، تمبر و تارنمای (سایت اینترنتی) کنگره با حضور طهرانچی، پدر شهید مدافع حرم شهید سید مصطفی صادقی، دختر شهید سید مهدی موسوی سرتیم حفاظت شهید جمهور آیت‌الله رئیسی رونمایی شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار