معاون امور بانوان اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس قم:

«شهد و شرنگ» کتابی در راستای ترویج نقش حماسی و عاشورایی بانوان است

«غلامیان» گفت: کتاب شهید و شرنگ روایتی از مظلومیت بانوان در مبارزه با جلوه‌های ظلم و استکبار بوده و گامی مهم در راستای تبیین نقش زنان در حوزه ایثار و شهادت محسوب می‌شود.
کد خبر: ۶۷۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱ - 15June 2024

«ریحانه غلامیان» معاون امور بانوان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در گفتگو با خبرنگار «شهد و شرنگ» کتابی در راستای ترویج نقش حماسی و عاشورایی بانوان استدفاع‌پرس در قم اظهار داشت: بانوان هر چند در خطوط مقدم جبهه حضور نداشتند، اما در پشت جبهه نقش آفرینی‌های متعددی داشتند که پشتوانه محکمی برای حضور مردان در عرصه‌های نبرد محسوب می‌شد.

وی افزود: در زوایای پیدا و پنهان هشت سال دفاع مقدس، آنگونه که شایسته است به نقش بانوان پرداخته نشده است.

غلامیان تصریح کرد: علاوه بر ایفای نقش امدادگری در بیمارستان‌ها و ...، حضور در ستاد‌های پشتیبانی جبهه و جنگ و دورهمی‌های خانگی به منظور آماده سازی اقلام مورد نیاز رزمندگان اسلام بخش کوچکی از حضور مستقیم و یا غیرمستقیم بانوان در روند جریان دفاع مقدس را تشکیل می‌داد.

وی با اشاره به اینکه ضرورت ثبت حضور بانوان در فرآیند دفاع مقدس و ارادت آنان به حضرت امام (ره) و شهدا، موضوعی انکارناپذیر است، عنوان کرد: فیلم، عکس، کتاب، فضای مجازی و سایر بسترها، این امکان را ایجاد می‌کند که نقش بانوان در آن دوران بخوبی تبیین و به نسل‌های آینده منتقل شود.

معاون امور بانوان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با اشاره به اینکه بخشی از سوژه‌های دانشنامه دفاع مقدس را به طور طبیعی نقش بانوان تشکیل می‌دهد، گفت: به عنوان نمونه شهادت ۱۸ بانوی سادات در بمباران هوایی محفل روضه ایام فاطمیه (س) در خیابان انقلاب قم در دیماه سال ۱۳۶۵، رویداد منحصر به فرد در کشور است که شرح آن در چندین کتاب ثبت شده است.

وی همچنین با اشاره به کتاب شهد و شرنگ، آخرین کتاب منتشر شده در زمینه حماسه بانوان خاطرنشان کرد: این کتاب روایت زندگی و شهادت شهیده «معصومه رحیمی» متولد شهر فریدن در استان اصفهان است و جریان زندگی خانواده وی در دوران کودکی سبب هجرت به عراق و بروز خاطرات و رویداد‌های تلخی در این دوران از جمله اسارت، شهادت و رانده شدن جمعی از ایرانیان از آن کشور توسط صدام بوده است.

نویسنده کتاب شهد و شرنگ ادامه داد: کتاب فوق به همت معاونت امور بانوان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم و حمایت سازمان آب منطقه‌ای استان منتشر شد.

وی با تاکید بر اینکه کتاب شهد و شرنگ، نمونه‌ای از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق آثار مکتوب است، گفت: در همایشی که با حضور خانواده‌های کارکنان سازمان آب قم در تالار آب این سازمان برگزار شد، از این کتاب رونمایی و از خانواده شهیده رحیمی تجلیل شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار