استاد حقوق بین‌الملل: حقوق بشر اعلامی و اعمالی غرب تفاوت‌های زیادی دارد/ مجید نوری: امروز رسوایی برای مدعیان حقوق بشری باقی ماند

نژندی منش گفت: ما یک حقوق بشر اعلامی داریم و یک حقوق بشر اعمالی که بسیار با یکدیگر متفاوت هستند، ما آنچه را که در اسناد حقوق بشری می‌خوانیم دنیا بسیار خوب توصیف می‌کند، اما در مقام عمل اینگونه نیست.
کد خبر: ۶۷۳۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۸ - 15June 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، هیبت‌الله نژندی منش استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی در شبکه خبر در خصوص آزادی حمید نوری از زندان سوئد اظهار داشت: ما یک حقوق بشر اعلامی داریم و یک حقوق بشر اعمالی که بسیار با یکدیگر متفاوت هستند، ما آنچه را که در اسناد حقوق بشری می‌خوانیم دنیا بسیار خوب و شاد را توصیف می‌کند، اما در مقام عمل اینگونه نیست.

استاد حقوق بین‌الملل: حقوق بشر اعلامی و اعمالی غرب تفاوت‌های زیادی دارد/ مجید نوری: امروز رسوایی برای مدعیان حقوق بشری باقی ماند

وی افزود: آقای نوری در ماه مبارک رمضان هیچ فرقی با مابقی زندانیان نداشت، در حالی که ما در مواجهه با منافقین همه ملاحظاتی اعتقادی‌شان را لحاظ کردیم، آقای نوری عملاً در یک سلول انفرادی ۵ الی ۶ متری بودند و هیچ ارتباطی با دنیای خارج نداشتند.

نژندی منش تصریح کرد: فاصله بین حقوق بشری اعلامی و اعمالی زیاد است، خانواده آقای نوری مکرراً وعده دیدار با آقای نوری را دریافت می‌کردند و هزینه‌های زیادی را هم صرف می‌کردند تا به سوئد بروند، اما به محض اینکه وارد این کشور می‌شدند دولت سوئد کارشکنی‌های متعددی می‌کرد تا این عزیزان نتوانند با عضو خانواده خود دیدار کنند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با ابزار دیپلماسی و سازوکار‌های حقوقی توانسته از حق شهروند خود به خوبی دفاع کند و یک شهروند خود را که بیش از ۵ سال در یک سلول انفرادی به نا حق زندانی بود آزاد کند.

وکیل حمید نوری در تشریح پرونده وی گفت: عقبه این پرونده به سال ۲۰۱۰ برمی گردد، در واقع آغاز این پرونده به کشور انگلستان برمی‌گردد که در آن مقطع نشستی در دانشگاه آکسفورد با حضور جمعی از معاندین برقرار بود، در این نشست عنوان می‌شود که باید از یکی از افرادی که در پرونده سال ۱۳۶۷ منافقین نقش داشته است در یکی از کشور‌های اروپایی محاکمه و مجازات شود بر این اساس نقشه غیر انسانی طراحی میشود تا از احساسات پاک یک فرد بیگناه سوء استفاده شود و او را به سوئد بکشانند.

این کارشناس حقوق بین‌الملل ادامه داد: ادله‌ای که توسط ایشان مطرح شد، ادله‌ای نبود که یک دادگاه مستقل و عادل بر مبنای آن رأی صادر کند. در پرونده ایشان شاهد‌ها ذینفعان هستند که مستنداتشان خاطرات و مصاحبه‌هایشان است. دادستان دخیل در پرونده به قدری ضعف ادله داشت که به مطالب ویکی پدیا استناد می‌کرد.

وی افزود: دو اتهام علیه آقای نوری مطرح شد، یکی در خصوص منافقین بود که مطرح کردند در عملیات مرصاد زندانیان سازمان مجاهدین خلق بعد از پایان عملیات به ناحق اعدام شدند، اتهام دوم را مارکسیست‌ها با عنوان قتل عمد مطرح کردند.

همچنین مجید نوری فرزند حمید نوری در ادامه تصریح کرد: بسیار خوشحال هستیم و خدا را شاکریم بابت این اتفاق خوب، باید از شهدای خدمت از جمله شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان که همه کار برای آزادی و دفاع از حقوق ایرانیان خارج از کشور کردند، امروز رسوایی برای کسانی ماند که ادعا‌های حقوق بشری‌شان گوش فلک را کرده بود.

وی افزود: امیدواریم همه زندانیان بی گناه هر چه زودتر آزاد شوند و به کشور بازگردانده شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها