سیدافقهی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

چرایی انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی/ طولانی شدن جنگ غزه به نفع صهیونیست‌ها نیست

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه روز به روز بحران در داخل جامعه صهیونیستی عمیق‌تر می‌شود، گفت: تشکیل کارگروه امنیتی به جای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نمی‌تواند برای نتانیاهو راهگشا باشد.
کد خبر: ۶۷۳۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱ - 17June 2024

«سیدهادی سیدافقهی» کارشناس مسائل غرب‌آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس با اشاره به انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی اظهار داشت: جنگ غزه به بن‌بست رسیده است و رژیم صهیونیستی به هیچ‌ کدام از اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا نکرده و روزبه‌روز نیز سطح تلفات و خسارات این رژیم در ابعاد سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و انسانی بیشتر می‌شود؛ لذا همه مواردی که مطرح شد، موجب شده تا حلقه محاصره افکار عمومی علیه نتانیاهو هم در سطح جامعه «اسرائیل» و هم در سطح کابینه نتانیاهو به‌خصوص در سطح کابینه جنگ تنگ و تنگ‌تر شود.

چرایی انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی/ طولانی شدن جنگ غزه به نفع صهیونیست‌ها نیست

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تضاد‌ها و تضارب آرا در داخل جامعه صهیونیستی شدت گرفته است، تصریح کرد: این تضاد‌ها بیشتر پیرامون مواردی مثل اینکه نقشه راه چه چیزی باشد و جنگ را چگونه ادامه دهند. حتی در مورد این که جنگ در چه نقطه‌ای متوقف شود نیز اختلافات جدی وجود دارد. ضمن اینکه این اختلافات و تضاد‌ها در مورد مذاکرات و تلاش برای آزادسازی اسرای اسرائیلی نیز به چشم می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر هرچه قدر که «بنی گانتز» و «گادی آیزنکوت» دو ژنرال عالی رتبه کابینه جنگ برای انجام مذاکرات و تلاش برای برقراری آتش‌بس به نتانیاهو فشار آوردند، نخست وزیر رژیم صهیونیستی زیر فشار وزاری راست افراطی تهدید شد که اگر با حماس توافق کند با استعفای آنها روبرو می‌شود.

افقهی اضافه کرد: استعفای وزاری کابینه رژیم صهیونیستی در این شرایط جنگ غزه برای نتانیاهو وحشت‌افزا است؛ زیرا اگر این وزرا استعفا بدهند نتانیاهو ۱۱ کرسی را در کابینه «اسرائیل» از دست خواهد داد. ضمن اینکه اگر چنین شود کابینه باید منحل شده و برای انتخابات زودهنگام خودشان را آماده کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: اگر کابینه رژیم صهیونیستی آن هم در این شرایط منحل شود، قطعا آینده نتانیاهو به‌عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیچیده‌تر و مبهم‌تر خواهد شد. لذا به محض اینکه  «گانتز» و «آیزنکوت» استعفای دادند می‌بینیم که تنها فرد شاخص در کابینه جنگ نتانیاهو «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی است.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر «بن‌گویر» و «اسموتریچ» که اصلا نظامی نیستند به نتانیاهو فشار آوردند که آنها جای دو عضو مستعفی کابینه جنگی رژیم صهیونیستی را پرکنند. آن هم در شرایطی که آنها به تداوم جنگ غزه به شدت معتقد هستند و حتی می‌گویند که اگر لازم شد باید از گلوله‌های کثیف و آغشته به مواد رادیواکتیو هم استفاده کرد.

افقهی در بخش دیگر سخنان خود افزود: بر همین اساس هم نتانیاهو برای اینکه با این افراد در کابینه جنگ روبرو نشود و برخوردی با آنها نداشته باشد اعلام کرد که کابینه جنگ رژیم صهیونیستی را منحل می‌کند و به جای آن یک کارگروه امنیتی تشکیل می‌دهد و «بن‌گویر» و «اسموتریچ» در آن دیگر هیچ مسئولیتی نخواهند داشت.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: با تشکیل این کارگروه امنیتی ضمن اینکه تهدید استعفای «بن‌گویر» و «اسموتریچ» و همچنین خطر احتمال دخالت آنها در کابینه جنگ هم قطعا برطرف خواهد شد. اما اینکه آیا این تغیرات می‌تواند برای نتانیاهو راهگشا باشد و او را از کمند شکست و محاکمه در فردای پس از پایان جنگ نجات بدهد، بسیار دور از ذهن و بعید است.

وی در پایان گفت: هر چقدر که جنگ غزه طولانی‌تر شود به همان میزان هم خسارات مادی و معنوی بیشتری به رژیم صهیونیستی و همچنین آمریکا تحمیل خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها