به مناسبت سالروز درگذشت دکتر شریعتی منتشر شد؛

دکتر شریعتی چگونه با رژیم پهلوی مبارزه می‌کرد؟

«علی شریعتی مزینانی» اسلام‌شناس، جامعه‌شناس، نویسنده و استاد دانشگاه بود و با آثار و سخنرانی‌های خود به روشنگری و مبارزه علیه رژیم پهلوی می‌پرداخت.
کد خبر: ۶۷۳۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۶ - 18June 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس: «علی شریعتی مزینانی» روز دوم آذر ۱۳۱۲ در روستای مزینان در استان خراسان رضوی به دنیا آمد و روز ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ در انگلستان درگذشت. مزار او در «دمشق» پایتخت سوریه قرار دارد.

دکتر شریعتی اسلام‌شناس، جامعه‌شناس، نویسنده و استاد دانشگاه بود.

وی در سال ۱۳۴۸ به حسینیه ارشاد در تهران دعوت شد و از آن زمان با سلسله‌سخنرانی‌های خود به مبارزه علیه حکومت پهلوی پرداخت.

دکتر شریعتی چگونه با رژیم پهلوی مبارزه می‌کرد؟

سفر به حج

حسینیه ارشاد در اواخر سال ۱۳۴۸ کاروان حجی به مکه اعزام کرد تا در پوشش اعزام این کاروان با دانشجویان مبارز مقیم در اروپا ارتباط برقرار کند.

دکتر شریعتی با وجود ممنوع‌الخروج بودن، با تلاش‌های بسیار با کاروان همراه شد و تا سال ۵۰ همراه با کاروان حسینیه، سه سفر به مکه رفت که نتیجه آن مجموعه‌سخنرانی‌های «میعاد با ابراهیم» و مجموعه‌سخنرانی‌هایی تحت عنوان «حج در مکه» بود که بعد‌ها به‌عنوان کتابی مستقل منتشر شد.

وی پس از بازگشت از آخرین سفر، در راه برگشت، به مصر رفت که کتاب «آری؛ اینچنین بود برادر» از جمله نتایج این سفر بود.

زندگی مخفی 

دکتر شریعتی از آبان ۵۱ تا تیر ۵۲ به زندگی مخفی روی آورد؛ چون ساواک به‌دنبال او بود. از تعطیلی حسینیه ارشاد به بعد، متن سخنرانی‌های دکتر با اسم مستعار به چاپ می‌رسید.

برخی از آثار دکتر شریعتی به شرح زیر است:

فاطمه، فاطمه است

این کتاب به زبان فارسی در موضوع حضرت زهرا (س) نوشته شده که تصحیح‌شده سخنرانی دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد است. 

این کتاب به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسه و اندونزیایی ترجمه شده است و به‌صورت مستقل، در کتاب «زن» از مجموعه آثار شریعتی نیز به‌همراه چند اثر دیگر نیز چاپ شده است.

آری؛ اینچنین بود برادر

این کتاب، به برده‌داری در تاریخ می‌پردازد و درواقع نامه‌ای است که دکتر شریعتی هنگام بازدید از اهرام مصر و مشاهده شکوه و عظمت آنها، تحت تأثیر توصیفات راهنمای توریست‌ها از رنج‌هایی که بردگان در مصر باستان متحمل می‌شدند، خطاب به بردگان نوشته است.

راوی، داستان را از برده‌داری در مصر باستان و چین شروع می‌کند و با افرادی، چون «کنفوسیوس» و «بودا» ادامه می‌دهد؛ سپس به دوران پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) می‌رود و سرانجام در باره برده‌داری در دوران معاصر سخن می‌گوید. 

حسین (ع)، وارث آدم

این کتاب در سال ۱۳۴۹ نوشته و پس از مرگ دکتر شریعتی توسط بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی منتشر شد. 

این کتاب حاوی هشت سخنرانی ایراد شده در سال‌های ۱۳۴۹ و ۱۳۵۰ ه‍. ش در حسینیه ارشاد است. 

عنوان کتاب از زیارت وارث الهام گرفته شده است. سخنرانی‌های این کتاب، ابتدا در جزوه‌های مستقل منتشر شد و بعد‌ها در یک مجلد چاپ شد. 

ابوذر

این کتاب در مورد زندگی «ابوذر غفاری» از نخستین صحابی پیامبر اسلام (ص) است که به نقل زندگی و فداکاری‌های وی در جنگ‌های اسلام می‌پردازد. 

این کتاب، ترجمه کتاب «ابوذر غفاری، سوسیالیست خداپرست» نوشته «عبدالحمید جودةالسحار» نویسنده مصری است و دکتر شریعتی آن را ترجمه و نگارش کرده است.

تحلیلی از مناسک حج

دکتر شریعتی این کتاب را در مورد حج و مناسک آن نوشته است.
این کتاب با زبانی ادبی و گاه، مسجع به تحلیل تمام مراحل و فرایض حج پرداخته است.

کویر

این کتاب، مجموعه‌مقالات دکتر شریعتی است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها