دانش‌آموزان، ناظران افتخاری انتخابات می‌شوند

حجت‌‌الاسلام گنابادی‌نژاد گفت: آغاز به‌کار قرارگاه دانش آموزی ۱۴ صِفر ۳ یک فرصت‌سازی توسط دستگاه‌های حاکمیتی برای نوجوانان است تا در شبکه اجرایی مردم‌سالاری دینی به مقام کنش‌گری برسند و نقش‌های تأثیرگذار برعهده بگیرند. 
کد خبر: ۶۷۳۹۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷ - 19June 2024

دانش‌آموزان، ناظران افتخاری انتخابات می‌شوندبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، نشست خبری آغاز به‌کار قرارگاه دانش آموزی ۱۴ صفر ۳ با امضای تفاهمنامه ناظران افتخاری دانش‌آموزی بر انتخابات ریاست جمهوری، امروز (چهارشنبه) با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حجت گنابادی‌نژاد» معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی، «سید هادی طباطبایی» معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی، «کمال سروی‌ها» رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان، «سید امیر شوشتری» مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، «کوثر خسروی» دبیر قرارگاه دانش‌آموزی دختران و «محمدجواد محسنی» دبیر قرارگاه دانش‌آموزی پسران قرارگاه ۱۴ صفر ۳ برگزار شد.

۱۴ صفر ۳، فرصت کنش‌گری برای نوجوانان

حجت‌‌الاسلام گنابادی‌نژاد در این نشست اظهار داشت: این یک فرصت‌سازی توسط دستگاه‌های حاکمیتی برای نوجوانان است تا در شبکه اجرایی مردم‌سالاری دینی به مقام کنش‌گری برسند و نقش‌های تأثیرگذار برعهده بگیرند.

وی افزود: اگرچه تاکنون این همکاری به‌صورت اختیاری و افتخاری بوده و رویکرد داوطلبانه دارد، اما واقعیت این است که پایبند دقیق و منظمی به قانون وجود دارد. یکی از مظاهر این پایبندی و مسئولیت‌پذیری در جریان زلزله اخیر به منصه ظهور رسید و در جریان آن، کارگروه‌های متعدد دانش‌آموزی ذیل همین قرارگاه در شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ فعال شده‌اند تا گزارش مجموعه آسیب‌ها و خسارات ناشی از زلزله در این نواحی را گزارش کنند. این یک ظرفیت بزرگ است که بخشی از آن در قالب قرارگاه ۱۴ صفر ۳ به مرحله اجرا می‌رسد و این راهبرد در عرصه‌های دیگر نیز در دستورکار است.

روح انتخابات، مردمی است

طباطبایی نیز در این نشست گفت: انتخابات از مردم است و مردم خود برگزارکنندگان آن هستند. نشانه این ادعا نیز حضور ۹ نفر از معتمدین مردم در هیئت‌های اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری و هشت نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی است. در این شورا‌ها فقط سه نفر نیروی کادر سازمانی حاضر هستند و عمده کار همچنان توسط نمایندگان مردم برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: تعیین تعداد و اماکن شعب اخذ رأی، اینکه اعضای شعبه چه کسانی باشند و بسیاری از تصمیمات مهم دیگر توسط نمایندگان مردم انجام می‌شود، زیرا در هیئت‌های اجرایی شعب، فقط یک نفر نماینده فرماندار داریم و پنج یا هفت یا ۹ نفر اعضای شعبه از تشکل‌های مردمی و معتمدین هستند.

معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: همه اینها دلالت بر روح مردمی برگزاری انتخابات دارد و به همین دلیل، ما استقبال می‌کنیم که دانش‌آموزان نیز در این بدنه به مقام کنش‌گری برسند، زیرا دانش‌آموزان می‌توانند صادق‌ترین مجریان شفافیت و سلامت انتخابات باشند و براساس آزادگی ذاتی خود، فراتر از هر نوع وابستگی فقط متعهد به اجرای قانون بمانند.

طباطبایی خاطرنشان کرد: حق مردم این است که انتخابات از ساعت ۸ صبح تا ۱۸، به مدت ۱۰ ساعت تمام برگزار شود حالا اگر شعبه‌ای با پنج دقیقه تأخیر کار را آغاز کند، این حق‌الناسی است که دانش‌آموزان می‌توانند مصلح آن باشند.

وی با بیان اینکه در انتخابات پیش‌رو، چهار هزار و ۵۶۷ شعبه اخذ رأی در سرتاسر استان فعال خواهد بود و این ظرفیت وجود دارد که به همین شمار و حتی بیشتر، ناظر دانش‌آموزی تعریف شود، بیان داشت: در انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی، حدود شش درصد افزایش مشارکت نسبت به میانگین کشوری مشارکت در ادوار پیشین ایجاد شد. این دستاورد به معنای مشارکت ۲۷۰ هزارنفر بیشتر از ادوار قبلی است و این توفیق را به دست‌اندرکاران حوزه سلامت، امنیت و شفافیت انتخابات مدیون هستیم.

۸۷ هزار رأی اولی در استان

در ادامه این نشست، سروی‌ها ابراز داشت: هرکدام از دانش‌آموزانی که به‌عنوان ناظر بر صندوق‌ها حاضر می‌شوند، می‌توانند چشم بینا و گوش شنوای هیئت نظارت و شورای نگهبان قانون اساسی باشند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان خراسان رضوی تأکید کرد: در انتخابات پیش‌رو حدود ۸۷ هزار نفر رأی اولی هستند و مقرر شده تا به موازات این، در هر شعبه در سه شیفت نمایندگانی ذیل نام خبرگزاری دانش‌آموزی پانا حضور میدانی داشته باشند. شیفت اول از صبح تا ۲ ظهر، شیفت دوم از ۲ تا ۹ شب و شیفت سوم تا پایان فرآیند شمارش بر اجرای انتخابات تا مجریان از اقامه هرچه شفاف‌تر مردم‌سالاری اطمینان پیدا کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها