به گزارش خبرنگار دفاعپرس از رشت، در جریان سفر محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری به گیلان و با حضور استاندار گیلان، مهراد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، آیتالله فلاحتی نماینده ولیفقیه در گیلان، راهآهن رشت-کاسپین به یاد شهید جمهور در محدوده منطقه آزاد انزلی به بهرهبرداری رسید.
پروژه راهآهن رشت-انزلی بعنوان تکمیل کننده کریدور ریلی شمال-جنوب از پروژههای راهبردی و مهم کشور است که میتواند نقش بسزایی در تسریع صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای فدراتیو روسیه و جمهوریهای قفقاز و نیز کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا ایفا کند.
با توجه به اهمیت و ضرورت احداث این خطآهن برای اقتصاد کشور پیش از دولت سیزدهم پروژه پیشرفت چندانی نداشت و در دولت مردمی سیزدهم تکمیل و به انجام رسید.
عملیات اجرایی ساخت راهآهن رشت کاسپین از سال ۹۷ آغاز و پیشرفت کلی این پروژه تا نیمه بهمن ماه ۱۴۰۲ به گفته کارشناسان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ۹۵ درصد بود، قطعه ۶ این پروژه عملیات زیرسازی (۱۷ کیلومتر عملیات خاکی هشت دهنه پل و ۶۸ دهنه آبرو) دارای پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد و عملیات روسازی نیز پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی داشت.
قطعه هفت هم عملیات زیرسازی ۱۸ کیلومتر عملیات خاکی ۹ دهنه پل و ۱۶۱ دهنه آبرو انجام شد و ایستگاه راه آهن پیربازار (خمام) هم ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بود
طول این خط آهن ۳۷ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۴۰ کیلومتر میرسد و اعتبار هزینه شده برای احداث این مسیر ریلی ۲۳ هزار میلیارد ریال است و با تکمیل و بهره برداری از آن علاوه بر تسهیل رویههای صادراتی، وارداتی و ترانزیت کشور یکی از مهمترین و راهبردیترین راهگذرها یا کریدورهای حملونقل بینالمللی (کریدورشمال - جنوب) پس از سالها فعال میشود.
برای اجرای راه آهن رشت- کاسپین به عنوان بخشی از کریدور ریلی دریا به دریا ۳۰ هزار میلیارد ریال هزینه شد و ارزش روز آن ۶۰ هزار میلیارد ریال است.
این پروژه دارای خطوط یک خطه به طول ۲۷.۷ کیلومتر و ۲ خطه به طول ۹.۳ کیلومتر (۲۵.۳ کیلومتر رشت- پیربازار تا بندر کاسپین ۹.۷ کیلومتر و داخل بندر ۲ کیلومتر) است.
انتهای پیام/