در نشست بررسی عوارض سلاح‌های شیمیایی دفاع مقدس مطرح شد؛

ضرورت پژوهش درباره خطرات ناشی از استفاده سلاح‌های شیمیایی

نشست بررسی عوارض سلاح‌های شیمیایی در دوران دفاع مقدس در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد و برخی پیامد‌های استفاده از این سلاح‌ها مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت.
کد خبر: ۶۷۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴ - 24June 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، همزمان با روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی، نشست بررسی عوارض سلاح‌های شیمیایی در دوران دفاع مقدس، همراه با تجلیل از جانبازان شیمیایی دانشگاه تربیت مدرس، با حضور جمعی از مسئولان، اعضای هیأت علمی و جانبازان شیمیایی در مرکز بهداشت و سلامت این دانشگاه برگزار شد و برخی پیامد‌های استفاده از تسلیحات شیمیایی مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت.

«حسین محسن‌پور» مدیر امور شاهد و ایثارگر دانشگاه تربیت مدرس در این نشست، با اشاره به نقش و حضور جانبازان دفاع مقدس در دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: بیش از ۱۲۹ نفر از جانبازان دفاع مقدس در دانشگاه تربیت مدرس فعالیت می‌کنند که ۷۳ نفر از آن‌ها کارمند و بقیه اعضای هیأت علمی هستند. از این تعداد، ۳۹ نفر نیز جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس هستند که با وجود عوارض و آلام جنگ، همچنان با انرژی و قدرت در کنار سایر کارکنان وظایف محوله خود را به‌خوبی انجام می‌دهند.

ضرورت پژوهش درباره خطرات ناشی از استفاده سلاح‌های شیمیایی/ اطلاعات خود درباره سلاح‌های میکروبی را باید به‌روز کنیم

مدیر امور شاهد و ایثارگر دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: بر اساس آمار سازمان‌های جهانی، تعداد مجروحان شیمیایی جنگی در دنیا، ۶۴۶ هزار نفر بوده و ۸۰ هزار نفر از آن‌ها، جانبازان شیمیایی هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هستند که به‌صورت رسمی به ثبت رسیده است؛ در حالی که بسیاری از جانبازان متاثر از سلاح‌های شیمیایی به‌دلیل نداشتن عوارض مشخص ظاهری، آمار آن‌ها ثبت نشده و یا جزو مفقودانی هستند که پس از اسیر شدن، به شهادت رسیدند.

محسن‌پور با اشاره به تعلل و سکوت جوامع بین‌المللی به‌ویژه جامعه دانشگاهی دنیا درباره جنگ شیمیایی عراق علیه ایران، یادآور شد: کسانی که در عملیات‌های کربلای چهار و کربلای پنج، جزیره مجنون، فاو و سردشت حضور داشتند، حتما آلودگی شیمیایی دارند که تفاوت آن‌ها در نوع و درصد است و بعد از گذشت سال‌ها از این فاجعه، هنوز اثرات آن در جانبازان وجود دارد؛ اما جامعه بین‌المللی درباره آن سکوت کرده‌اند و مراکز علمی و پژوهشی نیز کمتر درباره آن کار کرده‌اند.

«محسن رضایی» عضو هیأت علمی و مدیر گروه سم‌شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه تربیت مدرس نیز در ادامه این نشست، با اشاره به اثرات سلاح‌های شیمیایی در بیماران، اثرات این سموم را به دو صورت حاد و در لحظه و دوم به صورت تاخیری و دراز مدت عنوان کرد و اظهار داشت: اثرات این سلاح‌ها با توجه به قدرت و شدت مواجه الگو‌های متفاوتی از نظر بروز و عوارض دارد. عمده این اثرات بر روی سیستم عصبی مشاهده شده که هم از بعد نرولوژیک و هم روانپزشکی قابل بررسی است.

رضایی بیشترین سموم استفاده شده در سلاح‌های جنگی را گاز خردل و تابون دانست و تاکید کرد: این گاز‌ها بیشتر بر روی اعصاب تاثیر می‌گذارد. علاوه بر آن، عوارض دیگری نظیر اختلالات تنفسی، پوستی، چشمی، سرطان و... نیز شایع است که اثرات آن در دارز مدت بر روی شخص دیده می‌شود.

عضو هیأت علمی و مدیر گروه سم‌شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه یکی از مکانیسم‌های عمده گاز‌های جنگی، ایجاد اختلال در سیستم ایمنی است، تصریح کرد: امروزه بیشتر از روش‌های کنترلی درباره این دسته از بیماری‌ها استفاده می‌شود تا درمان و چنان‌چه امکانات آزمایشگاهی فراهم شود، پژوهش‌های مختلفی را در این حوزه در دانشگاه‌های داخل کشور انجام داد.

همچنین «جواد فرهنگ» مدیر مرکز سلامت و بهداشت دانشگاه تربیت مدرس نیز در ادامه این نشست، با بیان نکاتی در خصوص طب سوزنی چینی و استفاده از این علم برای درمان جانبازان شیمیایی، گفت: با توجه به اینکه بمب‌های شیمیایی سیستم بدن را از حالت تعادل خارج می‌کنند و در طب چینی هدف به تعادل رساندن بدن است، می‌توان از این علم برای درمان بیماری‌های پوستی و عصبی ایثارگران و جانبازان استفاده کرد.

«امین طالبی» میکروب‌شناس و معاون آموزشی دانشکده پزشکی نیز در این نشست گفت: در دکترین کشور ما، استفاده از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی وجود ندارد؛ اما در بحث اولویت‌های پژوهشی با ساز و کار‌های امنیتی، خطرات ناشی از استفاده از این‌گونه بمب‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

طالبی ادامه داد: ما از این سلاح‌ها علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌کنیم؛ اما نباید از استفاده این‌گونه سلاح‌ها توسط کشور‌های دیگر غافل باشیم. اگر اطلاعات ما در زمان بمباران شیمیایی جنگ عراق علیه ایران بیشتر بود، تلفات ما به ۸۰ هزار نفر نمی‌رسید؛ لذا باید نسبت به بروز هرگونه جنگ میکروبی مانند آن‌چه که در زمان بروز کرونا رخ داد، از قبل آگاهی کسب کنیم تا بتوانیم از بروز فاجعه‌های ناشی از آن جلوگیری کنیم.

«میثم میرزایی‌تبار» مدیر فرهنگی معاونت دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود که ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین نشستی، از ضرورت معرفی و شناساندن جانبازان دفاع مقدس به دانشجویان سخن گفت و تاکید کرد: جایگاه واقعی این افراد باید شناخته شود تا ضمن معرفی آن‌ها به دانشجویان، بتوان قدم‌های موثری را در راستای رفع نیاز‌ها و حمایت از این افراد برداشت.

«شهروز شریعتی» مدیر اجتماعی و تشکل‌های دانشگاه تربیت مدرس هم در این نشست، با ضروری دانستن پژوهش‌‎های بین‌المللی در این حوزه، گفت: از آن‌جایی که دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه مولود انقلاب اسلامی است باید جدی‌تر به این‌گونه مسایل بپردازد و جلسات مشابه را در سطوح گسترده‌تری برگزار کند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها