رئیس دانشگاه سوره:

خوش‌اخلاقی رئیس‌جمهور شهید شعبه‌ای از اخلاص و تواضع او بود

ساعی گفت: نکته‌ای که ما در مشی رئیس‌جمهور شهید می‌دیدیم، این بود که نحوه ورود او به مشاغل مختلف سیاسی کاملاً مبتنی بر احساس وظیفه و مسئولیت بود. وی مسئله‌ای را عموماً با حجت شرعی و مباحثه می‌پذیرفت و مشورت می‌کرد که آیا وارد صحنه‌ای بشود یا خیر.
کد خبر: ۶۷۴۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳ - 23June 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، نهمین نشست از سلسله‌نشست‌های قرآنی حکمرانی با موضوع ابعاد و مؤلفه‌های حکمرانی قرآنی آیت‌الله شهید سید ابراهیم رئیسی با حضور «محمدحسین ساعی» رئیس دانشگاه سوره و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، «علیرضا معاف» مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «شبیر فیروزیان» معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (یکشنبه، سوم تیر ۱۴۰۳) در ساختمان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدا فیروزیان در مورد نشست‌های حکمرانی اظهار داشت: نشست‌های حکمرانی قرآنی که یکی از مؤلفه‌های تغییر سیاستی امر قرآن در کشور به حساب می‌آید، در میان اهالی قرآن جا باز کرده و تبدیل به نشست‌هایی شده است که همه سراغ آن را می‌گیرند و این پیگیری اهالی قرآن، نشان‌دهنده این است که دارد به گفتمان تبدیل می‌شود.

ورود شهید رئیسی به هر مسئولیتی، مبتنی بر احساس وظیفه بود/ خوش‌اخلاقی رئیس‌جمهور شهید با اطرافیان، شعبه‌ای از اخلاص و تواضع او بود

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی: ورود شهید رئیسی به هر مسئولیتی، مبتنی بر احساس وظیفه بود

ساعی در ادامه اظهار داشت: شکرگزاری نعمت آیت‌الله رئیسی به این بازمی‌گردد که سیره‌های حکمرانی او را استخراج کنیم و بتوانیم مسیری را ایجاد کنیم که نعمتی که خدا به ما داده، شکرگزاری شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب بیان خاطره‌ای از آیت‌الله رئیسی به تبیین صفات اخلاقی رئیس‌جمهور شهید پرداخت و گفت: چند صفت از آیت‌الله رئیسی برای من برجسته بود که یکی از آنها اخلاص و تواضع او بود. رئیس‌جمهور شهید از معدود رؤسای جمهوری بود که بعد از جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی صبر می‌کرد تا اگر کسی کاری داشت، به او مراجعه کند.

وی افزود: دومین نکته در سجایای اخلاقی آیت‌الله رئیسی، خوش اخلاقی وی و نکته سوم در سجایای اخلاقی رئیس‌جمهور شهید «امید» بود.

ساعی در رابطه با شیوه ورود آیت‌الله رئیسی به مسئولیت‌های مختلف اظهار داشت: نکته‌ای که ما در مشی رئیس‌جمهور شهید می‌دیدیم، این بود که نحوه ورود او به مشاغل مختلف سیاسی کاملاً مبتنی بر احساس وظیفه و مسئولیت بود. وی مسئله‌ای را عموماً با حجت شرعی و مباحثه می‌پذیرفت و مشورت می‌کرد که آیا وارد صحنه‌ای بشود یا خیر.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد پرکاری شهید رئیسی گفت: پرکاری و جهاد، ویژگی اخلاقی دیگر آیت‌الله رئیسی و بخش زیادی از این مورد، پرکاری فکری و ذهنی بود که خیلی هم به چشم نمی‌آمد، اما اگر فردی به او نزدیک می‌شد، متوجه می‌شد که تمام جسم و روح او درگیر مسئولیت‌هایش است.

وی افزود: او با محبت، خوش‌اخلاق و رقیق‌القلب بود و این محبت، شعبه‌ای از اخلاص و تواضع آیت‌الله رئیسی بود که زمینه را برای ایثار و فداکاری او فراهم می‌کرد.

ساعی ادامه داد: نکته دیگر پررنگ در سیره سیاسی شهید رئیسی، مشاوره‌پذیری او بود. افرادی که اطراف او بودند، به‌واسطه این مشاوره به یک عزم جمعی می‌رسیدند؛ به همین خاطر تنها او پرکار نبود؛ بلکه اطرافیان و دولت او هم پرکار بودند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آیت‌الله رئیسی ولایت‌پذیر بود و تبعیت اجتهادی مبتنی بر ایمان روشن‌بینانه داشت؛ شاید تمام برکاتی که در دوره ریاست‌جمهوری خود به آن رسید، ناشی از این قضیه بود.

وی ادامه داد: کار دیگری که آیت‌الله رئیسی کرد، افزایش وُسع جامعه اسلامی بود که یکی از مهم‌ترین زیربنا‌های آن، ضعیف کردن نفاق است و یکی از عواملی که نفاق را تضعیف می‌کند، جهاد است.

ساعی با اشاره تلاشی که دولت آیت‌الله رئیسی برای افزایش عزت جامعه اسلامی انجام داد، افزود: رئیس‌جمهور شهید، جهاد کبیر را در جامعه ما عمومی کرد و خودش مجاهد جهاد کبیر بود. در دوره او تلاش شد هرگونه تسلط دشمنان بر جامعه ما کم شود تا عزت جامعه اسلامی بالا برود و اگر مذاکره می‌کرد، از موضع بالا بود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شهید رئیسی بسیار به غایت تمدن‌سازی، ظهور و انتظار توجه داشت و به نظر می‌رسید که خودآگاهانه دولت دوره انتظار را برعهده دارد.

وی با اشاره به این نکته که رئیس‌جمهور، رئیس هیأت‌امنای دانشگاه فرهنگیان است، اظهار داشت: آیت‌الله رئیسی توجه ویژه‌ای به علم نافع داشت به همین خاطر برای دانشگاه فرهنگیان وقت می‌گذاشت و از رؤسای جمهوری بود که خودش در جلسات هیأت‌امنای دانشگاه فرهنگیان شرکت می‌کرد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: عمل کردن به نسخه دشمن باعث پسرفت می‌شود

فیروزیان در ادامه در مورد خستگی‌ناپذیری شهید رئیسی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌هایی که در آیت‌الله رئیسی وجود داشت، مسأله تلاش، خستگی‌ناپذیری و کار مجاهدانه او بود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در قرآن دو گروه افراد وجود دارند که یکی از آنها طیف منافقان و بیماردلان است و دیگری گروهی هستند که دائم در حال جهاد و خستگی‌ناپذیر هستند. ممکن است فردی ویژگی‌های مثبت و منفی داشته باشد، اما باید به‌صورت نسبی به افراد نگریست.

وی با اشاره به اینکه عمل کردن به نسخه دشمن موجب پسرفت می‌شود، ادامه داد: کارگزاران حکمرانی در امور حکمرانی باید به مبانی دینی اعتقاد داشته باشند. عمل کردن به نسخه دشمن نه تنها جامعه را به پیشرفت نمی‌رساند؛ بلکه موجب پسرفت نیز می‌شود و نباید در جامعه ساری و جاری باشد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رئیس‌جمهور شهید، قدرت‌طلب نبود. کسی که با انگیزه رسیدن به قدرت بخواهد به مردم خدمت کند، فرد خطرناکی است. حکمران و کارگزار باید توانایی ایجاد الفت اجتماعی داشته باشند.

مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: حضور آیت‌الله رئیسی در میان مردم، تزئینی و دکوری نبود

معاف در ادامه با اشاره به تفاوت میان حکومت دینی و حکمرانی اظهار داشت: حکومت کردن یعنی چه کسانی و چگونه حکومت کنند که دین پاسخ آن را می‌دهد، اما در حکمرانی علاوه بر این دو مورد، موضوع سومی هم وجود دارد که عبارت است از اینکه بر چه کسانی حکومت شود.

وی افزود: آیت‌الله رئیسی به مردم توجه داشت و حضور او میان مردم، یک حضور تزئینی و دکوری نبود.

مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همانگونه که شهید سلیمانی بیشتر از قاسم سلیمانی تأثیرگذار بود، ان‌شاءالله تأثیر شهید رئیسی بیشتر از سید ابراهیم رئیسی در جامعه خواهد بود.

وی ادامه داد: آیت‌الله رئیسی کار در دولت را به مثابه یک تقدس زنده کرد و رئیس‌جمهور شهید از افرادی بود که ظاهر و باطنشان یکی بود.

معاف با اشاره به رقیق‌القلب بودن آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: مسئله دیگر، رقیق‌القلب بودن او بود. او نسبت به مردم آسان‌گیر و نسبت به مسئولین سخت‌گیربود.

وی افزود: شهید رئیسی به این علت در سیاست خارجی موفق شد که متواضع، فروتن و قائل به اسلام قلبی بود نه اسلام غلبه‌ای.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار