یادداشت/

درباره تلاوت بی‌نظیر «صالح مهدی‌زاده» در برنامه محفل

صالح مهدی‌زاده حافظ و قاری یازده ساله قرآن در برنامه محفل با تلاوت سوره تکویر تحسین همگان را برانگیخت. با گذشت چند ماه، تلاوت ایشان همچنان در فضای مجازی پر بازدید است.
کد خبر: ۶۷۴۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸ - 30June 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس- اکبر صفرزاده: «صالح مهدیزاده» حافظ و قاری یازده ساله قرآن در برنامه محفل (هجدهم فروردین ماه سال ۱۴۰۳) با تلاوت سوره تکویر تحسین همگان را برانگیخت. با گذشت چند ماه از پخش این برنامه، تلاوت ایشان همچنان در صفحات مجازی پر بازدید است و مردم از دیدن آن لذت می‌برند.

درباره تلاوت بی‌نظیر «صالح مهدیزاده» در برنامه محفل

برای رسیدن به فهمی درست از چرایی و چگونگی جذابیت تلاوت صالح مهدیزاده باید ابتدا سوره تکویر را مورد بازخوانی قرار داد. 

سوره تکویر با تشریح روز قیامت آغاز می‌شود؛ هنگامی که خورشید را به هم درپیچند و هنگامی که ستارگان تیره و بی نور شوند و هنگامی که کوه‌ها را به حرکت آرند و از جا برکنند و هنگامی که اموال نفیس و با ارزش رها و بی‌صاحب شود و هنگامی که همه حیوانات وحشی محشور شوند و هنگامی که دریا‌ها مشتعل و برافروخته گردند و هنگامی که هرکس [با همسان خود] قرین و جفت شوند [خوبان با خوبان و بدان با بدان] و هنگامی که از [دختر] زنده به گور بپرسند، به کدام گناه کشته شده؟ 

حجت‌السلام محسن قرائتی معتقد است که خداوند در این سوره برای دختر کافر روضه می‌خواند: خدا برای کی روضه می‌خواند؟ برای دختر کافر، چون مسلمان‌ها که دختر توی گور نمی‌کردند، مشرکین دختر را توی گور می‌کردند.. خداوند می‌گوید کافر است که باشد. چرا بهش ظلم شد....

با نگاهی دیگر به سوره تکویر می‌توان این طور نتیجه گرفت که در روز قیامت اولین اولویت خداوند رسیدگی به ظلم است فرقی هم نمی‌کند که مظلوم کیست یا چگونه است یا چه دینی دارد و یا چه مذهبی یا با چه زبانی حرف می‌زند و یا اینکه اهل کدام کشور است یا دارای چه رنگ پوستی است یا فقیر است یا غنی، آیات این سوره در این مورد صراحت دارد؛ و هنگامی که از [دختر] زنده به گور بپرسند، به کدام گناه کشته شده؟

خداوند در این سوره وضعیت روز قیامت را به صورتی کاملا دقیق و روشن تشریح می‌کند؛ درهم پیچیده شدن خورشید را، بی نور شدن ستارگان را و به حرکت درآمدن کوه‌ها را .. و سپس می‌رسد به دختری که زنده به گور شده و از دیدن او مبهوت می‌شود و شرمنده! شرمنده و مبهوت از ظلمی که در حق این دختر شده؛ برای همین با بغض و گریه می‌پرسد، چرا؟! 

اگر بخواهیم از منظر هنر سینما برای این تصاویر و دیالوگ‌ها ژانر تعریف کنیم باید گفت ژانر این فیلم ملودرام است و موسیقی آن حزن و اندوه، موسیقی‌هایی مانند «از کرخه تا راین» یا «بوی پیراهن یوسف» که ملودرام هستند یا چیزی مانند صدای صالح مهدیزاده که پر از حزن و اندوه است و منشاء آن شاید در ملکوت. 

برنامه صالح مهدیزاده به لحاظ فرم و محتوی در غایت آرمانی هنری است. همه چیز این برنامه کاملا درست و استاندارد است؛ از صالح مهدیزاده یازده ساله که تلاوت کننده آیات است تا انتخاب سوره و همین طور صدای پر از سوز و گداز او تا برخی داور‌ها که ایستاده صالح مهدیزاده را تشویق می‌کنند.

به‌عنوان مثال اگر تلاوت کننده این آیات فردی بود پنجاه ساله بدون شک این برنامه بخش عمده‌ای از تاثیر خود را از دست می‌داد و اینگونه تاثیر گذار نمی‌شد.

سوره تکویر توسط اساتید بسیار زیادی تلاوت شده است به عنوان مثال استاد سعید مسلم یا استاد شهریار پرهیزگار یا استاد عبدالباسط عبدالصمد، اما هیچ کدام از تلاوت‌ها به تاثیرگذاری و زیبایی تلاوت صالح مهدیزاده نیست.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار