رئیس کل دادگستری استان یزد:

سعه صدر لازمه کار در شورای حل اختلاف است

حجت الاسلام طهماسبی گفت: اصلاح ذات البین یک امر قرانی و عملی مأجور درگاه الهی است که در سایه صبر و سعه صدر امکان پذیر است.
کد خبر: ۶۷۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳ - 26June 2024

به گزارش دفاع‌پرس از یزد، حجت الاسلام والمسلمین «حسین طهماسبی»  رئیس کل دادگستری استان یزد در همایش صبر علوی در جمع صلحیاران و کارکنان شورای حل اختلاف استان یزد، اظهار داشت: آستانه صبر جامعه پایین آمده و این حال روحی افراد با کمترین جرقه و تلنگری می‌تواند فروبریزد لذا انتظار است کسی که به عنوان عضو شورای حل اختلاف کار می‌کند با صبر و درایت ضمن استماع حرف‌ها و درد دل‌های افراد زمینه سازش را در پرونده‌ها فراهم نمایند.

وی با ذکر آیه ۱۰ سوره حجرات، اظهار داشت: فعل امر در قران به معنای وجوب موضوع بر مومنین و مسلمانان است وقتی در این آیه "اصلحوا" ذکر شده است یعنی بر مسلمانان واجب است که اختلاف بین مومنین را برطرف نمایند.

این مقام قضایی ورود به موضوع صلح و سازش را نیازمند داشتن مقبولیت دانست و ابراز داشت: کسی که به عنوان مصلح در میدان اصلاح ذات البین تلاش می‌کند باید دارای سابقه درخشان و پاک باشد و مقبولیت در بین مردم باشد.

وی با اشاره به کم تراکم بودن و خلوتی برخی از دادگاه‌ها در کشور‌های دیگر، گفت: استفاده از سایر شقوق حل اختلاف و جایگزین کردن روش‌های دیگر به جای رسیدگی‌های قضایی نظیر استفاده الزامی از ظرفیت داوری، میانجیگری و... چنین نتیجه‌های را در برداشته است.

رئیس کل دادگستری استان یزد، افزود: امروز در بعضی از کشور‌ها نتیجه رأی داوری در غالب موارد قطعی است و طرفین ملزم به پذیرش و اجرای آن می‌باشند، همان طور که در ایران نیز در دادگاه‌های صلح تا صد میلیون تومان، نتیجه رسیدگی قطعی و غیر قابل اعتراض محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: در ایران نیز قوانین و مقررات به ویژه در دو دهه اخیر به سمتی حرکت کرده که تا بتوان تا حد امکان از ظرفییت روش‌های جایگزین قضایی بهره گرفت.

حجت الاسلام طهماسبی در پاسخ به درخواست کارکنان شورای حل اختلاف مبنی بر بهبود کیفیت فضای فیزیکی و همچنین ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی، ابراز داشت: برای تحقق نیت صلح، مجموعه شورای حل اختلاف نیازمند یک فضای فیزیکی مناسبت است تا با فراغت بال و در محیطی آرام ودلپذیر بتواند خدمات خود را ارائه دهد لذا تمام تلاشمان را می‌کنیم که این امر محقق شود.

در ابتدای این جلسه نمایندگانی از مجموعه شورای حل اختلاف به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار