بازتاب انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه‌های خارجی

انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشته و این رسانه‌ها از همان ساعت اولیه آغاز رأی‌گیری به بازتاب وسیع این خبر پرداختند.
کد خبر: ۶۷۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰ - 28June 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری صبح امروز (جمعه)  آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه دارد و در صورت نیاز، وزیر کشور دستور تمدید انتخابات را صادر می‌کند. ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن در داخل و خارج کشور هستند که می‌بایست از بین آقایان به ترتیب الفبا، «مسعود پزشکیان»، «مصطفی پورمحمدی»، «سعید جلیلی» و «محمدباقر قالیباف» به یک نفر رأی دهند.

بازتاب انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه‌های خارجی

رسانه‌های خارجی هم همزمان با آغاز انتخابات سراسری در ایران به بازتاب گسترده این خبر پرداختند و ضمن انعکاس آغاز انتخابات به بازتاب سخنان امروز رهبر معظم انقلاب بعد از انداختن رایشان به صندوق پرداختند.

شبکه خبری الجزیره با اعلام فرایند انتخابات ریاست جمهوری ایارن، از میزان درصد مشارکت مردم و درصد پیروزی نامزد های انتخاباتی خبر داد. همچنین با تهیه گزارشی میدانی، به شرح دیدگاه های مختلف مردم نسبت به انتخابات پرداخت. 

شبکه خبری المیادین ضمن اعلام آغاز انتخابات ریاست جمهوری در ایران، با اشاره به تعداد واجدین شرایط به جهت رای دهی، از درخواست مقام معظم رهبری بریا حضور حداکثری مردم، خبر داد. 

رسانه‌های آمریکایی واشنگتن‌پست، نیویورک تایمز، ان‌سی‌بی‌سی، اِی‌بی‌سی، ... همزمان با بازگشایی شعبه‌های اخذ رای در ایران به پوشش این خبر پرداختند.

واشنگتن پست نوشت که ایرانی‌ها روز جمعه برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید پای صندوق‌های رای رفتند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اخبار برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را پوشش و گزارش داد که این رای‌گیری در حالی برگزار می‌شود که تنش‌های گسترده‌ای، خاورمیانه را بر سر جنگ در نوار غزه فرا گرفته است.

این خبرگزاری آمریکایی خاطرنشان کرد که «بیش از ۶۱ میلیون ایرانی بالای ۱۸ سال واجد شرایط رای دادن هستند که حدود ۱۸ میلیون نفر از آنها بین ۱۸ تا ۳۰ سال سن دارند. قانون ایران ایجاب می‌کند که فرد پیروز انتخابات، بیش از ۵۰ درصد کل آرا را به دست آورد.»

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز امروز جمعه از «آغاز فرایند رای‌گیری در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ایران» خبر داد.

این رسانه با اشاره به حضور مردم در پای صندوق‌های رای در تهران و دیگر شهرهای ایران، گزارش داد که «چهار نامزد از جمله محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، مسعود پزشکیان و مصطفی پورمحمدی پس از درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در سانحه بالگرد، برای ریاست‌جمهوری رقابت می‌کنند.»

خبرگزاری فرانسه از جمله رسانه های غربی بود که درگزارشی از آغاز اخذ رای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران نوشت : شعب اخذ رای در ایران برای انتخابات ریاست جمهوری باز شد.

این رسانه با اشاره به نامزدهای این دوره انتخابات خاطرنشان کرد که امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علیرضا زاکانی از حضور در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری انصراف دادند.

خبرگزاری فرانسه افزود: آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران اندکی پس از آغاز رای‌گیری، رای خود را به صندوق انداخت و از مردم ایران خواست تا رای دهند.

روزنامه گاردین نیز در کنار اطلاع‌رسانی از آغاز انتخابات ریاست جمهوری، تحلیلی را در خصوص نامزد های انتخاباتی ارائه داده و برنامه های آنان نسبت به مسائل مهم ایران را بررسی کرده است.

تارنمای یورونیوز در گزارشی با بیان اینکه «ایرانی‌ها رای‌دهی برای جایگزینی رئیس‌جمهور جان باخته در حادثه سقوط بالگرد را آغاز کردند»، به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی و توصیه‌های ایشان به ملت ایران برای شرکت در انتخابات اشاره و اعلام کرد که آیت الله خامنه‌ای یکی از اولین آرای انتخابات را به صندوق انداخت.

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به شهادت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران در سانحه هوایی، از «آغاز فرایند رای‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید» خبر داد.

رویترز همچنین به نقل از اظهارات حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب گزارش داد که «دوام، قوام، عزت و آبروی جمهوری اسلامی وابسته به حضور مردم است. مشارکت بالای مردم یک ضرورت قطعی است.»

وبگاه قطری العربی الجدید امروز جمعه در گزارشی به انعکاس اخبار انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در ایران پرداخت. در این گزارش آمده است: روند رأی گیری در این انتخابات در شرایطی از ساعت ۸ صبح به وقت محلی آغاز شده است که برخی مشارکت بالای مردمی در این انتخابات را پیش بینی کرده اند.

خبرگزاری‌های ترکیه‌ای آناتولی و تی‌آرتی با اعلام خبر باز شدن درهای محل اخذ رأی انتخابات ریاست جمهوری ایران، توضیحاتی را درباره این رویداد ارائه کرد.

رسانه‌های عربی‌زبان مانند الحره، الفرات، العالم، العهد، اسکای نیوز عربی و ایندیپندنت عربی نیز از دقایق نخست آغاز فرآیند رأی‌گیری در ایران این خبر را پوشش دادند؛ این رسانه‌ها ضمن انتشار خبر بازگشایی صندوق‌های رای، سخنان رهبر انقلاب هنگام انداختن رای به صندوق را بازتاب دادند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها