فرار ناو هواپیمابر آیزنهاور از دست یمنی‌ها

پس از رونمایی ارتش مردمی یمن از موشک مافوق صوت و هدف قرار گرفتن چندین باره کشتی‌ها و ناو‌های آمریکایی، مهم‌ترین ناو آمریکایی‌ها از دریای سرخ مجبور به فرار شد.
کد خبر: ۶۷۵۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۳ - 29June 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: ناو «یواس‌اس دوایت آیزنهاور» مهم‌ترین بازوی قدرت نیروی دریایی آمریکا شناخته می‌شود؛ این ناو هواپیمابر دارای یک رآکتور هسته‌ای است که انجام مأموریت‌های راهبردی آن، ترتیبات امنیتی پیچیده‌ای دارد. این ناو به‌طور رسمی در ۱۸ اکتبر ۱۹۷۷ راه اندازی شد و همواره یکی از مهم‌ترین منابع قدرت دریایی آمریکا به شمار می‌رود که  ۳۳۳ متر طول، ۱۱۴ هزار تُن وزن، مجهز به توانمندترین سیستم رادار، کمک‌های ناوبری و رادارهای کمک فرود است و مجموع نیروی خدمه و تفنگداران دریایی آن، ۵ هزار و ۶۸۰ نفر است.

آیزنهاور نه‌تنها قادر به رصد حملات زیردریایی است، بلکه نسخه نیروی دریایی و زمینی موشک هوا به هوای اسپارو را در اختیار دارد و تجهیزات دفاع الکترونیک آن، بی‌نظیر است و بیش از ۱۰۰ فرونده هواپیمای جنگنده و بالگرد، می‌توانند از روی این غول عظیم به پرواز دربیایند. 

رونمایی یمن از موشک مافوق صوت و فرار ناو آیزنهاور از دریای سرخ

ناو آیزنهاور پس از اینکه عملیات «طوفان‌الاقصی» یک شکست تاریخی و بی‌سابقه‌ای به رژیم صهیونیستی تحمیل کرد، به منطقه آمد تا مثلاً امنیتی ترانزیت انرژی را تأمین کند، اما در واقع هدف اصلی آن حمایت از رژیم صهیونیستی در برابر حملات بی‌امان گروه‌های مقاومت بود. این ناو همانند یک پایگاه هوایی شناور عمل می‌کرد تا هر وقت که لازم شد، جنگنده‌ها از روی آن به پرواز دربیایند و در مدت زمان کوتاه، مأموریت خود را انجام دهند.

اما گزارش‌ها حاکی از آن است که به‌دنبال ضربه کاری موشک‌های انصارالله یمن به این ناو، فرمانده آن عزل شده و ناو مذکور به‌سوی آمریکا عقب‌نشینی کرده است.

گفته می‌شود که فرمانده دریایی آمریکا در منطقه با حضور روی عرشه ناو آیزنهاور توبیخ دریادار «مارک میگوئز» فرمانده شکست خورده این ناو هواپیما‌بر دریادار «کیوان» را به فرماندهی این ناو منصوب کرده است. البته این اولین بار است که  یک ناو هواپیمابر پیشرفته آمریکایی باوجود شش فروند ناوشکن محاظ پدافند پیرامون آن مورد اصابت موشک قرار می‌گیرد و برای بازسازی خسارات و تخلیه نظامیانی که به‌شدت آسیب روحی دیده‌اند مجبور به عقب‌نشینی به سواحل آمریکا می‌شود.

این در حالی است که مرکز فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه همواره مدعی شده که بدون حضور آیزنهاور، تأمین امنیت مسیر دریای سرخ، خلیج عدن و باب المندب غیرممکن است. این در حالی است که حالا جهان با یک وضعیت نوین روبرو شده و همه می‌توانند به وضوح ببینند که آمریکا حتی از تأمین امنیت پایگاه‌های خود رد منطقه، عاجز و ناتوان است.

از سوی دیگر علی‌رغم تهدیدهای بی‌شماری که از سوی آمریکایی‌ها به سمت یمنی‌ها سرازیر می‌شود، ارتش یمن با رونمایی از موشک مافوق صوت خود یک کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی را از فاصله بسیار دور و در اقیانوس هند مورد هدف قرار داد؛ لذا مشاهده می‌کننیم که یک تغییر بسیار اساسی و غافلگیرکننده در صحنه نبرد در دریای سرخ ایجاد شده و توازن قوا در این منطقه به سود نیرو‌های یمنی و به ضرر رژیم صهیونیستی و آمریکا تغییر کرده است.

اما فارغ از تمامی حوادث و رویداد‌هایی که پیرامون ناو هواپیمابر آیزنهاور و دیگر ناو‌های نیروی دریایی ارتش آمریکا در دریای سرخ رویداده است باید به این موضوع مهم توجه کنیم که نیرو‌های مسلح یمن بعد از بار‌ها هشدار و اخطار به رژیم صهیونیستی و آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی و پشتیبان آن به منظور توقف جنگ غزه و با توجه به بی‌توجهی آنها به این درخواست یمن، در حمایت از مردم غزه، کشتی‌های رژیم صهیونیستی یا کشتی‌های حامل کالا برای این رژیم را که در دریای سرخ، اقیانوس هند و تنگه باب‌المندب عازم سرزمین‌های اشغالی می‌شوند، هدف قرار می‌دهد.

ضمن اینکه نیرو‌های مسلح یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم صهیونیستی حملات خود به نوار غزه و کشتار مردم این منطقه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی و کشتی نیرو‌های ائتلاف حامی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

البته آمریکا و انگلیس با آغاز عملیات و حملات ارتش یمن به کشتی‌های متعلق به رژیم صهیونیستی، در چندین نوبت به بهانه صیانت از کشتیرانی بین‌المللی علیه مواضع نیرو‌های یمنی حمله کردند، اما این اقدامات به شهادت کارشناسان بین‌المللی نتوانسته است حملات علیه کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ را مهار و بازدارندگی ایجاد کند.

از طرف دیگر، شبکه آمریکایی فاکس نیوز اعلام کرد که ناو هواپیمابر آیزنهاور از دریای سرخ خارج می‌شود و ناو روزولت جایگزین آن خواهد شد. خروج ناوهواپیمابر آمریکایی از دریای سرخ پس از ناکامی در برابر حملات نیرو‌های مسلح به کشتی‌های رژیم صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی صورت می‌گیرد.

در همین زمینه تارنمای «موسسه نیروی دریایی آمریکا» نیز بامداد شنبه به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاشن نشده است، گزارش داد، خروج آیزنهاور از دریای سرخ در حالی است تنش‌ها میان لبنان و رژیم «اسرائیل» در روز‌های گذشته افزایش یافته است. اما یک مقام آمریکایی گفت که خروج این ناو ارتباطی با این تنش‌ها ندارد. هنوز مشخص نیست که کدامیک از ناو‌های آمریکایی از اقیانوس آرام راهی خاورمیانه خواهد شد، اما موسسه نیروی دریایی آمریکا نوشت ک احتمالا ناو تئودور روزولت جایگزین ناو آیزنهاور خواهد شد. یو. اس. اس روزولت دومین ناو پرکار آمریکا در پنج سال گذشته به شمار می‌آید.

در پایان باید گفت، این اولین بار است که یک ناو هواپیمابر پیشرفته آمریکایی باوجود شش فروند ناوشکن محاظ پدافند پیرامون آن مورد اصابت موشک قرار می‌گیرد و برای بازسازی خسارات و تخلیه نظامیانی که به شدت آسیب روحی دیده‌اند مجبور به عقب‌نشینی به سواحل آمریکا می‌شود. حال در این میان، بعضی کارشناسان استراتژیک احتمال تغییر خط مشی آمریکا در دریای سرخ را به خاطر این ضربه سنگین پیش‌بینی کرده‌اند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها