وزیر علوم عراق:

گسترش همکاری‌های ایران ‌و عراق امکان مقابله با هر چالشی در منطقه را فراهم می‌کند

«نعیم العبودی» با بیان اینکه هم‌اکنون با وزارت علوم ایران در حال رایزنی جهت توسعه سطح همکاری‌ها هستیم، گفت: اگر این همکاری‌ها گسترش یابد با هر چالشی در منطقه مقابله خواهیم کرد.
کد خبر: ۶۷۵۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶ - 29June 2024

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، «نعیم العبودی» وزیر علوم عراق در آیین دريافت دکترای افتخاری از دانشگاه جامع امام‌حسین (ع) که عصر امروز (شنبه) در این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ آموزش آرزوی جوانان ایران و عراق بود؛ اما به دلیل سیاست‌های بیهوده و تحریم‌های موجود، بحث آموزش در عراق به تأخیر افتاد. 

همکاری‌های مشترک ‌ایران ‌و عراق با هر  چالشی در منطقه مقابله می‌کند

العبودی ادامه داد: اما در کشور عراق دانشمندان و علمایی داریم که باید به آنان افتخار کنیم؛ چرا که می‌توانند چالش‌ها را حل کنند؛ کشوری که تاریخ دارد و می‌تواند کار‌های بزرگ انجام دهد.

وزیر علوم عراق اضافه کرد: زمانی که با دستاورد‌ها و دانشمندان عراق آشنا می‌شویم از دستاورد آنها در مدت زمان کوتاه تعجب نخواهیم کرد. زمانی وزارت علوم عراق را تحویل گرفتیم که در رنکینگ‌های بین‌المللی بسیار عقب بود و در مقطع کارشناسی و ارشد بسیار طایفه شیعه را مورد انتقاد قرار می‌داد.

وی گفت: در گام اولی که وزارت علوم عراق را تحویل گرفتیم، تأسیس مجلس مشاوره‌ای را آغاز کردیم که در آن به هویت عراق و ایران اهمیت دادیم و هویت اسلامی را که به سیره اهل بیت (ع) مرتبط است، بنا نهادیم.

العبودی اضافه کرد: روشی را بکار گرفتیم تا در مقابل مصرف‌گرایی بایستیم؛ موضوعی که مورد تبلیغ رسانه‌های غربی است. به‌روزرسانی این روش و علمیت دانشگاه‌ها را در برنامه قرار دادیم و دانشگاه‌های عراق هم‌اکنون رتبه یک در میان کشور‌های عربی و رتبه هفتم در میان سایر دانشگاه‌های جهان را دارد، این آغازی بود برای دانشگاه‌های عراق تا به رنکینگ‌های بین‌المللی ورود یابند و هم‌اکنون دارای افتخار بزرگی در بین دانشگاه‌های آسیا، اروپا، آفریقا  هستیم.

وی گفت: امروز هزار و ۱۵ دانشجو از قاره‌های اروپا، آسیا و آفریقا در حال تحصیل در دانشگاه‌های عراقی هستند و برای امسال ۱۵ هزار دانشجوی خارجی جهت ورود به دانشگاه‌های عراق شرکت کرده‌اند که پس از بررسی‌های پرونده‌های آنها، سه تا چهار هزار نفر از آنها را پذیرش خواهیم کرد و امروز کمیته‌ای در خصوص منابع و کتاب‌هایی که در رشته‌های مختلف تحصیل می‌شود، تشکیل دادیم.

وزیر علوم عراق بیان کرد: در سیاست جدید خود در‌ها را روی حوزه علمیه در نجف باز کردیم و قرار شد تألیفات بعضی از علما در دانشگاه‌ها تدریس شود؛ از جمله کتاب‌های شهید محمدباقر صدر.

العبودی گفت: قرار گرفتن در رتبه‌بندی‌های جهانی هدف غایی ما نیست، بلکه ارتباط با دانشگاه‌های جهان و استفاده از دستاورد‌ها و تجربه‌های این دانشگاه‌های کشور‌های منطقه و جهان مورد هدف ماست. مقالات علمی عراق نیز نسبت به یک سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است.  

وی اضافه کرد: برای اولین بار بود که توافقنامه‌های زیادی بین دانشگاه‌های عراق و ایران به امضا رسید. تعداد دانشجویان عراقی در ایران نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجو رسیده که در هیچ کشوری اینگونه نیست و همچنین قرار شد دانشکده هوش مصنوعی برای اولین بار در دانشگاه بغداد تأسیس شود. هم‌اکنون با وزارت علوم ایران در حال رایزنی جهت توسعه سطح همکاری‌ها هستیم.  

وزیر علوم عراق با بیان اینکه اگر این همکاری‌ها گسترش پیدا کند با هر چالشی در منطقه مقابله خواهیم کرد، گفت: برای اولین بار با دانشگاه علوم پزشکی تهران قرارداد امضا کردیم که به واسطه آن، دانشکده پزشکی مشترک در کربلا راه‌اندازی شد و دانشکده دیگری هم با همکاری دانشگاه تهران در نجف راه‌اندازی می‌شود.

انتهای‌ پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار