تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

«اسرائیل» قادر به جنگ با حزب‌الله نیست/ معادله جدید را «میدان» طراحی می‌کند

«علاء حسن» با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی به‌تنهایی قادر به جنگ با حزب‌الله نیست، گفت: بانک هدف در منطقه آنقدر فراوان است که گروه‌های مقاومت می‌توانند شبانه روز بدون توقف تا پیروزی آنها را مورد هدف قرار دهند.
کد خبر: ۶۷۶۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۵ - 02July 2024

«علاء حسن» تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس در رابطه با اینکه آیا مقاومت اسلامی لبنان توانسته معادلات بازدارندگی خود را از سال ۲۰۰۶ در برابر اسرائیل حفظ کند و همزمان نیز از مقاومت در غزه حمایت کند، اظهار داشت: معادلاتی که حزب‌الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی از زمان جنگ تموز به کار برده، بر دو پایه استوار است؛ اولی همان بازدارندگی است که اجازه نداده دشمن صهیونیستی حزب‌الله را وارد نبرد‌هایی کند که در جریان آن توانایی‌ها و قوای مقاومت به صورت تدریجی و مرحله به مرحله تحلیل برود و این بازدارندگی را مقاومت اسلامی لبنان توانسته است ۱۷ سال حفظ کند.

«اسرائیل» قادر به جنگ با حزب‌الله نیست/ معادله جدید را «میدان» طراحی می‌کند

وی گفت: دومین معادله بازدارندگی حزب‌الله لبنان در برابر صهیونیست‌ها ممانعت از ترور بوسیله پاسخ دادن به هر عملیاتی با عملیات مشابه تا زمانی که دشمن صهیونیستی بفهمد مقاومت آماده است، اراده پاسخگویی دارد و ضعیف نیست. 

میدان معادله جدید را طراحی می‌کند

تحلیلگر لبنانی در ادامه بیان داشت: البته این معادله بعد از عملیات طوفان الاقصی تغییر پیدا کرد؛ یعنی زمانیکه مقاومت لبنان تصمیم گرفت جبهه‌ای برای حمایت از غزه باز و معادلات جدیدی را آغاز کند؛ معادلاتی که شرایط میدان بیشتر از تحرکات سیاسی ضرروت آن را ایجاد کرد.

وی با با بیان اینکه معادله جدید بر اساس عملیات متقابل در عمق حدود ۱۰ کیلومتری از دو طرف مرز بود؛ یعنی ۱۰ کیلومتر در داخل سرزمین‌های اشغالی و ۱۰ کیلومتر هم در داخل کشور لبنان، تصریح کرد: تعیین این حد و حدود برای این بود که غیرنظامیان نباید مورد هدف قرار بگیرند؛ اما هنگامی که این حد و حدود از سوی صهیونیست‌ها نقض می‌شود، به شدت با آن برخورد صورت می‌گیرد تا دامنه درگیری گسترش پیدا نکند.

علاء حسن گفت: طبیعتاً در این معادله، مقاومت لبنان طرف بحران یا بازدارنده نیست، بلکه دشمن صهیونیستی است و برهمین اساس، در این مقطه زمانی دشمن صهیونیستی احساس کرده که در معادله‌ای که تحت عنوان حمایت از ملت مظلوم غزه ایجاد شده، برای غلبه و پیشی‌گرفتن بر مقاومت باید معادله را بر هم بزند.

توقف عملیات حزب‌الله در شمال به جنگ غزه بستگی دارد

این تحلیلگر لبنانی با بیان اینکه مقاومت اسلامی اعلام کرده که هدف از عملیات در شمال سرزمین‌های اشغالی فشار نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین تضعیف توانایی آن در سطوح مختلف است بدون اینکه وارد جنگ فراگیر با آن شود، گفت: حزب‌الله بار‌ها تاکید کرده است این عملیات‌ها در شمال سرزمین‌های اشغالی به استمرار جنگ در غزه بستگی دارد و هر زمان جنگ غزه متوقف شود، این عملیات‌ها نیز متوقف خواهد شد. اما گسترش این درگیری‌ها در دست میدان است؛ لذا حزب‌الله هرجا که بتواند ضربه بزند، بدون محاسبات سیاسی این کار را انجام می‌دهد.

وی گفت: هنگامی که صحبت از احتمال گسترش عملیات دشمن صهیونیستی به سمت جنوب لبنان تا عمق ۳۵ کیلومتری برای تسکین جبهه شمالی فلسطین مطرح شد، مقاومت شروع به نشان دادن برخی از قابلیت‌های خود کرد که برای جنگ گسترده‌تر آنرا پنهان کرده بود که استفاده از موشک‌های الماس و برکان و پهپاد‌ها در این راستا تعریف می‌شود.

علاء حسن گفت: حزب‌الله لبنان در رابطه با استفاده از پهپاد‌ها در حمله به شمال سرزمین‌های اشغالی به تدریج پیش رفت تا اینکه به پهپاد هدهد رسید؛ تصاویری که توسط این پهپاد ثبت شد، میزان اشراف اطلاعاتی مقاومت را به رخ صهیونیست‌ها کشید، و نشان داد که حزب‌الله می‌تواند طبق معادلاتی که قبلاً توسط سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله در خصوص موشک‌های نقطه‌زن و موشک‌هایی که از حجم تخریبی بالایی برخوردار هستنند، اعلام شده بود، انجام دهد.

سخنرانی سید حسن نصرالله اعلام آمادگی برای جنگ بود

وی با تاکید بر اینکه همه اینها برای منصرف کردن دشمن از انجام یک خطای محاسباتی است که منجر به گسترش جبهه و چرخش چشمگیری می‌شود که ممکن است پس از آن رخ دهد، بیان داشت: سخنرانی «سید حسن نصرالله» در مراسم یادبود شهید ابوطالب آنقدر که نشان دهنده اعلام آمادگی برای جنگ بود که برای بازدارندگی نبود که ظاهراً پس از اطلاع‌رسانی به مقاومت مبنی بر پاسخ آمریکا به ایده گسترش نبرد به سمت شمال صورت گرفت! به همین دلیل می‌توان گفت که سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان خلاصه‌ای از سخنرانی او در سال ۲۰۰۶ بود که گفت: «شما می‌خواستید جنگ علنی باشد، پس بگذارید یک جنگ علنی باشد». اما به زبان سال ۲۰۲۴ بود.

وی گفت: تهدید قبرس به این معنی است که مقاومت چیزی به نام مبارزه مقطعی را نخواهد پذیرفت، یا جنگ متوقف می‌شود، یا ما به یک جنگ بزرگ خواهیم رفت که «بودن یا نبودن» خواهد بود، بقای هر یک از طرفین پس از پایان جنگ، لزوماً به این معنی است که طرف مقابل زنده نخواهد ماند، زیرا مبارزه مقطعی به معنای فرسایش بدون دستیابی به اهداف است، و این همان چیزی است که مقاومت نمی‌پذیرد.

اسرائیل به‌تنهایی قادر به مقابله با حزب الله نیست

این تحلیلگر لبنانی تصریح کرد: بر این باورم که بر اساس معادله‌ای که در سوال دوم به آن اشاره شد، گروه‌های مقاومت در مواضع اعلامی خود جدی هستند چه در صورت پایان یافتن مرحله حمایتی و معادلات حاکم بر آن، و چه در صورت فراگیر شدن جنگ بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی؛ یعنی در صورت گسترش درگیری در جبهه شمال، دو ائتلاف جنگی تشکیل می‌شود که هر طرف، شکست متحد خود را نمی‌پذیرد. (یعنی محور مقاومت شکست حزب‌الله را نمی‌پذیرد، محور آمریکا و صهیونیستی نیز شکست اسرائیل را نمی‌پذیرد)

وی در پایان گفت: اسرائیل به‌تن‌هایی قادر به مقابله با حزب‌الله نیست، قطعا در صورت گسترش درگیری‌ها آمریکایی‌ها و سایر دولت‌ها نیز وارد خواهند شد؛ محور مقاومت نیز همین کار را خواهد کرد و بانک هدف در منطقه آنقدر فراوان است که گروه‌های مقاومت می‌توانند شبانه روز بدون توقف تا پیروزی آنها را مورد هدف قرار دهند.

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار