دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

سرباز، روایت یک قهرمان ناشناس که مدافع خرمشهر شد

فیلم کوتاه سرباز، روایتی از یک فرمانده ناشناس است که یکی از بزرگترین فرماندهان جنگ تحمیلی را در ذهن تداعی می‌کند.
کد خبر: ۶۷۶۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳ - 02July 2024
به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، فیلم کوتاه «سرباز» به نویسندگی مشترک حسین ترک‌جوش و فرشاد یحیایی با تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین ترک‌جوش که به تازگی فیلمبرداری آن در محله امامزاده یحیی و احمدآباد مستوفی به پایان رسیده است، روی میز تدوین رفت.
 
فیلم در کم‌تر از نیم ساعت به پایان می‌رسد و مخاطب را در یک دوراهی قرار می‌دهد. دوراهی بین اینکه آیا شخصیت اصلی داستان همان قهرمان خرمشهر است و یا یکی از فرماندهان جان بر کف دوران هشت سال جنگ تحمیلی.
سرباز، روایت یک قهرمان ناشناس که مدافع خرمشهر شد
فیلم کوتاه سرباز را باید با نگاهی به روز‌های اول جنگ تحمیلی دید. همان روز‌هایی که شهر‌های جنوبی کشور زیرچکمه مزدوران بعثی بود. همان روز‌هایی که مردان و زنان قهرمان ایرانی جانشان را به خطر انداختند و با دستان خالی در مقابل دشمن تا دندان مسلح ایستادگی کردند.
 
فیلم کوتاه سرباز را می‌توان برگرفته از زندگی هر کدام از قهرمانان ایران زمین در دوران هشت سال دفاع مقدس دید. قهرمانانی همچون محمدجهان آرا، سیدصالح موسوی یا همان «صالی» معروف خرمشهر، شهید حسن باقری، حاج احمد متوسلیان شهید قاسم سلیمانی، شهید حسین خرازی، شهید احمد کاظمی و...
سرباز، روایت یک قهرمان ناشناس که مدافع خرمشهر شد
جدای از سناریوی که این فیلم دارد و همانند فیلم‌های دیگری مثل ماجرای نیم روز و مصلحت و... گذری به خیانت گروهک‌های منافقین داشته و البته تلخی ماجرا را با مرگ برادر جوان، نقش اول فیلم به اوج می‌رساند. اما در این میان نقاط قوتی که می‌توانیم به آن اشاره داشته باشیم، در فیلم کوتاه سرباز مواردی همچون انتخاب درست لوکیشن ها، آکساسورها، طراحی لباس و... اشاره کرد.
 
با توجه به اینکه از زمان آغاز جنگ تحمیلی سالهاست می‌گذرد و در طی این سال‌ها روند روبه رشدی را در فضای شهری ایران داشته‌ایم، پیدا کردن لوکیشن آن هم مکان‌هایی که رنگ و بوی دهه شصت ایران را داشته باشدکار بسیار سختی است، اما با نگاهی کارشناسانه می‌توان دید، کارگردان فیلم کوتاه سرباز با توجه به میزان بودجه کم ساخت فیلم بهترین انتخابی لوکیشن را داشت.
 
فراهم کردن آکساسور‌ها و وسایل صحنه که درفیلم سرباز دیده می‌شود نیز موضوع دیگری است که باید به آن اشاره کرد. همه وسایل و تجهیزاتی که تماشاگر در صحنه‌های فیلم می‌بینند نیز آنقدر نزدیک به واقعیت است که مخاطب را سوار قطاری می‌کند تا سفری به زمان داشته باشد. 
سرباز، روایت یک قهرمان ناشناس که مدافع خرمشهر شد
 
صادق برقعی، منصور عربی، مهری آل‌آقا، مریم شعبانی، حسین ولی‌زاده، بیتا طائی، پیمان نوری، آراز خلجی، علی محمودی، آرین کبیری و مهدی فیاض بازیگران این اثر هستند.
 
از دیگر عوامل «سرباز» نیز می‌توان به عبارتند از بازنویسی فیلمنامه: حسین مهکام، مدیر فیلمبرداری: محمود عطشانی، دستیاران فیلمبرداری: ارسلان زارعی و کسری توکلی، مدیر تولید: سعید دلاوری، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: علی محمودی و آرین کبیری، صدابردار: مسعود شاهوردی، دستیار صدا: آرش هوجانی، طراح چهره‌پردازی: نیلوفر گوهردوست، دستیار گریم: مهناز حسینی، آهنگساز: خشایار چهاربچاری، منشی صحنه: مونا نجفی، طراح صحنه: مهدی حمیدی، طراح لباس: سعیده اصغری، عکاس: آتوسا امینی، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه: جعفر پاکزاد اشاره کرد.
 
انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها