برگزاری نخستین نشست قرارگاه اجتماعی زندان در زاهدان

نخستین نشست قرارگاه اجتماعی زندان سر فصل‌های مبتنی بر حرفه‌آموزی و اشتغال، صیانت از خانواده زندانیان، صلح و سازش، فرهنگ و آموزش و بهداشت و درمان مددجویان در زاهدان برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۶۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵ - 02July 2024

برگزاری نخستین نشست قرارگاه اجتماعی زندان در زاهدانبه گزارش دفاع‌پرس از زاهدان، نخستین نشست قرارگاه اجتماعی زندان سر فصل‌های مبتنی بر حرفه‌آموزی و اشتغال، صیانت از خانواده زندانیان، صلح و سازش، فرهنگ و آموزش و بهداشت و درمان مددجویان در زاهدان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین «غلامرضا نجفی» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان با اشاره به ضرورت توانمندسازی زندانیان و گروه‌های در معرض ارتکاب جرم اظهار داشت: در گام نخست باید ریشه‌یابی عمیق و علمی در خصوص علل موجده ارتکاب جرم به دست آورد و در واقع نقش و تاثیر متغیرهای گوناگون اعم از عوامل اقتصادی بویژه در حوزه اشتغال، چالش‌های فرهنگی و ضعف در نظام جامعه پذیری، فاکتورهای محیطی هم در حوزه مراکز سکونت مجرمین و هم در خصوص اماکن وقوع جرم می‌بایست مدنظر اصحاب علمی و مدیران اجرایی قرار گیرد. 

وی گفت: خوشبختانه در حوزه حرفه آموزی اقدامات مناسبی با همکاری دستگاه‌های متولی به ویژه اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای در زندان‌های استان تحقق یافته و گواه این ادعا نیز آموزش بیش از ۱۹۰۰ نفر مددجویان طی سال ۱۴۰۲ می‌باشد، لیکن خلأ جدی در این حوزه ضعف در پیوندهای بین نظام آموزش فنی و نظام بازار مبتنی بر ایجاد معیشت و کسب و کار پایدار می‌باشد، در واقع طیف بسیار محدودی از آموزش‌های فنی ارائه شده به اشتغال بالفعل منتج گردیده که این امر نیز ضرورتاً می‌بایست مدنظر قرار گرفته و آسیب شناسی شود.

 وی افزود: موانعی همچون غیرکاربردی بودن آموزش‌ها و عدم توجه به نیازهای بازار، کمبود سرمایه مددجویان در راه‌اندازی کسب و کار مستقل و یا عدم اقبال اصناف و فعالین اقتصادی در بهره‌گیری از نیروی کار دارای سوابق محکومیتی و بعضا عدم انگیزه برخی از مددجویان در فعالیت نظام‌مند و قانونمدار می‌تواند در این خصوص نقش آفرین باشد. لیکن به منظور دستیابی به یک مدل جامع می‌بایست زمینه‌های اصلی این امر نیز مورد مداقه قرار گیرد.

 نجفی خاطرنشان گردید: با همکاری انجمن حمایت و دانشگاه‌های علوم پزشکی چهارگانه استان می‌توان با قاطعیت ابراز کرد که تقریباً تمامی پروتکل‌های بهداشتی و درمانی با هدف صیانت از حقوق شهروندی مددجویان عملیاتی شده و این امر هم در حوزه بهداشت محیط و بهداشت مددجویان و هم در خصوص الگوی تغذیه ایشان و همچنین خدمات درمانی به جامعه هدف مددجویان بیمار و نیازمند خدمات درمانی مصداق عینی دارد.

رئیس قرارگاه اجتماعی زندان با اشاره به نقش حائز اهمیت مجمع نهادهای مردمی و انجمن حمایت از زندانیان در حوزه صلح و سازش و اخذ رضایت از شکات خصوصی خاطرنشان گردید: در این راستا هم مددکاران انجمن حمایت و هم معتمدین و متنفذین طایفه‌ای و قومی استان اقدامات بسیار شاخصی را طی سال ۱۴۰۲ محقق ساختند که سازش ۹ فقره قتل و بیش از ۱۵۰ فقره فصل خصومت و اخذ رضایت از مصادیق این فعالیت‌ها می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی در انتها ضمن تقدیر و تشکر از نهادهای حمایتی به ویژه کمیته امداد حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه)، اداره کل بهزیستی، انجمن حمایت از زندانیان و مجمع خیرین استان گفت: خوشبختانه مشوق‌های خوبی در حوزه تسهیلات برای مددجویان و صیانت از خانواده‌های ایشان تامین و تخصیص یافته و در واقع می‌توان با استفاده از برخی از اقدامات ابتکاری موانعی همچون عدم امکان ارائه تضامین بانکی جهت دریافت تسهیلات از سوی زندانیان یا ایده‌های مرتبط با کارآفرینی و اشتغال را مرتفع نموده و موجبات جذب حداکثری بودجه و اعتبارات این حوزه را در راستای پیشگیری از تکرار جرم از سوی مددجویان استان فراهم آورد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار