یادداشت/ سعید شهرابی فراهانی

آتش به منافع اسرائیلی - آمریکایی در جهان بعد از حمله به لبنان

کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل (American Israel Public Affairs Committee) مشهور به اِی‌پَک، یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین گروه‌های لابی‌گری در ایالات متحده آمریکا است که منافع آن در صورت حمله اسرائیل به لبنان در جهان به خطر خواهد افتاد.
کد خبر: ۶۷۶۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴ - 04July 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس ـ سعید شهرابی فراهانی تحلیلگر مسائل بین‌الملل؛ کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل (American Israel Public Affairs Committee) مشهور به اِی‌پَک، یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین گروه‌های لابی‌گری در ایالات متحده آمریکا است. این گروه لابی با بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ عضو، هر ساله میلیون‌ها دلار خرج سرمایه‌گذاری در نفوذ بر سیاست‌های دولتی و قانونگذاری آمریکا می‌کند.

آتش به منافع AIPAC اسرائیلی - آمریکایی در جهان بعد از حمله به لبنان

این گروه در سال ۱۹۵۱ به رهبری آی‌ال کنن (I.L. Kenen) (یک آمریکایی که در دهه چهل در مذاکرات مربوط به نزاع اعراب و اسرائیل به عنوان یک لابی‌گر بسیار فعال برای رژیم صهیونیستی عمل کرده بود) شکل گرفت. علت سازماندهی یک لابی نیاز رژیم صهیونیستی به کمک‌های اقتصادی برای جذب شمار گسترده یهودیان مهاجر و نیز بی میلی وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به اعطای کمک‌ها بود.

«رئیس کنونی این کمیته (سال ۲۰۰۸) داوید ویکتور است» ... گذر از کانال کمیته آمریکایی امور عمومی‌ اسرائیل (ایپک) برای هر فردی که قصد ورود به عرصه سیاست آمریکا را دارد امری اجتناب‌ناپذیز است. خدمت در کاخ‌سفید، سنا یا حتی کنگره برای کسی که نتواند از این امتحان سربلند بیرون بیاید عملاً دست نیافتنی است. قدرت لابی اسرائیل در واشنگتن و نفوذ این سازمان روی دولت و کنگره آمریکا غیرقابل انکار است. اسرائیل بار‌ها و بار‌ها در مسائل مختلف قدرت نفوذی خود را از طریق لابی‌های خود که بی‌شک ایپک قوی‌ترین آنهاست به اثبات رسانده است.

تأثیر لابی اسرائیل به حدی است که در بسیاری موارد منافع ملی آمریکا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در مواردی که منافع آمریکا و اسرائیل مشابه و یکسان نیست این منافع اسرائیل است که مورد حمایت ایپک قرار می‌گیرد، حتی اگر تأمین آنها به ضرر آمریکا تمام شود. با نگاهی به تاریخ چند دهه اخیر آمریکا می‌بینیم که در اکثر این موارد خواسته ایپک بوده است که به انجام رسیده است نه منافع ملی آمریکا، در حالی که هیچ توجیهی برای پیاده‌سازی خواسته‌های اسرائیل وجود نداشته است.

حمایت آمریکا از اسرائیل از ابتدای پیدایش آن تاکنون همیشه قابل توجه بوده است؛ ولی پس از جنگ شش روزه ۱۹۶۷ و متوالیاً جنگ اکتبر ۱۹۷۳ این حمایت بسیار افزایش یافت به طوری‌که امروز، سیاست‌های خارجی آمریکا اصولاً متأثر از لابی اسرائیل است. اگر اسرائیل یک دوست معتبر و باارزش برای آمریکا در منطقه (خاورمیانه) محسوب می‌شد شاید به نحوی می‌شد فداکاری‌های آمریکا درباره مسائل مربوط به آن را توجیه کرد. ولی حقیقت جز این است.

نه‌تنها دوستی اسرائیل در موارد مختلف از جنگ سرد گرفته تا روابط آمریکا با دیگر کشور‌های منطقه و به ویژه دنیای عرب به نفع آمریکا نبوده است بلکه به ضرر آن نیز تمام شده است. چیزی که همیشه توسط اسرائیلی‌ها مطرح می‌شود این است که خطر هر دوی آنها را تهدید می‌کند ولی نگاهی دقیق‌تر این حقیقت را آشکار می‌سازد که اگر آمریکا تا این حد به اسرائیل لطف نداشت امروز این گونه در معرض حملات تروریستی قرار نمی‌گرفت و مهمترین نکته این که با وجود حمایت‌های آمریکا در طول چند دهه گذشته از اسرائیل، اسرائیل هیچ زمان متحد وفاداری برای آمریکا نبوده است و همیشه منافع خود را به منافع آمریکا ترجیح داده است؛ بنابراین تنها دلیل حمایت بی‌چون و چرای آمریکا از رژیم صهیونیستی لابی‌های قدرتمند صهیونیست‌ها در این کشور است. یهودیان آمریکا سازمان‌های مختلفی را برای نفوذ بر سیاست‌های خارجی این کشور تأسیس کردند که شناخته شده‌ترین و با نفوذترین آنها ایپک است. در سال ۱۹۹۷، در نظرسنجی مجله «فرچون» از اعضای کنگره آمریکا و کارکنان آن، ایپک در رتبه دومین لابی مؤثر آمریکا قرار گرفت. نظرسنجی «نشنال‌ژورنال» هم در مارس ۲۰۰۵ به نتیجه یکسانی رسید.

به طورکلی ساختار دولت آمریکا به نحوی است که در آن راه‌های مختلفی برای فعالان سیاسی و گروه‌ها برای اعمال نفوذ وجود دارد. گروه‌های ذی‌نفوذ می‌توانند در انتخاب نماینده‌های مجلس و سنا و اعضای هیات دولت، در انتخابات ریاست جمهوری، در تصویب لوایح و قانون‌ها، در حمایت مالی کمپین‌ها، در افکار عمومی و ... بسیار تأثیرگذار عمل کنند. لابی رژیم صهیونیستی نیز در ظاهر چیزی فرای دیگر لابی‌ها نیست ولی در واقع بسیار متفاوت است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار