بازتاب انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه‌های خارجی

مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شده و رسانه‌های بین‌المللی با معرفی نامزد‌های انتخابات، به پوشش گسترده این انتخابات پرداختند.
کد خبر: ۶۷۶۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳ - 05July 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران از ساعت هشت صبح امروز آغاز شده است و رسانه‌های بین‌المللی با معرفی نامزدهای انتخابات، به پوشش گسترده این انتخابات پرداختند.

بازتاب انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه‌های خارجی

شبکه خبری المیادین با پوشش خبری مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در ایران حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین دقایق رأی‌گیری در مرحله‌ی دوم انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حسینیه امام خمینی(ره) و انداحتن رأی ایشان به صندوق را پوشش داد.

این شبکه خبری همچنین سخنان رهبری بعد از انداختن رایشان به صندوق را منعکس کرد و از قول معظم‌له نوشت: در مرحله دوم انتخابات مردم باید همتشان بیشتر باشد تا کار را تمام کنند و فردا رئیس‌جمهورمان را داشته باشیم.

این شبکه این دوره از انتخابات را برای ایرانی‌ها «سرنوشت ساز» خواند و از رفتن مردم به پای صندوق‌های رای در اولین ساعت رای گیری خبر داد.

شبکه الجزیره قطر هم خبر آغاز مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری را در ایران بازتاب داد.

شبکه خبری اسپوتنیک روسیه هم از قول وزارت کشور از آغاز فرایند مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در سراسر ایران گزارش داد.

 الفرات نیوز عراق نیز اعلام کرد که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران شروع شده است.

این رسانه عراقی در ادامه از صف طولانی رای دهندگان در شهر قم ایران طی دقایق نخست فرایند رای گیری خبر داد.

شبکه المسیره یمن نیز گزارش داد: دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز شد و امام خامنه ای رای خود را در دور سرنوشت ساز از رقابت های انتخاباتی به صندوق انداختند.

تلویزیون مرکزی چین نیز در تارنمای خبری خود نوشت: مردم ایران روز جمعه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بین مسعود پزشکیان وزیر اسبق بهداشت ایران و سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد سابق هسته‌ای یک نفر را انتخاب خواهند کرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه، با بازتاب این دور از رقابت‌ها نوشت: مردم ایران از صبح امروز و برای اولین بار پس از ۱۹ سال (انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴)، برای حضور در دور دوم انتخابات به پای صندوق‌های رای رفتند.

روند رای دهی ۱۰ ساعت در نظر گرفته شده است ولی به احتمال زیاد توسط وزارت کشور که مدیریت انتخابات را بر عهده دارد، تمدید خواهد شد تا رای دهندگان بیشتری در آن شرکت کنند. در انتخابات مرحله قبل، رای گیری سه بار تمدید شد و نیمه شب به پایان رسید و مشارکت رای دهندگان ۴۰ درصد بود.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود با اشاره به شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، نوشت: مردم ایران روز جمعه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران برای جایگزینی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید که در اردیبهشت‌ماه در سانحه سقوط بالگرد جان خود را از دست داد، به پای صندوق‌های رای می‌روند.

این خبرگزاری همچنین به پخش زنده فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از مشارکت در انتخابات پرداخت.

بخش عربی سی‌ان‌ان نیز در خصوص انتخابات ایران نوشت: دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران در ساعت هشت صبح به وقت محلی در مراکز اخذ رأی داخل کشور و خارج آن آغاز شد. مسعود پزشکیان نامزد اصلاح طلبان و سعید جلیلی نامزد اصولگرایان در این دور از انتخابات با یکدیگر رقابت می‌کنند. با آغاز روند اخذ رأی، رهبر ایران نیز رأی خود را به صندوق انداخت.

رویترز با انتشار تصاویری از حضور مردم ایران پای صندوق‌های رأی در آغازین ساعات آدینه داغ تابستانی، نوشت که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران، با تنش‌های منطقه‌ای ناشی از جنگ غزه و همچنین تنش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، تلاقی کرده است.

الشرق در این باره گزارش داد: دور دوم انتخابات ایران در حالی برگزار می‌شود که منطقه شاهد درگیری‌های شدید در نوار غزه از ۹ ماه قبل تاکنون است. رئیس جمهور ایران از هر جناحی که باشد تغییری در سیاست‌های این کشور در زمینه برنامه هسته‌ای و یا حمایت از جریان‌های مقاومت در منطقه ایجاد نمی‌شود.

خبرگزاری وام امارات در این خصوص نوشت: صبح امروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران با رقابت سعید جلیلی و مسعود پزشکیان آغاز شد. در دور نخست هیچکدام از چهار نامزد انتخابات نتوانستند اکثریت آرا را به دست بیاورند. بر اساس قوانین ایران تمام کسانی که تابعیت این کشور را دارند و ۱۸ سال به بالا هستند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

روسیا الیوم نیز با انتشار تصویر مقام معظم رهبری نوشت: رهبر ایران در نخستین ساعات صبح امروز رأی خود را به صندوق انداخت. ایشان در زمان رأی دادن تاکید کردند که امروز روز مهمی برای تعیین سرنوشت کشور است.

تی‌آر‌تی عربی در این باره گزارش داد: پزشکیان و جلیلی ۲ نامزدی هستند که مردم ایران باید در این دور از انتخابات ریاست جمهوری یکی از آنها را انتخاب کنند. رهبر ایران در نخستین ساعات آغاز رأی گیری، رأی خود را در صندوق انداخت. نتیجه نهایی این انتخابات طی فردا شنبه اعلام خواهد شد.

سی ان ان انگلیسی ضمن اطلاع از شروع دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، موقعیت های سیاسی دو نامزد را بررسی کرده و هر یک را به تفصیل معرفی می کند.

خبرگزاری رویترز با اتخاذ نگاهی تند نسبت به جریانات سیاسی ایران، بر میزان مشارکت در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری تاکید ورزید. در ادامه با تفسیر دو نامزد، سیاست های خارجی آنان را بررسی کرده و جهت دهی به اتفاقات پیش روی خاورمیانه را وابسته به نامزد پیروز در انتخابات می داند.

در حال تکمیل ... 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار