رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس:

مرکز اسناد تحقیقات دفاع مقدس ۹۰۰ اثر پژوهشی فعال در دست اقدام دارد

سردار نائینی در آیین گرامیداشت شهدای قرارگاه رمضان گفت: مرکز اسناد تحقیقات دفاع مقدس در حال حاضر ۹۰۰ اثر پژوهشی فعال در دست اقدام دارد و برای تمام قرارگاه‌های تابعه سپاه کتاب و اطلس نگارش خواهد شد.
کد خبر: ۶۷۷۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰ - 10July 2024

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار سرتیپ دوم پاسدار «علی‌محمد نایینی» رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس صبح امروز (چهارشنبه) در آیین گرامیداشت شهدای قرارگاه رمضان که با عنوان «قرارگاه رمضان چهل سال مجاهدت» در مجمتع فتح‌المبین برگزار شد، با بیان اینکه قرارگاه رمضان و مرکز جنگ‌های نامنظم یکی از جلوه‌های ابتکار سپاه در دوران دفاع مقدس بود، اظهار داشت: کار تالیف دو کتاب اطلس قرارگاه رمضان و جنگ در فراسوی مرز‌ها بسیار سخت و پیچیده‌ای در مقایسه با سایر پروژه‌ها بود، زیرا دو جبهه را باید کامل می‌دید، مصاحبه‌های تکمیلی می‌کرد، با فرماندهان قرارگاه مصاحبه‌های عمیق و دقیقی انجام می‌داد، سری به گنجینه مرکز اسناد می‌زد، آثار مرکز را می‌دید و در نهایت با جمع کردن این روایت‌ها به یک روایت مستند، معتبر و دقیق می‌رسید؛ تولید یک اثر تاریخی به خصوص در قرارگاهی که در جنبه‌های مختلف ماموریت دارد و کارکرد‌های مختلف اجتماعی و امنیتی داشته و پدیده بی بدیل و ابتکار سپاه در دوران دفاع مقدس بوده، آسان نیست.

مرکز اسناد تحقیقات دفاع مقدس ۹۰۰ اثر پژوهشی فعال در دست اقدام دارد

وی با بیان اینکه خط به خط این محتوا را سردار محمدباقر ذوالقدر خواندند، افزود: یکی از سیاست‌های مرکز اسناد دفاع مقدس در چارچوب نقشه جامع پژوهشی، تولید اثر مستند و تاریخی برای سازمان رزم سپاه شامل قرارگاه‌ها، لشکر‌ها و یگانه‌های سپاه است که بخش قابل توجهی از این آثار محقق شده است.

سردار نائینی ادامه داد: مرکز اسناد تحقیقات دفاع مقدس در حال حاضر ۹۰۰ اثر پژوهشی فعال در دست اقدام دارد و برای تمام قرارگاه‌های تابعه سپاه کتاب و اطلس نگارش خواهد شد؛ در این رابطه کتاب کارنامه و نبرد‌های خاص تعریف شده و این کار برای تمام قرارگاه‌ها و لشکر‌ها در حال انجام است به عنوان مثال برای۱۲۰ فرمانده شاخص شهید کتاب‌هایی تحت عنوان زندگی‌نامه، سیره و سبک فرماندهی آن فرمانده در دوران دفاع مقدس تعریف شده که یک نمونه آن سال گذشته در قالب زندگینامه شهید والا مقام شهید دقایقی منتشر شد.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر حدود ۶۰ اثر در حوزه فرماندهان شاخص مقدس به صورت فعال توسط محققین در حال اجراست. در ارتباط با فرماندهانی که حضور دارند و در قید حیات هستند نیز ۴۰۰ فرمانده تاریخ شفاهی آنها در مرکز اسناد یا انجام شده یا در حال انجام است که از این تعداد ۱۰ نفر از فرماندهان شاخص قرارگاه رمضان هستند.

سردار نائینی با بیان اینکه تاکنون ۱۰‌جلسه گفتگو با سردار ذوالقدر ضبط شده و همچنین جلساتی نیز برای ثبت و ضبط خاطرات سردار مسجدی، محمد جعفری برگزار شده است، اما با این وجود هنوز به اصطلاح حریف بعضی‌ها مانند مرتضی رضایی و سردار احمد وحیدی نشده ایم.

مرکز اسناد تحقیقات دفاع مقدس ۹۰۰ اثر پژوهشی فعال در دست اقدام دارد

وی با تاکید براینکه خاطرات شفاهی ۱۰ نفر از فرماندهان این قرارگاه در دوران دفاع مقدس گرفته شده و ۱۵ نفر از فرماندهانی که مقطعی از آن دوران را در قرارگاه رمضان بودند، ثبت و ضبط شده است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تصریح کرد: اطلس قرارگاه رمضان ۱۰ فصل دارد که شامل جغرافیای عراق، زمینه‌های جنگ تحمیلی، آشنایی با احزاب و مبارزان عراقی، سیر تشکیل قرارگاه، همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های کشوری با قرارگاه، عملکرد قرارگاه در چهار فصل و در نهایت جمع بندی کارنامه تفصیلی قرارگاه رمضان است؛ در واقع این کتاب یک پژوهش به روش تاریخی است، اما کتاب دوم که بر اساس اسناد و منابع نگارش شده دارای ۸ فصل است که امیدواریم این دو اثر برای همه محققین، پژوهشگران قابل استفاده و مبنایی برای تولیدات دیگر در عرصه‌های مختلف سینمایی و هنری قابل استفاده باشد.

گفتنی است آورنده این دو اثر سردار رضا صادقی است که طی‌پنج شش سال کتاب‌های یاد شده را تالیف کرده است.

انتهای‌ پیام/ ۲۳۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار