دبیرخانه جشنواره بین‌المللی شعر و مدیحه‌سرایی حضرت علی اکبر (ع) استان یزد برگزار کرد؛

اولین نشست گارگروه تخصصی شرح و تبیین زیارت جامعه کبیره

اولین نشست کارگروه تخصصی شرح و تبیین زیارت جامعه کبیره در محل دبیرخانه جشنواره شعر و مدیحه سرایی حضرت علی اکبر(ع) واقع در دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۷۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۸ - 10July 2024

به گزارش دفاع‌پرس از یزد، نشست شرح و تبیین زیارت جامعه کبیره با حضور «هادی حیدری نیا» معاون فرهنگی دانشجویی و دبیر جشنواره حضرت علی اکبر(ع) در استان یزد،«غلامعلی مدیح» عضو کمیته سیاستگذاری جشنواره و اساتید در محل دبیرخانه جشنواره شعر و مدیحه سرایی حضرت علی اکبر(ع) واقع در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد.

«سید حمید شمع ریزی» هیئت علمی دانشگاه آزاد یزد در این نشست، ابتدا با معرفی زیارت جامعه کبیره به عنوان یادگار امام هادی علیه السلام برای شیعیان، اظهار داشت: زیارت جامعه کبیره، یکی از معتبرترین و مستندترین سند از احادیث شیعه است، از امام هادی علیه السلام روایت شده و به طرح مضامین بلند و مفاهیم بسیار مهم در زمینه امامت و ولایت می‌پردازد. زیارت جامعه کبیره در حقیقت دائره‌المعارف کامل امام شناسی است که باعث می‌شود شیعیان دچار افراط و تفریط نشوند.

هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد افزود: امام هادی علیه السلام در زیارت جامعه کبیره از یک سو به جایگاه خداوند متعال در نگاه ائمه اطهار علیهم السلام اشاره می‌کند، از سوی دیگر رابطه اهل بیت (ع) با پروردگار را بیان می‌کند و نیز به بیان رابطه مطلوب شیعیان با امام می‌پردازد. به فضیلت‌های ائمه اطهار علیهم السلام اشاره می‌کند و مخاطب را متوجه شأن و منزلت آنان می‌کند و بدین ترتیب با خواندن زیارت جامعه کبیره و تأمل در روایات، انسان را متوجه جایگاه امام در دین خدا و زندگی می‌سازد.

حجت الاسلام «محسن قائمی» هیئت علمی گروه معارف واحد یزد با اشاره به ماه محرم و مجالس سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) اذعان کرد: یکی از شخصیت هایی که معرفت عمیق نسبت به امام خود داشت، حضرت علی اکبر(ع) بود.

حجت الاسلام قائمی تبیین کرد: حضرت علی اکبر در کربلا از امام حسین پرسید: «پدر آیا ما بر حق نیستیم؟! و امام حسین گفت: بله، قسم به کسى که بازگشت بندگان به سوى اوست، ما بر حق هستیم‏. حضرت علی اکبر گفت: اى پدر در این صورت باکى نداریم که بر حق بمیریم! و حضرت فرمود: خدا به شما پاداش خیر بدهد، بهترین پاداشى که به فرزندى درباره پدرش داده مى‏‌شود.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه در این گفت‌وگو، جمله برخاسته از معرفت حضرت علی اکبر(ع) در قبال امام خویش است؛ یعنی آن زمان که شنید از پدرش سرانجام‌شان مرگ است، به جای سؤال از جزئیات نبرد و شهادت و ... فرمود: «پدر آیا ما بر حق نیستیم؟! ألسنا على‏ الحق». این جمله حاکی از آن است که شهدای کربلا در معیت امام عالم به چنان معرفتی رسیده بودند که نه تنها از مرگ هراسی نداشتند بلکه آن را پلی برای رسیدن به عالی‌ترین درجات بهشت و همجواری با پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) می‌دانستند. 

هیئت علمی گروه معارف دانشگاه آزاد واحد یزد اذعان کرد: حضرت علی اکبر(ع) در لحظه جان دادنشان فریاد زد: ای پدرم درود بر تو؛ این جد من است که به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید به سوی ما بشتاب». در واقع باید گفت این نوع رفتارها حاصل تعلیم و تربیت در مکتب وحی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار