نماینده ولی فقیه در استان فارس:

لازمه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تعریف آیین‌ها است

آیت الله «دژکام» با اشاره به اینکه لازمه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تعریف آیین‌ها است، گفت: فرهنگ سازی ایثار و شهادت با تعریف ظریفانه آیین‌ها امکان پذیر خواهد شد بنابراین لازم است ساز و کاری برای ایجاد آیین‌ها مشخص شود.
کد خبر: ۶۷۸۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۶ - 12July 2024

لازمه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تعریف آیین‌ها استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از فارس، شورای راهبردی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس امروز با حضور آیت الله «لطف الله دژکام» نماینده ولی فقیه در استان، سرتیپ دوم پاسدار «سعید کوشکی جهرمی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، سرتیپ پاسدار «محمد جعفر اسدی» فرمانده لشکر ۳۳ المهدی (عج) در دوران دفاع مقدس، سردار «هاشم جمالی» جانشین سپاه فجر، سردار «ظهراب قنبری» فرمانده لشکر عملیاتی ۱۹فجر، سردار «ابراهیم بیانی» مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار «یوسف ملک زاده» جانشین فرماندهی انتظامی استان، قائم مقام شهردار شیراز، فرماندار شهرستان شیراز و دیگر اعضای شورا در ستاد نماز جمعه شیراز برگزار شد.

آیت الله «دژکام» در این جلسه ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان، بر ایفای نقش جدی شورای راهبردی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تاکید کرد و اظهار داشت: هدف از تلاش‌ها و برنامه ریزی ها، نهادینه شدن فرهنگ ایثار، شهادت و جهاد در جامعه ما است که فرهنگ سازی در این زمینه نیازمند ارائه برنامه‌ها و ساز و کار‌های مخصوص خواهد بود.

رئیس شورای راهبردی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس، فرهنگ سازی را از اهداف اصلی این شورا عنوان کرد و گفت: فرهنگ سازی ایثار و شهادت با تعریف ظریفانه آیین‌ها امکان پذیر خواهد شد بنابراین لازم است ساز و کاری برای ایجاد آیین‌ها مشخص شود.

وی با اشاره به سرکشی‌های خود از هیئات مذهبی سطح شیراز در ایام ماه محرم، گفت: یاد شهدا باید در ایام عزاداری ماه محرم اوج گیرد و باید از تنگ نظری‌ها عبور کنیم تا فرهنگ ایثار و شهادت رواج پیدا کند و هویت نوجوانان و جوانان مبتنی بر فرهنگ سرشار ایرانی اسلامی شکل گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به اینکه یکی از شعار‌های اصلی ما در انقلاب اسلامی این بود که این انقلاب ادامه دهنده نهضت امام حسین (ع) است، تاکید کرد: جریانات انگلیسی و انحرافی به دنبال این هستند که پیوند حماسه آفرینی شهدای ما با نهضت امام حسین (ع) را دچار فراموشی یا انحراف کنند، اما باید ارتباط نهضت شهدا با پیشینه ایران را مورد بررسی قرار داد و از فراموشی اهدف شهدا جلوگیری کرد.

رئیس شورای راهبردی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با بیان اینکه ایثار و شهادت متعلق به سید الشهدا (ع) است، بر ترویج فرهنگ شهدا در هیئات مذهبی و عزاداران تاکید کرد.

آیت الله «دژکام» لزوم تقویت بین آیین‌ها و فرهنگ ایثار و شهادت را مورد توجه قرار داد و افزود: روز شهادت شاهچراغ (ع)، جوانان شهر شیراز به نیابت از شهدا باید حرکت کنند همچنین حماسی‌ترین شعار توسط هیئات شیراز در عزاداری‌ها همچون «هیهات من الذله» سر داده می‌شود که همان مبانی ایثار و شهادت را تبیین می‌کند و فرهنگ غنی ایثار در کلام و رفتار مردم شهر ما به صورت گنج‌هایی است که باید پس از اکتشاف، به آحاد مردم معرفی شود.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بر یادآوری اهداف اصلی شورای راهبردی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس در جلسات این شورا تاکید کرد و ادامه داد: راهبرد اصلی این شورا باید تعریف شود تا در خدمت خدمت فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت قرار گیرد همچنین در گزارش‌های سالانه نسبت تلاش‌ها به تامین اهداف اصلی راهبردی را مورد بررسی قرار دهیم تا میزان تاثیر گذاری برنامه‌های اجرایی مشخص شود.

امام جمعه شیراز ملزومات فرهنگ سازی را مورد اشاره قرار داد و گفت: بایستی در کنار کار‌های در حال انجام نظیر مراسمات، تدوین کتاب و... فعالیت‌های نمادین و یا آیینی برای شهدا تعریف کنیم که اهداف اصلی به مخاطبین رسانده شود و به مرور در ذهن مردم تداعی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: سند فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت طی سالیان گذشته در کشور تدوین شده، اما همانند دیگر سند ها، به آن کم توجهی شده است که بایستی مورد توجه قرار گیرد و پس از حفظ آثار دفاع مقدس، به هدف اصلی یعنی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بپردازیم.

این استاد دانشگاه تاثیرسفر راهیان نور و یادمان‌های مناطق دفاع مقدس را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: سفر راهیان نور و ساخت یادمان‌های دفاع مقدس همچون علقمه و...، زمینه ساز اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت می‌شود بنابراین افزایش ارادت جوانان و نوجوانان به شهدا و راه آنان را پس از حضور در این سفر مشاهده می‌کنیم لذا باید نسبت به تعریف آیین‌ها در فرهنگ سازی ایثار و شهادت توجه ویژه داشت.

خبرنگار: رسول رحمتی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار