دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«علم گردانی» آئین سنتی مردم دیار علویان

«علم گردانی» یکی از سنت‌های دیرینه در مازندران است که همه ساله در روز هفتم ماه محرم الحرام در نقاط مختلف شهر و روستاهای استان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۷۸۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸ - 13July 2024

«علم گردانی» آئین سنتی مردم دیار علویانبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مازندران، «علم گردانی» یکی از سنت‌های دیرینه در استان مازندران است که همه ساله در روز هفتم ماه محرم الحرام در نقاط مختلف شهر و روستاهای استان برگزار می‌شود. در این آئین سنتی «علم» را که از چوب دو الی سه متری انتخاب می‌شود با پارچه‌های مشکی و سبز می‌پوشانند و بر بالای آن تندیس دست قرار می‌دهند در حالیکه  روسری‌های نذری را دور آن آوزیران می‌کنند.

رسم است که این علم در دست یکی از سادات محل قرار می‌گیرد و از ابتدای روز هفتم پس از فراخوانی مردم در حیاط مسجد یا حسینیه به تک تک منازل می‌روند. حضور مداحان، نوحه‌خوانان و سینه زنان به شور این مراسم می‌افزاید. صاحبان منازل که از روزها قبل خود را برای استقبال از علم آماده می‌کنند با اسپند و گلپر به استقبال می‌آیند و با پذیرایی انواع تنقلاب محلی، از عزاداران پذیرایی می‌کنند.

صاحب خانه کاسه آب را که از قبل آماده کرده است به نیت تبرک روی تندیس دست می ریزد. در بسیاری از خانه‌ها از کسی که بیمار است و یا حاجت دارد می‌خواهند این کار را انجام بدهد. آنها معتقدند اگر کسی حاجتی داشته باشد این آب را بنوشد جاجت روا می‌شود و اگر بیمار باشد و بنوشد شفا می‌گیرد.

صاحبان خانه که نذرشان ادا شده باشد در این روز نذری می‌دهند. بعضی با قربانی کردن گاو و گوسفند و برخی نیز با شربت و شیرینی نذرشان را ادا می‌کنند. کودکان و نوجوانانی که علم گردانان را همراهی می‌کنند از نذورات برمی‌دارند و آن را به عنوان تبرک برای اهل خانه می‌برند.

علم گردانان با رسیدن به منزل شهدای محل و منطقه، به احترام شهدا می‌ایستند و مداحان روضه خوانی می‌کنند. در ادامه به منازل خانواده‌های داغدیده در آن سال می‌روند. خانواده‌هایی که در آن سال عزا دیده‌اند از میهمانان و عزاداران پذیرایی می‌کند و مداحان نیز برای تسلی خانواده مصیبت خوانی می‌کنند. همچنین عزاداران حسینی با حضور در گلزار شهدا به شهدا احترام می‌کنند و بر مزار اهالی قبور و تازه درگذشتگان فاتحه‌خوانی می‌کنند.

این مراسم از صبح روز هفتم آغاز می‌شود و تا نزدیک اذان ظهر ادامه پیدا می‌کند. هرچه به ظهر نزدیکتر می‌شود بر تعداد سینه زنان افزوده می‌شود. در پایان علم گردانان به مسجد و حسینیه می‌روند و با برگزاری مراسم نوحه‌خوانی، مرثیه خوانی، سخنرانی، عزاداری ادامه پیدا می‌کند. مداحان جوان و نوجوان در کنار پیرغلامان مدیحه سرایی می‌کنند. پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر بانوان با مجمعه‌های غذا از عزادارن و علم گردانان پذیرایی می‌کنند. بانوان مازندرانی غذا را در منزل تهیه می‌کنند و درون مجمعه قرار می‌دهند و به مسجد و حسینیه می‌برند.

سنتی‌ترین شیوه علم گردانی در سال‌های اخیر در بخش یانه سر شهرستان بهشهر، چهاردانگه ساری، هزارجریب نکا و دیگر مناطق ییلاقی و کوهستانی مناطق مرکزی مازندران برگزار می‌شود.

تهیه و تنظیم: حدیثه صالحی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار