به گزارش دفاعپرس از قم، ریحانه سادات رئیس الساداتی دختر شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در آیین اختتامیه سلسله نشستهای «ملت ابراهیم» و رونمایی از یادنامه اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در نکوداشت شهید جمهور که امروز در سالن همایش شیخ طوسی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، اظهار داشت: آیت الله رئیسی به دنبال مدیریت فقیهانه بود.
وی افزود: ایشان درس خارج فقه در آستان قدس داشت و به شدت روی مساله عمل به نیت واقف تاکید داشت و حتی در درس هم نگاه کامل فقهی داشتند.
استاد دانشگاه افزود: ایشان روی امر وقف و حق التولیه نیز نظر خاصی داشتند و رسما در قوه قضائیه و ریاست جمهوری فقیهانه امور حکومت را انجام میداد. وقتی رئیس جمهور منتخب به منزل ما آمد به دختر ایشان گفتم که دعا میکنم پدر شما عاقبت بخیر شوند.
وی عنوان کرد: در بحث مبانی علمی شهید صدر شاهد تمرکز سنتالله و سنت غیر قابل تقدیر الهی هستیم. انقلاب اسلامی ما میخواهد خود را به انقلاب جهانی نبوی قرار دهد. در انقلاب پیامبر اکرم (ص) پس از ایشان شاهد افول ارزشی هستیم. پس از پیامبر جامعه و نخبگان بعضاً به سمت نفاق حرکت کردند. در زمان امام علی (ع) نیز ریزشهای خاصی ایجاد شد و در زمان امام حسن (ع) نیز حتی نخبهای که فرمانده سپاه ایشان است حرکت را خراب میکند. در زمان امام حسین (ع) هم جامعه میخواهد برگردد ولی نمیتواند.
دختر شهید رئیسی تصریح کرد: اگر جریان انقلاب اسلامی نتواند خود را حفظ کند، خودش را از بین میبرد. اگر الگوی جامعه اسلامی نبوی را بنگریم قطعا باید این حرکت را در انقلاب خودمان نیز ببینیم.
وی گفت: نهاد دینی باید هم تولید علم داشته باشد و هم الگو سازی و مدیر پروری کند. جریان انقلاب اسلامی به نهاد دین وابسته است.
دختر شهید رئیسی یادآورشد: روزگاری در تهران فضای رشد سخنرانان غیر معمم گسترده شد. این فضا باعث شد که حوزه ما کار بیشتری در این زمینه انجام دهد و نیروهای خوبی نیز در این حوزه تربیت کرد. در حوزههای مختلف نیز باید این رویکرد دنبال شود.
وی افزود: هر زمانی که برای آیت الله رئیسی تبلیغ انتخاباتی میکردیم همیشه میگفتم که میخواهیم به حکومت مهدوی نیل پیدا کنیم. امیدواریم این بزرگان که از بین ما رفتند در رجعت به سمت ما بازگردند، ولی نباید فراموش کنیم که در امر رجعت هر کسی که کاری برای دین میکند با همان نورانیت باز میگردد.
مسیر شهید رئیسی مسیر تحقق اسلام در جامعه بود
آیتالله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این نشست عنوان کرد: در بیان مفهوم واژه ملت عنوان شده است که ملت، تحت حاکمیت واحد در یک سرزمین واحد است که در قرآن کریم نیز به همان معنا بیان شده است.
وی افزود: ملت در قرآن کریم همان چیزی است که از آن به دین تعبیر میکنیم و مراد از دین نظام حاکم بر یک جامعه است که جامعه را در سایه یک حاکمیت مشخص هدایت میکند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: این دین، ملت ساز است، اساسا ملت به معنای کاربردی فعلی در ادبیات فعلی، بدون وجود دین شکل نمیگیرد. دین نظام اجتماعی را سامان میدهد که تحت یک حاکمیت کار کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ملت ابراهیم به معنی دین و آیینی است که حضرت ابراهیم آن دین را در جامعه برقرار کرد.
وی با اشاره به این سؤال که چرا این دین به دین ابراهیم معرفی شده است؟ افزود: حضرت ابراهیم در معارف قرآنی پایه گذار دینی است که جامعه جهانی بر اساس این دین به تمدن جهانی میرسد؛ لذا امامت ابراهیمی امامتی است که در ذریه او تا ابد ادامه دارد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: حضرت نوح (ع) جامعه جهانی را از یک جامعه قبایلی به یک جامعه شهری مبدل کرد. مرحله ابراهیمی با یک برنامه تمدنی همراه است که شروعش با ایشان است و پایانش با برقراری حکومت جهانی اسلامی و مهدوی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) روی این هدف تاکید داشتند و امامت محمدی (ص) امامت ذریه ابراهیمی است. این امامت در دو تیره تحقق یافته است که تا پایان تاریخ است نه امامت محدود.
وی افزود: در قرآن بیان شده است که افت و خیز جامعه اسلامی همچون افت و خیر بنی اسراییل است با این تفاوت که پایان افت و خیزهای جامعه اسلامی، پایانی خوش دارد.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه بیان کرد: خداوند در قرآن بیان میکند که ما ابراهیم و اسماعیل را مامور به ساختن شهر تمدنی جامعه ایمانی کردند. این خانه بزرگ تمدنی یعنی کعبه باید دو دست شریف این دو پیامبر الهی ساخته شود. حضرت ابراهیم نیز بیان میدارد که ذریه من را نیز در همین مسیر قرار ده. این رویکرد به ملت ابراهیم شهرت یافت.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اسلام ابراهیمی اسلام تصدیق نیست بلکه اسلام تسلیم است. اسلام اول، اسلام اعلامی و لسانی است. اسلام دوم ایمان قلبی است. بسیاری از منافقین ایمان قبلی هم داشتند ولی این تصدیق نیز مرحله عالی دین نیست. آنچه اساس کار است، اسلام تسلیمی است.
وی تصریح کرد: ایمان تسلیمی ما را به مقام رضای الهی میرساند. کربلا صحنه عرضه ایمان تسلیمی و اسلام ابراهیمی است که در این اسلام هیچ چیزی در راه خدا ارزش ندارد. اساس مرحله آخر، حب و عشق است و اگر این مسأله در وجود انسان ساری شود انسان چیزی جز عشق خدا نمیخواهد.
آیت الله اراکی بیان کرد: سیاستهای آیت الله رئیسی در مسیر تسلیم و آن امری بود که خداوند متعال بیان میدارد. اگر بخواهیم حکومت ما اسلامی و الهی باشد مسیری جز این راه نداریم.
نهضت روایتگری دستاوردها و خدمات دولت شهید رئیسی تشکیل شود
آیتالله سیدمحمد مهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این آیین با ذکر این مطلب که نهضت روایت گری دولت سیزدهم بسیار مهم است، گفت: البته این جهاد تبیین نباید با مقابله با دولت جدید همراه باشد.
وی با بیان اینکه آیتالله رئیسی را باید در تراز یک رییس جمهور تحلیل و تفسیر کنیم و فقط به ویژگیهای شخصی وی اکتفا نکنیم، افزود: حضرت زینب (س) در روایت کربلا سبقت گرفتند و نگذاشتند که دشمن راوی صحنه کربلا باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امروز نیز باید در روایت خدمات شهید رئیسی و دولت سیزدهم سبقت بگیریم. نکته دیگر آنکه باید بدانیم روایت محاسن و خصوصیات اخلاقی ایشان نسبت به شخصیت دولتی ایشان کمرنگ نباشد.
آیت الله میرباقری گفت: سید حسن نصرالله فرمودند که اسوه تنها در مقام نبوت و مقام بالادستی نیست بلکه الگویی، چون شهید رئیسی یک الگو در مقام شکل دهی به یک دولت اسلامی بودند. مقام معظم رهبری نیز به بحث الگو بودن ایشان در راس یک قوه تصریح کردند.
وی عنوان کرد: نکته دیگر، آن که روایتهای خرد از ایشان بسیار ذکر شده است. ولی در این زمینه باید از این سطح به سطح نظریه برسیم، یعنی از روایت خرد به یک کلان روایت و نظریه منسجم برسیم. تاریخ شفاهی و آمارها در جایی معنا دار میشود که در یک کلان روایت بیان شود. این نظریه باید روی سه رکن استوار باشد. هم روی اصل پیشرفت و نگاه به آینده مستقر باشد وهم ساختار آن را باید شکل دهیم و به این امر هم پاسخ دهیم که این ساختار چه مسایلی را میتواند حل کند.
استاد حوزه علمیه قم گفت: امروزه دو الگو برای سیاست ورزی کلان در کشور داریم. یک الگو معطوف به نظم مستقر جهانی است که میخواهد مسائل جهانی را در ضمن این نظم حل کند. رویکرد دیگر، برنامه ریزی برای کشور را بر اساس تحول در نظم جهانی و نظم آینده طراحی میکند. گروه اول به هیچ وجه اهل مقاومت در مقابل نظم جهانی نیستند. در این راستا ثروت ملی را صرف یک قدرت موهوم در نظم جهانی میکنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: سیاست شهید رئیسی معطوف به تحولات جهانی بود. ایشان منطق مقاومت و منطق پیشرفت زندگی مردم را همراه با هم دنبال میکردند.
وی ادامه داد: امام راحل انقلاب مردم ایران را انقلابی جهانی میدانستند که به فرج حضرت ولی عصر (عج) ختم میشود. ایشان بیان کردند که دولت در این مسیر باید تلاش کند که مشکلات مردم را حل کند و مردم را نیز از اهداف عالیه این انقلاب باز ندارد.
آیتالله میرباقری گفت: مردم ایران مسیر و راه خود را با افتخار انتخاب کردند و پیروی این انقلاب و نظریه امام خمینی (ره) بودند. دولتمردان باید در طراحی اداره کشور از این آرمان خارج نشوند. این مسأله روشن است که شکستن فرهنگ غرب بی شهادت میسر نیست.
وی یادآورشد: شهید رئیسی به دنبال جامعه مهدوی عصر ظهور بود. ایشان به دنبال لیبرالیسم اقتصادی و سیاسی نبود بلکه به دنبال تحقق جامعه مهدوی برای تحقق جامعه ظهور بودند. ایشان به دنبال مقاومت برای تغییر موازنه به نفع اسلام بودند.
استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: دولت شهید رئیسی میدانست که نمیتوان با نظم مستقر کنار بیایم و اگر کنار هم بیاییم آنها اجازه نمیدهند که ما جایی در این نظم داشته باشیم. نظم موجود نظم در حال فروپاشی و در واقع یک اسب بازنده است و هیچ انسان عاقلی روی اسب بازنده حساب نمیکند. ایشان نشان دادند که میشود با اسراییل حمله موثر کرد و از طرفی دلار هم پایین بیاید.
وی گفت: ایشان تلاش کردند که قدرت سیاسی را به قدرت اقتصادی محقق کنند. تلاشهای بین المللی ایشان متعارض با پیشرفت کشور نبود. ایشان با پرکاری خود نشان دادند که نمیخواهند هزینه مقاومت را روی دوش مردم بگذارند. باید بدانیم که مقاومت به معنی جنگ نیست و سازش نیز به معنی ترک جنگ نیست و اگر سازش کنیم برجامهای بعدی محقق میشود و سپس ما را وارد جنگهای داخلی و منطقهای میکنند.
آیتالله میرباقری تصریح کرد: عدالت گرایی و مبارزه با فساد از ویژگیهای مهم دولت ایشان بود. ایشان به خوبی میدانستند که مبارزه با فساد راهی جز و مبارزه با سرمایه داری نیست. موازنه در نظام سرمایه داری این گونه است که همه چیز به صاحبان سرمایه داری باز میگردد.
وی یادآورشد: ایشان معتقد به کار کارشناسی بود بلکه ایشان در مدارای فعالانهای با بدنه کارشناسی کشور داشتند. ایشان با کارشناسانی که همیشه برنامههای آنها چهل سال است که تولید بحران کرده است کار نمیکردند.
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: شهید آیت الله رئیسی به دنبال تحقق اسلام ناب در حکومت داری بودند. جوانانی که در این دولت فعال بودند باید پیشگامان نهضت روایت گری باشند. رویکرد تبیین گری نسبت به دولت ایشان نیز باید روی حل مساله بدون توسل به نظام و نظریههای غربی باشد.
خستگی ناپذیری، معجزه شهید رئیسی بود
بانو مجتهده معصومه گلگیری نیز در ادامه این نشست گفت: اصلا در این جلسه به دنبال بیان مقامات علمی ایشان نیستم، زیرا این امر یک مسأله محقق است. ایشان صبح تا شب میدوید و از خود شیفتگی بیزار بود و همیشه خود را مطیع رهبری میدانست.
استاد حوزه علمیه خواهران افزود: شهید رئیسی مطیع محض رهبری بود، زیرا ایشان را نایب امام زمان (عج) میدانست.
وی ادامه داد: کسانی که با شهید رئیسی مقابله میکردند چه پاسخی در مقابل ایشان دارند؟ بسیاری که با او مقابله میکردند هیچ چیزی درخصوص ایشان نمیدانستند و امروز متوجه بزرگواری هایش شده اند.
استاد حوزه علمیه خواهران یادآورشد: آیت الله رئیسی در مسیر امام (ره) حرکت میکرد تا جامعه را مسیر حرکت به سمت انسان کامل یعنی امام علی (ع) سوق دهد. ایشان خود در این مسیر حرکت میکردند.
وی افزود: معجزه آیت الله رئیسی، معجزه خستگی ناپذیری بود. ایشان شب و روز برای مردم و کشور و نظام و اسلام میدوید. در فراقش گریه میکنم. ایشان الگویی برای یک دنیا بود.
بانو گلگیری در پیایان تصریح کرد: شهید رئیسی به دنبال صندلی ریاست نبود. اگر کسی مثل شهید رئیسی به میز و صندلی ریاست نمیچسبد اینگونه عزت مند میشود.
شهادت شهید رئیسی یک نقطه عزیمت جدید در حیات انقلابی بود
حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: حوادث تحولات عالم اسلام پرشتابتر از آن است که در اندیشه نظریه ورزان رقم بخورد، بلکه اندیشمندان با این تحولات همراه میشوند.
وی افزود: در بسیاری از حوادث تاریخی با یک واقعه سرو کار داریم ولی عظمت مسأله در خود آن حادثه نمیماند بلکه در هویت و اثری که دارد متجلی است. مسألهای که عظمت آن در پیامد آن بروز پیدا میکند، مسأله شهادت حضرت امام حسین (ع) است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: روز عاشورا یک روز است ولی مشاهده و استمرار این روز که در معرض زمین و آسمان و نسلهای متعدد، امتداد آن شهادت است.
وی گفت: آنچه در انقلاب اسلامی ایران رخ داد چیزی نظیر این مساله بود. شهادت شهید بهشتی و یاران ایشان، یک حادثه عظیم بود ولی عظمت این مساله در حضور و تشییع و تلاشهای گسترده فرهنگی آتی مردم متجلی شد که به یک واقعه اجتماعی و فرهنگی مبدل شد.
وی تصریح کرد: همانگونه که شهادت امام حسین (ع) اسلام را بیمه کرد و تاریخ را تازه کرد شهادت شهید بهشتی نیز استمرار انقلاب اسلامی را تضمین کرد.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا عنوان کرد: شهادت شهید سلیمانی فرایند توسعه انقلاب اسلامی را در یک نقطه عطف نشان داد. مواجهه با شهادت شهید سلیمانی مواجهه مربوط به جامعه ایرانی و مرزهای جغرافیایی ایران نبود. آنچه در حادثه هفت تیر رخ داد انقلاب را درون مرزهای ایران تضمین کرد ولی نکوداشت شهید سلیمانی فرامرزی شد.
وی افزود: با فروپاشی امپراتوری عثمانی و امپراتوری کل منطقه مستعمره دول اروپایی بود. لفظ ملت که به املایی الهی متوجه است، معادل بر یکی از مفاهیم جهان مدرن یعنی ملت قرار گرفت. اسلام آمده بود که مفهوم قومیت را در مفهوم الهی امت ذوب کند. گرچه ایران تابع استعمار گران نشد ولی از نظر مفهومی کاملا در تصرف آنها قرار گرفت. ولی انقلاب اسلامی هویت اسلامی جامعه مسلمانان را به منصه ظهور رساند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: انگشت اشارات امام راحل ملت اسلام و جهان امروز را نشانه گرفت. ایشان به دنبال بازسازی ملت اسلامی بودند.
وی گفت: دائما با این شهادتها است که هویت بخشی ظهور و بروز دارد. نقطه عطف دیگری که نشان داد که این حرکت چگونه منطقه را با خود حرکت داده است، شهادت همین بزرگان بود.
وی تصریح کرد: وقتی دشمن شبانه روز به دنبال بدیل سازی و مبارزه با این مفهوم است نشان دهنده زنده بودن این هویت اسلامی است. در شرایطی که ملت اسلام در یک مواجهه رویاروی قرار گرفته و مردم بیگناه در غزه صبح تا شب کشته میشوند، ایران در کانون این شرایط قرار دارد. با شهادت رئیس جمهور، جهان با این شهادت مواجه شد. بیش از ۱۰۰ کشور با ایران همدردی کردند که این مسأله نشان دهنده واقعیتی است که در دنیا وجود دارد. البته انقلاب اسلامی جوشان است و این مسأله بخشی از جامعه ایران و جهان امروز و بخشی از عنصری است که در این شهادت خود را نشان داد.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا عنوان کرد: این ظرفیت، ظرفیت بسیار عالی بود که برای اصحاب علوم اجتماعی قابل برنامه ریزی و شناخت است و به حرکت امت اسلامی نشاط میدهد.
وی در پایان افزود: شهادت رئیس جمهور ما تحول و یک نقطه عزیمت جدید در حیات انقلابی بود.
انتهای پیام/