به گزارش خبرنگار دفاعپرس از رشت، «حسن حبیبی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان گیلان؛ آغاز نهضت امام را باید از عاشورای سال ۴۲ و فیضیه دنبال کرد؛ سخنرانی آتشین عاشورای امام در فیضیه و پردهبرداری از جنایات شاه سبب شد تا عمال طاغوت سه روز بعد امام را دستگیر و به تهران منتقل کنند و همین موضوع جرقه انقلابی بزرگ را زد که تاریخ معاصر نظیر آن را مشاهده نکرده است.
اتحاد امت مسلمان در حمایت از امام امت، از قم آغاز و به تهران و ورامین رسید و شهرهای دیگر را متأثر از خود ساخت و اینجا بود که ایستادگی و مقاومت مردم، عنصر شهادت و خون دادن را نیز به میانه میدان آورد و نهال انقلاب از همانجا با خون پاک شهیدان آبیاری و ۱۵ سال بعد به درخت تناوری تبدیل شد که طومار استبداد و خودکامگی را در هم پیچید.
در حقیقت امام (ره) با ترویج و احیای فرهنگ عاشورا که همانا مقابله با ظلم و تباهی و ستم بود، ملت خفته را بیدار کرد و حماسهای رقم زد که منشأ تحولات عظیمی در جهان اسلام شده و معجزه قرن را پدید آورد.
در واقع امام خمینی (ره) به گونهای انقلاب را رهبری و زمینه بیداری مردم را فراهم میکرد که مردم با یادآوری فرهنگ عاشورا، برای امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با ظلم و ستم و انحراف قیام کنند و این گره خوردن نهضت سال ۱۳۵۷ به نهضت عاشورایی سال ۶۱ هجری، راه را برای پیروزی این نهضت الهی گشود.
دفاع مقدس را باید عاشورایی دیگر نامید؛ آینهای تمام نما از ایثار و مقاومت و شهادت و جانفشانی اصحاب آخرالزمانی امام حسین (ع).
در حقیقت رزمندگان ما که با انس با زیارت عاشورا به عنوان مانیفست تشیع فریاد «اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد» سر میدادند، دفاع مقدس را دروازهای برای حضور در جمع یاران عاشورایی امام عصر (عج) میدیدند و با حضور در صف جهاد و ایثار و جانبازی، تداعی گر صحنههای عاشورایی نهضت کربلا شدند.
اخلاص و صفا و صمیمیت و از خود گذشتگی رزمندگان اسلام، تداعیگر جبهه خالص و الهی رادمردان تاریخ در عاشوراست و پاسداری از ارزشها و اشتیاق به شهادت، گوهری بود که این رزمندگان از شاگردی در مکتب امام حسین (ع) و نهضت عاشورا آموخته بودند.
پایداری، صلابت، مردانگی، پایمردی، عزتمندی، ذلت ناپذیری و ایثار و از خودگذشتگی که ویژگی قهرمانان نهضت عاشورا است؛ از دیگر عناصری است که همچون گوهری نایاب در وجود رزمندگان جبهه اسلام در هشت سال دفاع مقدس وجود داشت و این ایثار و فداکاری که میراث ماندگار شهدای عاشورا بود، موجب شد تا این شیرمردان عرصه جهاد و شهادت، لحظهای در یاری امام (ره) و انقلاب درنگ نکنند و جان خود را در راه آرمانها بدهند.
درسهایی که رزمندگان در مکتب عاشورا آموخته بودند، سبب شد جبهههای هشت سال دفاع مقدّس جلوهگاه اخلاق، فضایل و ارزشهای الهی گردیده و سازندهترین و پرشکوهترین درسها را بروز دهد؛ ولی متأسفانه در پساجنگ، مسئولان وقت آنها به کنار نهادند و با شعار ترویج رفاه، فرهنگ دفاع مقدس امکان تداوم و تسری در عرصههای مختلف نیافت.
درحالیکه بایستی این فرهنگ و الگوی ناگسستنی دفاع مقدس و عاشورا، همواره درس پذیری و سرمشق مسئولان و مدیران و آحاد جامعه باشد.
اکنون نیز تمسک به فرهنگ عاشورایی و دفاع مقدس عامل پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود؛ لذا در شرایطی که کشورهای سلطهگر به رهبری آمریکا و رژیم جنایتکار صهیونیستی، در تلاش برای نابودی اسلام ناب و امالقرای جهان اسلام هستند، بقای نظام اسلامی و سلامت فرهنگ عمومی کشور به احیای فرهنگ دفاع مقدس و نهضت عاشورا وابسته است.
شکی نیست که موفقیت و پیروزی ما در جنگ هشتساله، به برکت جاری شدن فرهنگ عاشورا به دست آمد و بقای آن نیز بستگی تام و تمام به تبعیت از این فرهنگ دارد و بایستی به نسلهای فعلی و آینده منتقل شود.
تأثیر «نهضت عاشورای مقدس حسینی» بر «نهضت دفاع مقدس» موجب بروز خمیرمایههای دینی در دوران دفاع مقدس گردید و سبب شد ملتی با دستان خالی در برابر دشمن تا بن دندان مسلح بایستد. نهضت عاشورای حسینی تا قیامت جوشان بوده و میتواند در عرصههای دیگر و دربرابر تهدیدات دشمن منشأ برکات در جامعه گردد.
انتهای پیام/