دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

آیا افزایش جرایم رانندگی بازدارندگی ایجاد می‌کند؟

افزایش نرخ جریمه تخلفات رانندگی که از چندی پیش به درخواست فراجا راهی دولت شده بود، سرانجام در ابتدای سال جدید به تصویب رسید و از روز گذشته به مرحله اجرا درآمد.
کد خبر: ۶۷۸۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴ - 14July 2024

گروه جامعه دفاع‌پرس: بر اساس آمار و اطلاعات موجود آخرین تغییرات نرخ جریمه رانندگی به سال ۱۳۹۴ یعنی هشت سال قبل بر می‌گردد؛ در تمام این سال‌ها با توجه به افزایش قیمت‌ها و البته با وجود نرخ تورم جریمه‌های رانندگی ثابت مانده و این امر باعث شد جریمه‌های رانندگی آنچنان که باید بازدارنده نباشد.

آیا افزایش جرایم رانندگی بازدارندگی ایجاد می‌کند؟

برابر نتایج اعلامی از سوی پلیس راه کشور نتیجه این تخلفات و عدوم بازدارندگی جریمه‌های رانندگی منجر به جرح و فوت راننده، سرنشین و حتی عابران پیاده مشهود است؛ به طوی که در ۱۱ ماهه پارسال بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.

سردار حسن مومنی در گفت‌وگویی در این خصوص اظهار داشته است در بیش از ۸۰ درصد تصادفات جاده‌ای نقش چهار عامل اصلی «سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی» مشهود است که عامل انسانی دارد.

به طور ویژه در ایام نوروز که زمان اوج تردد‌های جاده‌ای است، آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای رو به افزایش است. بر این اساس، در نوروز ۱۴۰۲، یک‌هزار و ۲۱۷ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و در نوروز امسال نیز تا هفتم فروردین تعداد کشته شدگان حوادث جاده‌ای به ۵۱۰ نفر رسیده است.

با این رویکرد از ماه‌ها پیش پلیس درخواست به‌روزرسانی جرایم رانندگی را مطرح کرد که این مهم در نخستین جلسه هیات دولت به تصویب رسید.

جرایم موجود رانندگی بازدارندگی ندارند

وزیر کشور در آخرین روز اسفند در بازدیدی که از مرکز ترافیک پلیس راهور فراجا داشت در جمع خبرنگاران با اشاره به موافقت دولت برای افزایش جرایم رانندگی گفت: جرایم باید بازدارندگی داشته باشند، اما اکنون این خاصیت را ندارند.

احمد وحیدی افزود: خاصیت جریمه این است که بازدارندگی ایجاد کند، اما جرایم کنونی در رانندگی این خاصیت را ندارند.

وی ادامه داد: فراجا به درستی پیشنهاد افزایش جرایم رانندگی را برای افراد متخلف مطرح کرده است تا برای این افراد جرایم بیشتری پیش بینی شود البته در مقابل تشویق را هم برای افرادی که درست رانندگی می‌کنند درنظر خواهیم داشت. 

میزان جریمه تخلفات رانندگی بازدارنده نیست

سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران پنجم اسفند ۱۴۰۲ در هجدهمین همایش سراسری پلیس راهور در این زمینه معتقد بود که هزینه تخلف متخلفان و ناقضان قوانین رانندگی بازدارنده نیست.

وی با بیان اینکه قرار بود در سال ۱۴۰۲ شاهد کاهش تصادفات رانندگی باشیم که محقق نشد، گفت: اگر قرار نباشد هزینه تخلف متخلفان ترمیم و درست شود، این افراد سال ۱۴۰۳ بی محاباتر دست به تخلف خواهند زد.

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: هزینه تخلف امروز برای ناقضان قانون بازدارنده نیست و به شدت در پی این هستیم که هزینه تخلف را افزایش دهیم.

سردار رادان با بیان اینکه متخلفان امروز تقریبا همه محدودیت‌ها و ضعف‌ها را می‌شناسند، افزود: حتی برخی از متخلفان از خرابی دوربین‌ها و سامانه‌های هوشمند ما اطلاع دارند و حیطه تخلف خود را جابه جا می‌کنند.

پیش از نوروز فرمانده پلیس راهور فراجا آمار قابل تاملی از وضعیت تردد خودرو‌ها و تصادفات و تخلفات رانندگی رسانه‌ای کرد.

در هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۱ نفر بر اثر تصادف فوت می‌کنند

سردار سید تیمور حسینی با اشاره به اینکه تعداد وسایل نقلیه چهار درصد، تعداد خودرو ۵.۱ درصد و موتور سیکلت ۴.۴ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته‌اند، افزود: تعداد کسانی که گواهینامه گرفتند، ۳.۱ درصد افزایش داشته است و این آمار با افزایش تصادفات تقریبا همخوانی دارد.

رییس پلیس راهور فراجا همچنین افزود: در سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش ۴.۹ درصدی تصادفات بودیم و ۱۷ هزار و ۱۷۷ مورد تصادف ثبت شد که سه عامل عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجاز و عدم کنترل وسیله نقلیه علت اصلی ۶۰ درصد تصادفات هستند.

طبق این آمار در سالی که گذشت ۲۲.۹ درصد جانباختگان سوانح رانندگان وسایل نقلیه، ۳۴.۸ درصد موتورسیکلت و ۱۹ درصد عابران پیاده بودند.

وی با بیان اینکه ۵۱ درصد جانباختگان در صحنه تصادف فوت می‌کنند، افزود: ۴۱ درصد در مراکز درمانی فوت شدند و برداشت ما این است که باید مدیریت سرعت جزو ماموریت اصلی پلیس باشد.

سردار حسینی شاخص تصادفات در کشور را مطلوب ندانست و گفت: در کشور ما در هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۱ نفر بر اثر تصادف فوت می‌کنند که این شاخص در دنیا به طور میانگین ۱۶.۷ درصد بوده و شاخص آسیا ۱۲.۷ درصد است.

بر اساس آمارهای منتشر از سوی پلیس راهور فراجا سال گذشته پلیس ۱۵۷ میلیون برگه جریمه صادر کرد که از این تعداد دو میلیون مورد تخلف حادثه ساز بوده است؛ همچنین بر اساس یافته‌های پلیس، شمار قبوض جریمه تخلفات رانندگی در مقابل تردد نشان می‌دهد که ۹۸ درصد تردد‌ها قانونمند و شامل جریمه نبود و فقط ۲ درصد از میزان تردد‌ها مشمول جریمه بودند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین جریمه در سال گذشته مربوط به تخلف سرعت غیرمجاز بود که با ۵۴ میلیون مورد جریمه تقریبا ۳۳.۵ درصد از کل تخلفات را شامل می‌شود.

از آنجا که ۵۱ درصد از تلفات رانندگی ناشی از سرعت غیرمجاز است، انتظار می‌رود با افزایش نرخ جریمه‌ها، حجم این نوع تخلف رانندگی نیز کاهش یابد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد در کنار ارتقای فرهنگ رانندگی در کشور، جریمه رانندگان متخلف مهمترین ابزار پلیس برای مقابله با رانندگان متخلف و حادثه ساز است. موضوعی که با افزایش نرخ جریمه‌ها پیش بینی می‌شود در سال پیش رو شاهد روند نزولی آن باشیم.

اعمال جریمه با بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند

 سردار «محمدباقر سلیمی» معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا در این خصوص با اشاره به مصوبه افزایش نرخ جرایم رانندگی اظهار داشت: کنترل تخلفات رانندگی و اجرای مقررات یکی از ارکان اساسی انضباط و ایمنی ترافیک در سطح جهان است، بر همین اساس در مواد ۲۱ و۲۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، جدول جرایم رانندگی پیش بینی گردیده و باهدف توسعه انضباط ترافیک، پیشگیری از رفتارهای پرخطر رانندگی و ارتقا ایمنی تردد پلیس راهنمایی و رانندگی در راستای شرح وظایف قانونی با استفاده از روش‌های سنتی و هوشمند نسبت به کنترل تخلفات اقدام می‌کند.

سردار سلیمی افزود: بر مبنای مستندات قانونی، قانونگذار به منظور حفظ آثار بازدارندگی جرایم رانندگی تعدیل جرایم رانندگی را بر اساس نرخ تورم سالیانه پیش بینی کرده است.

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا گفت: در خرداد ماه سال جاری پس از بررسی‌های کارشناسی و تحلیل وضعیت رفتارهای ترافیکی و تصادفات و جان‌باختگان ناشی از آن در سطح کشور، جدول جدید جرایم رانندگی با لحاظ ظرفیت‌های قانونی فوق و همچنین در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و زیرساختی تعدیل و به تصویب هیئت دولت رسیده است.

وی ادامه داد: جدول جدید جرایم رانندگی پس از به‌روزرسانی سامانه‌های هوشمند از روز شنبه ۲۳ تیرماه در سطح کشور به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

حال پس از گذشت سال‌ها که با موافقت دولت و تصویب در مجلس جرایم رانندگی افزایش یافته است باید دید اجرای آن می‌تواند در کاهش تصادفات و فوتی‌های ناشی از آن موثر باشد یا خیر؟

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها