یادداشت/ رحیم محمدی

عبرت عاشورا کجاست؟

اگر مواظب نباشیم و در حفظ و نگاه داری آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی دقت نکنیم ممکن است سرنوشت عاشورا هم برای جامعه ما بوجود آید.
کد خبر: ۶۷۸۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۶ - 16July 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس ـ رحیم محمدی؛ امروز دهم محرم ۱۴۴۶ هجری قمری است؛ این روز برای شیعیان روز بسیار مهمی است، زیرا ۱۳۸۵ سال پیش یعنی در سال ۶۱ هجری قمری امام حسین (ع) فرزند پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) توسط عده‌ای از مسلمانان در محلی به نام کربلا به شهادت رسید.

عبرت عاشورا کجاست؟

این واقعه در حالی رخ داد که بعضا فرماندهان سپاه یزید خود در رکاب حضرت علی (ع) جنگیده بودند و حتی آثار جراحت جنگ را هم بر بدن داشتند و یا برخی از قاریان و حافظان قرآن بودند ولی با این وجود مقابل اسلام حقیقی صف آرایی کردند و با بستن آب بر روی صحابه پیامبر اسلام و در نهایت به شهادت رساندن خاندان خاتم النبیین (ص) و حمله به خیمه گاه خاندان عصمت و طهارت، آنها را به اسیری بردند و آنهایی را هم که در میدان جنگ به شهادت رسانده بودند، سر از پیکر‌های مطهرشان جدا کردند و بر نیزه‌ها روانه کوچه و بازار کوفه و شام کردند.

اما این اتفاق چگونه حادث شد؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحث عبرت‌های عاشورا (خطبه‌های نمازجمعه ۱۳۷۷/۰۲/۱۸) به این موضوع اشاره دارند و اینکه پیامبر اسلام (ص) ۱۰ سال بر مردمی حکومت کرد که تا پیش از اسلام در «جفای مطلق، بی‌رحمی مطلق، بی‌محبتی و بی‌عاطفگی مطلق» زندگی می‌کردند لذا «مردمی که در آن جوّ بار آمدند را می‌شود در طول ۱۰ سال تربیت کرد، آنها را انسان کرد، آنها را مسلمان کرد؛ اما نمی‌شود این را در اعماق جان آنها نفوذ داد» به همین دلیل «هر چه بگذرد، جامعه اسلامی بتدریج به طرف ضعف و تهی‌شدن پیش می‌رود».

«معنایش این است که جامعه اسلامی در طول ۵۰ سال از معنویت و حقیقت اسلام تهی شده است. ظاهرش اسلامی است؛ اما باطنش پوک شده است. خطر این‌جاست. نماز‌ها برقرار است، نماز جماعت برقرار است، مردم هم اسمشان مسلمان است و عده‌ای هم طرفدار اهل بیت هستند».

به عبارت دیگر هر گاه جامعه اسلامی به مرور زمان از اصول و آرمان‌های خود فاصله گرفت و بواسطه عدم درک عمیق اسلام فقط به ظواهر اسلامی بودن، اتکا پیدا کند، این موضوع باعث می‌شود جای حق و باطل عوض شود که در این صورت واقعه‌ای به نام عاشورا بوجود می‌آید و در آن عبد صالح خداوند توسط شقی‌ترین اشقیا به شهادت می‌رسد؛ بنابراین چنانچه از بابت پیدایش واقعه عاشورا عبرت نگیریم و از آرمان‌های متعالی اسلام ناب محمدی (ص) فاصله بگیریم و در پی کسب هر چه بیشتر زر و زور دنیوی برویم، روزی فرا می‌رسد که می‌بینیم نسبت به اهداف عالیه انقلاب اسلامی فاصله و زاویه پیدا کردیم و آن زمان دیگر انحاط و زوال جامعه را فرا گرفته هر چند ممکن است ظواهر اسلامی و انقلابی همچنان در جامعه وجود داشته باشد.

به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: «اگر دقت نکنید، اگر مواظب نباشیم، اگر خودمان را آن‌چنان که باید و شاید، در این راه نگه نداریم، ممکن است آن سرنوشت پیش بیاید؛ عبرت عاشورا، این‌جاست».

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها