یادداشت/ علی حیدری

شلیک به رویای آمریکایی

چه کسی به انتخابات آمریکا شلیک کرد؟! پس از ترور نافرجام ترامپ، این مهم‌ترین سوال است. جست‌وجوی جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا برای یافتن آمر این عملیات تروریستی بلافاصله آغاز شد. برای ارزیابی دقیق‌تر باید تا اعلام رسمی نتایج منتظر ماند. مسلماً اگر تیر به خطا نمی‌رفت، جهان شرایط متفاوتی پیدا می‌کرد.
کد خبر: ۶۷۸۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹ - 15July 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس- علی حیدری؛ دست روزگار، آمرِ ترور سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس را به سختی گوشمالی داد. باید گفت تروریسم کمانه کرده و مادر خویش را هدف گرفته است. بعد از این اتفاق، دونالد ترامپ دیگر آن انسان سابق نیست. ژست‌های قهرمانانه ترامپ روی سن نتوانست بر تصاویر رقت‌انگیز او روی زمین سرپوش بگذارد. باید امیدوار بود که این ترور ناموفق، دونالد ترامپ و تروریست‌هایِ حزبِ جمهوری‌خواه را به انسان‌های بدتری تبدیل نکند. 

شلیک به رویای آمریکایی

جو بایدن دو روز پس از مناظره با دونالد ترامپ برای جبران مافات به مصاحبه‌ای خفت‌بار با اِی‌بی‌سی‌نیوز تن داد و در خلال التماس‌هایش برای جدی گرفته شدن، خاطرنشان کرد: «جهان و ایالات متحده در نقطه‌ی عطف قرار دارند. اتفاقاتی که در آینده‌ی نزدیک رخ می‌دهد، تعیین می‌کند که ۷۰ سال آتی چگونه باشد.»

نظم باقی‌مانده از جنگ جهانی دوم تَرک برداشته و این واقعیت برای تمام مردم جهان قابل مشاهده است. به نظر می‌رسد دوران گذار سرعت گرفته و سیاره‌ی زمین روز‌های سرنوشت‌سازی را سپری‌ می‌کند. زمان آبستن حوادث است و وقوع اتفاقات سیاسی-امنیتی نادر و استثنایی در فواصل کوتاه، شاهدی است بر این مدعا. 

اکنون انتخابات آمریکا به بحران امنیت ملی تبدیل شده. آمریکا کشوری‌ است که بحران‌هایش را صادر می‌کند. در‌نتیجه بحران امنیت ملی آمریکا همواره تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی‌ است. در این میان دعوای جانشینی در نظامِ شیطانیِ سلطه ناخواسته پرده‌هایی را از جلوی چشم افکار عمومی جهان برمی‌دارد. آمریکا کوچک شده و وعده‌ی «آمریکای بزرگ» فقط یک دروغ بزرگِ است.

قریب به ۸۰ سال پس از جنگ جهانی دوم، تمام ملت‌ها باور دارند که در نظام سلطه شانسی برای حل مشکلات جهان وجود ندارد. جنگ، فقر، بی‌عدالتی، شکاف طبقاتی، ناامنی، گرسنگی، تروریسم، جنایات سازمان یافته، رقابت تسلیحاتی و زوال محیط زیست محصول عملکرد همین نظام سیاسی‌ست. تأمل دسته‌جمعی انسان‌ها درباره حکمرانی در نظام بین‌الملل، فرصتی برای شکل‌گیری اراده‌ی مشترک و ایجاد تغییرات مثبت در اداره جهان است.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار