تهیه‌کننده برنامه «معلی» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

بازنمایی و احیاء آیین‌های سنتی و مذهبی شیعیان در برنامه «معلی»/ چرا در هر فصل «معلی» ذاکران تغییر می‌کنند؟

ستودگان درباره بازنمایی آیین‌های سنتی و مذهبی شیعیان دربرنامه «معلی» گفت: برنامه معلی در نظر دارد رسم‌های عزاداری و آیین‌های سنتی و مذهبی شیعیان را که محدود به ایران هم نمی‌شود، بازنمایی و احیاء کند و جذابیت‌های بصری و محتوایی این رسوم را به نمایش بگذارد.
کد خبر: ۶۷۸۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵ - 17July 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، برنامه «معلی» ویژه‌برنامه شبکه سه سیما است که طی ۱۳ قسمت تولید و همزمان با روزهای دهه اول محرم از آنتن این شبکه پخش شده است. اجرای آن برعهده نجم‌الدین شریعتی است و محمدرضا طاهری، سید رضا نریمانی، نزار قطری، مهدی رسولی و حجت‌الاسلام و المسلمین «مصطفی کرمی» میزبانان آن هستند.

«سعید ستودگان» تهیه‌کننده برنامه «معلی» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، در مورد ایده تولید این برنامه، اظهار داشت: برای هر مناسبت خاصی چه ملی و چه مذهبی، ایده‌هایی در اتاق فکر برنامه «معلی» مطرح می‌شود.

تهیه‌کننده برنامه «معلی» با اشاره به بازنمایی و احیاء آیین‌های سنتی و مذهبی شیعیان در این برنامه گفت:  برنامه معلی در نظر دارد رسم‌های عزاداری و آیین‌های سنتی و مذهبی شیعیان که محدود به ایران هم نمی‌شود را بازنمایی و احیاء کند و جذابیت‌های بصری و محتوایی این رسوم را به نمایش بگذارد. برای مثال، برخی آداب و رسومی را معرفی کنیم که قدمت چندصد ساله دارند، اما به‌دلیل اجرای آن در حاشیه شهر‌ها یا مناطق دورافتاده، خیلی دیده نمی‌شوند. امسال ۵۰ آیین را از سراسر ایران و کشور‌های مختلف پخش می‌کنیم.

وی افزود: در فصل اول «معلی» مداحی انگلیسی پخش کردیم که در آمریکا اجرا می‌شود، یا مداحی آفریقایی داشتیم و در ماه شعبان هم از شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه دعوت کرده بودیم.

بازنمایی و احیاء آیین‌های سنتی و مذهبی شیعیان در برنامه «معلی»/ چرا در هر فصل «معلی» ذاکران تغییر می‌کنند؟

تهیه‌کننده برنامه «معلی» با اشاره به استقبال گسترده از این برنامه ادامه داد: از همان فصل اول (که مجری آن حامد سلطانی بود) و حتی در قسمت‌های ابتدایی آن، برنامه جای خود را میان مردم باز کرد. تماس‌هایی که مخاطبان می‌گرفتند یا پیام‌هایی که می‌دادند در مورد اینکه قبل از این برنامه، چنین اتفاقی به این وسعت در تلویزیون نیفتاده بود، نشان می‌داد که استقبال از برنامه خیلی خوب بود و همین باعث شد تا فصل‌های بعدی این برنامه ساخته شود و امسال فصل ششم «معلی» پخش می‎‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که تولید برنامه «معلی» تا کجا پیش می‌رود، گفت: ما از ابتدا تصمیمی برای تولید میزان فصل‌های معین نداشتیم، اما اینکه تولید فصل‌های دیگر «معلی» تا کجا ادامه پیدا می‌کند، به تصمیم مدیران سازمان و شبکه بستگی دارد.

تهیه‌کننده برنامه «معلی» ادامه داد: هر چه جلوتر می‌رویم، ایده‌های جدید و خلاقیت‌ها بیشتر می‌شوند. اینگونه نیست که بگوییم فصل عوض شده و صرفاً میهمان تغییر کرده است؛ بلکه ایده‌ها و خلاقیت‌های جدید هم به برنامه اضافه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تغییر ذاکرین اهل بیت (علیهم‌السلام) در فصل‌ها علت خاصی ندارد، گفت: الحمدلله جامعه مداحی کشور گسترده است و به این واسطه در هر فصل، تغییری در میز میزبانان خود داریم. ما می‌خواهیم از حضور همه ذاکرین اهل بیت (علیهم‌السلام) بهره‌مند شویم؛ به همین خاطر است که در هر فصل برخی از آنها هستند و برخی هم حضور ندارند.

بازنمایی و احیاء آیین‌های سنتی و مذهبی شیعیان در برنامه «معلی»/ چرا در هر فصل «معلی» ذاکران تغییر می‌کنند؟

ستودگان درباره دعوت از ذاکرین بین‌المللی اهل بیت (علیهم‌السلام) اظهار داشت: ما به‌دنبال آن هستیم که برای شعبان یا محرم سال بعد از ذاکران بین‌المللی دیگر که در فضای بین‌الملل و جامعه شیعه، شناخته‌تر هستند استفاده کنیم.

تهیه‌کننده برنامه «معلی» درباره اینکه تیم کارگردانی و سوژه‌یابی چگونه ایده‌های خود را پیدا می‌کنند، گفت: پس از آنکه ماه شعبان به پایان رسید، تیم کارگردانی و سوژه‌یابی به شهر‌ها و روستا‌های مختلف و حتی دورافتاده که شاید دسترسی به آنها راحت نباشد، رفتند و پس از تماشای آیین‌های مختلف عزاداری، آنها را بررسی کردند و از آنجا که مراحل فنی این کار زمان‌بر و سخت است، از همانجا در مورد پخش آن آیین عزاداری در برنامه «معلی» تصمیم گرفتند.

وی افزود: برنامه «معلی» چهار بار در طول روز نمایش داده می‌شود و فصل جدید آن با چهار زیرنویس به‌زبان‌های انگلیسی، عربی، اردو و ترکی به‌صورت همزمان با شبکه‌های ایران پخش می‌شود؛ به همین خاطر مخاطبان زیادی دارد. کسانی که هیأت می‌روند، بعداً آن را تماشا می‌کنند و کسانی که به هر علتی فرصت شرکت در هیأت‌ها را پیدا نمی‌کنند، از طریق «معلی» عزاداری می‌کنند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار