کارشناس مسائل دفاعی و راهبردی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

رژیم صهیونیستی به‌شدت سردرگم شده است

«اکبری‌پویا» آمریکا را عامل اصلی بحران غزه دانست و گفت: رژیم صهیونیستی به‌شدت دچار سردرگمی و غزه برای این رژیم به یک بن‌بست تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۷۸۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۸ - 18July 2024

«رضا اکبری‌پویا» کارشناس مسائل دفاعی و راهبردی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، با اشاره به تحولات فلسطین اظهار داشت: تحولات غزه را باید در سرزمین‌های درگیر در این نبرد، جنگ قدرت و فضای داخلی رژیم صهیونیستی و فضای منطقه‌ای و جهانی بررسی کرد.

غزه برای رژیم صهیونیستی به یک بن بست تبدیل شده است/ آمریکایی‌ها عامل بحران غزه هستند

اکبری‌پویا افزود: در فضای داخلی سرزمین‌های درگیر، شاهد بودیم که عملیات «طوفان‌الاقصی» یک اتفاق بی‌سابقه بود که رژیم صهیونیستی پس از جنگ «یوم کیپور» یا جنگ رمضان مورد حمله واقع شد. این حمله نشانه غافلگیرشدن رژیم صهیونیستی بود، و اصل غافلگیری این رژیم محصول ندانستن و نتوانستن است.

کارشناس مسائل دفاعی و راهبردی ادامه داد: عملیات طوفان‌الاقصی در عید سال عبری و در روز هفتم و جشن سایبان‌ها صورت گرفت که اشغالگران صهیونیست در شکننده‌ترین وضعیت امنیت مرزی خود به سر می‌بردند.

وی با اشاره به حملات صهیونیست‌ها به غزه با عنوان «شمشیر آهنین»، عنوان کرد: صهیونیست‌ها  از ۱۵ مهرماه در جواب عملیات غرورآفرین طوفان‌الاقصی در سه طیف حملاتی را پیش‌بینی کردند که طیف اول حملات هوایی بسیار کوبنده است که حجم آن از تسلیحات اتمی در هیروشیما و ناگازاکی بیشتر بود. دور دوم، حملات زمینی صهیونیست‌ها از بالای منطقه جبالیا، شهر غزه، دیرالبلح، خان‌یونس و رفح بود که یک مرحله همه جمعیت را به رفح سوق دادند و دوباره از آن منطقه به سمت خان‌یونس و جا‌های دیگر خارج  کردند تا بلکه بتوانند حماس را از بین ببرند.

اکبری‌پویا با اشاره به ناکامی اشغالگران صهیونیست در نبرد غزه گفت: امروز شکل جنگ‌ها تغییر کرده است. در جنگ ۱۹۶۷ میلادی سرزمین غزه کمتر از نصف روز اشغال می‌شود، اما امروز بیش از ۹ ماه از جنگ غزه می‌گذرد و صهیونیست‌های جنایتکار کماکان درگیر این نبرد هستند و هر روز بیش از روز‌های قبل صدمه می‌بینند.

کارشناس مسائل دفاعی و راهبردی بیان کرد: در جنگ‌های آینده کسانی پیروز هستند که روایت بسیار دقیقی داشته باشند و این روایت‌ها چون از جنس مظلومیت و دفاع است، همیشه در افکار عمومی جهان مقدس‌تر هستند و نمونه آن را در دانشگاه‌های آمریکا، اروپا، کانادا و حتی در آسیای جنوب شرقی نیز می‌بینیم.

وی اضافه کرد: طیف سوم حملات رژیم صهیونیستی برای ریشه‌کن کردن رزمندگان حماس بود و صهیونیست‌ها در این بُعد دچار چالش هستند؛ چرا که نمی‌توانند با فکر و عقیده بجنگند و پیروز شوند.

اکبری‌پویا در ادامه با بیان اینکه صهیونیست‌ها در نبرد غزه دچار ضعف و خستگی هستند، گفت: جنگ قدرت نتانیاهو، کابینه‌ی امنیتی ژنرال بنی گانتز و اشخاص دیگر را منحل می‌کند. او با یکه‌تازی می‌خواهد همچنان در مقام نخست‌وزیر در قدرت باشد؛ اما بعد از این همه حملات در حوزه‌ی غزه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ فضای موجود نشان می‌دهد که کشور‌های عربی منطقه در آنجا مستقر شوند و بازسازی‌ها را شروع کنند؛ اما جز کشور‌های اردن و امارات، هیچ کشوری از این حوزه استقبال نکرد، مصر هم شدیداً با این موضوع مخالف بود. جنبش خودگردان هم محبوبیت لازم را ندارد و کشور‌های عربی نیز حاضر نیستند هزینه‌های بازسازی غزه را گردن بگیرند.

کارشناس مسائل دفاعی و راهبردی مهمترین تهدید رژیم صهیونیستی را حزب الله لبنان دانست و افزود: حزب‌الله لبنان از سال ۲۰۰۶ تا به امروز به یک راز بزرگ تبدیل شده است. از قبل پیش‌بینی می‌شد که اسرائیل به لبنان حمله کند و با وجود اینکه دولت بایدن هم به صورت تلویحی از این حمله حمایت کرده بود، اما شاهد تظاهرات‌های پیاپی در تل‌آویو، حیفا را شاهد هستیم و ساکنین سرزمین‌های اشغالی از این وضعیت خسته شده‌اند.

وی با بیان اینکه تاب‌آوری لبنان، فلسطین و غزه بسیار قوی است، عنوان کرد: امروزه شاهد تخلیه تعداد قابل توجهی از شهرک‌ها در شمال سرزمین‌های اشغالی هستیم و آستانه‌ی تاب‌آوری در این مناطق، بسیار پایین بوده که این پاشنه آشیل رژیم صهیونیستی است.

اکبری‌پویا درباره یاوه‌گویی‌ها و اظهارات تهدیدآمیز «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه اسبق رژیم صهیونیستی مبنی بر استفاده از سلاح هسته‌ای علیه تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: این تهدیدات توخالی، پروپاگاندا و بزرگنمایی هست و حتی به این گزافه‌گویی‌ها دیگر توجه نمی‌شود.

کارشناس مسائل دفاعی و راهبردی با بیان اینکه امروز غزه برای رژیم صهیونیستی به یک بن‌بست تبدیل شده است، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی به شدت دچار سردرگمی شده و به یک ناجی نیاز دارد تا آن‌ها را از باتلاق غزه بیرون بکشد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها عامل اصلی بحران غزه هستند، خاطرنشان کرد: مذاکراتی بین آمریکایی‌ها و گروه‌های حماس انجام شده تا آتش‌بس در سه مرحله انجام شود؛ اما این اشغالگران صهیونیست هستند که آتش‌بس را نمی‌پذیرند.

اکبری‌پویا با اشاره به خستگی ارتش رژیم صهیونیستی عنوان کرد: جنگ‌های خیابانی، بسیار فرسایشی است و به همین دلیل اشغالگران صهیونیست به دنبال سربازگیری از یهودیان حریدی هستند.

کارشناس مسائل دفاعی و راهبردی با بیان اینکه مقاومت کردن پاداش، و تسلیم شدن خفت و خواری را به همراه دارد، گفت: ملت‌هایی که در مقابل متجاوز مقاومت کردند و شکست خوردند، پس از مدتی دوباره خودشان را پیدا می‌کنند و متجاوز را بیرون می‌رانند؛ اما ملت‌هایی که تسلیم متجاوز شدند، باید برای همیشه یوغ بردگی را در گردن داشته باشند.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها