عزاداری دلدادگان عاشورایی در بندرعباس

همزمان با دهم محرم، سالروز واقعه سوزناک عاشورا، عاشقان و دلدادگان سیدالشهدا در مقابل مسجد جامع بندرعباس (مصلی قدس) گردهم آمده و به عزاداری این روز پرداختند.
کد خبر: ۶۷۸۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵ - 16July 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از هرمزگان، از ساعات ابتدایی صبح روز سه شنبه و همزمان با سالروز عاشورای حسینی دسته‌های عزاداری با حضور گستره مردم به یاد شهدای دشت کربلا از بوستان شهید دباغیان به سمت مسجد جامع حرکت کردند و به عزاداری و سوگواری پرداختند.

در این روز بومی‌های هرمزگان به همراه تعدادی از دسته‌های اقوام بوشهری‌، آذری‌، لر زبان‌های استان فارس، لرستانی‌ها، کردها، لاری‌ها، اصفهانی‌ها، بلوچ‌ها، خراسانی‌ها، کرمانی‌ها، یزدی‌ها و عرب‌های مقیم این استان که برای خود مسجد، حسینیه یا تکیه با هیات‌های جداگانه ای دارند، در سوگ سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و شهدای والامقام کربلا نوحه خوانی و عزاداری کردند.

امروز همچنین بسیاری از هیات های مذهبی نیز در مسیر کاروان عاشورایی، با برپایی ایستگاه های صلواتی به توزیع نذری غذای گرم، شربت و آب بین عزاداران پرداختند.

مراسم روز عاشورا همچنین در ۵۴ بقعه استان هرمزگان از ساعت هشت صبح با حضور هیئت‌ها و دسته‌های سینه زنی آغاز شده است و با سخنرانی، ایستگاه‌های صلواتی، مداحی و اقامه نماز ظهر عاشورا پایان می‌یابد.

این مراسم در تکایا، حسینیه‌ ها و امام زادگان شهرستان‌های هرمزگان نیز آغاز شده است.

نماز ظهر عاشورا نیز به امامت حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس در مسجد جامع بندرعباس اقامه می‌شود.

مراسم شام غریبان اهل بیت امام حسین (ع) همراه با سینه زنی سنتی، چاوش خوانی و سایر مراسم سنتی نیز برای نخستین بار به صورت متمرکز در ضلع شمالی مسجد جامع بندرعباس برگزار می‌شود، این مراسم در دیگر شهرستان‌ها نیز برگزار می‌شود.

استان هرمزگان دارای حدود یکهزار و ۶۰۰ هیات مذهبی فعال در شهرها، بخش ها و روستاها بوده که در مناسبت‌های مذهبی به ویژه در دهه محرم بیشترین فعالیت های مذهبی در زمینه برگزاری آیین های سوگواری از قبیل روضه خوانی، نوحه سرایی، سینه زنی، علم گردانی و تعزیه خوانی، تابوت گردانی، حجله گردانی و حنابندان دارند.

نظر شما
پربیننده ها