شهدا، شمع محافل شام غریبان

گلزار‌های شهیدان و یادمان‌های شهدای گمنام، در شام غریبان کربلا میعادگاه عاشقان و دلدادگانی بود که آمده بودند عهد خود را با آنان تجدید کنند.
کد خبر: ۶۷۸۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۲ - 17July 2024

شهدا، شمع محافل شام غریبانگروه استان‌های دفاع‌پرس- ابوالفضل بمانی؛ شام غریبان اسرای کربلا آغاز روضه جانسوز دیگری پس از وقایع عصر عاشوراست که با فصل جدیدی از نوحه و مراثی با محوریت امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) و خرابه شام و ... همراه می‌شود.

آیین شام غریبان همسنگ مصیبت عظمای عاشورا همه ساله با استقبال خوبی از سوی عزاداران حسینی (ع) در آستان‌ها و مکان‌های مقدس و مورد احترام از جمله مزار درگذشتگان برگزار می‌شود.

این مراسم شب گذشته بر سر مزار شهیدان والامقام در گلزار‌های شهدای قم و یادمان شهدای گمنام و نیز گلزار شهدای مدافع حرم در آرامستان بهشت معصومه (س) از شور و حس و حال ویژه‌ای برخوردار بود، بخصوص شهیدان والامقامی همچون سردار علی آقازاده نژاد، شهید سعید کریمی و شهید محسن صداقت که طی چند ماه اخیر به شهادت رسیدند.

یادمان‌های شهدای گمنام قم که در طول شب‌های دهه اول، شاهد برپایی محفل اقامه روضه سیدالشهدا (ع) بود، در شام غریبان نیز شمع محفل عزاداران حسینی بود و بویژه نمازگزاران مساجد محدوده بلوار شهید کریمی و خیابان‌های ذوالفقار و ایثار در محدوده منطقه بنیاد قم با برپایی دسته جات عزاداری و روشن کردن شمع به یاد زمانی که یزیدیان درغروب عاشورا اهل بیت سیدالشهدا (ع) را ازخیمه‌ها بیرون کردند و خیمه‌ها را آتش زدند، این مراسم را در یادمان ۱۴ شهید گمنام کوه خضر نبی (ع) گرامی داشتند.

پاسداشت شهدای مظلوم و بیدفاع غزه نیز موضوع دیگری بود که در مرثیه‌ها و دعا‌های مداحان و سخنرانان آیین شام غریبان مورد توجه قرار گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار