دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

خودروهای شوتی؛ بمب‌های متحرک در جاده‌های ایران

شوتی سواران علاوه بر اینکه با جان خود بازی می‌کنند، به دلیل رانندگی پرخطری که دارند جان دیگر رانندگان را هم به خطر می‌اندازند و سال گذشته باعث جان باختن ۵۰۰ نفر از هموطنان‌مان شدند.
کد خبر: ۶۷۸۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۸ - 17July 2024

گروه جامعه دفاع‌پرس: اگر ساکن شهر‌های مرکزی، جنوبی و یا شرقی کشورمان باشید احتمالا با عبارت ماشین‌های شوتی آشنا هستید؛ شوتی سواری اقدامی خلاف قانون است، رانندگان این خودرو‌ها اقدام به قاچاق کالا یا انسان می‌کنند البته باید به این هم اشاره داشت که برای شوتی سوار‌ها خیلی مهم نیست چه باری جابجا می‌کنند.

برخودر با خودروهای شوتی ملزم همکاری‌های بین بخشی/ خودروهای شوتی عامل به خطر انداختن جان رانندگان قانونمند

مهارت بالا در رانندگی به‌خصوص با سرعت زیاد، اولین و مهم‌ترین ویژگی شوتی سوار است. این فرد باید آماده باشد که فاصله طولانی بین شهر‌های مرزی و مرکزی ایران را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی کند؛ یک شوتی شوار باید هر لحظه آماده اتفاقات گوناگون مانند تصادفات سنگین و تعقیب و گریز از سوی پلیس باشد.

یکی از مهمترین مشخصه‌های خودرو‌های شوتی کمک فنر‌های عقب ماشین است که شوتی سواران آن را چیزی در حدود ۸ تا ۱۲ انگشت بالاتر از حد استاندارد تنظیم می‌کنند. ماشین‌های شوتی، بار سنگینی را جابجا می‌کنند. به همین دلیل بالا بردن کمک فنر‌های عقب باعث می‌شود تا در زمان بار زدن، قسمت عقب خودرو در حالت استاندارد مانند سایر ماشین‌ها قرار بگیرد.

مخدوش کردن پلاک ماشین شوتی یا استفاده از پلاک خودرو‌های سرقتی یکی از اقدامات رایج شوتی سوارهاست. قبل از حرکت معمولا شوتی سوار سلامت فنی خودرو را چک می‌کند. معمولا صندلی‌های خودرو را نیز در می‌آورند که بار بیشتری در آن جای بگیرد. 

شوتی سوار‌ها برای افزایش شانس موفقی و جلوگیری از دستگیر شدن توسط پلیس، به‌صورت گروهی ماموریت‌های خود را انجام می‌دهند. یک راننده به‌عنوان راه پاک کن جلوتر از بقیه در مسیر حرکت می‌کند. این فرد وظیفه دارد که حضور پلیس در جاده را به‌اطلاع سایر رانندگان گروه برساند. 

بر اساس آمار‌های موجود یک شوتی سوار برای جابه جایی یک بار دستمزدی ۱۴ تا ۱۸ میلیون از صاحبان کالا دریافت می‌کند که باید در اصل آن را پول جان خود بداند چرا که معلوم نیست در راه با چه خطراطی روبرو می‌شود.

متاسفانه باید به این موضوع پرداخت که شوتی سواران علاوه بر اینکه با جان خود بازی می‌کنند با رانندگی پرخطری که دارند جان دیگر رانندگان را هم به خطر می‌اندازند؛ به گفته سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور بیش از ۳۰ تا ۴۰ هزار خودروی شوتی در جاده‌های کشور مقررات را زیرپا می‌گذارند و در سال ۱۴۰۲، ۵۰۰ نفر از مردم ما براساس حادثه‌آفرینی‌های خودرو‌های شوتی در امور راهنمایی و رانندگی جان باختند.

برخودر با خودروهای شوتی ملزم همکاری‌های بین بخشی/ خودروهای شوتی عامل به خطر انداختن جان رانندگان قانونمند

فرمانده کل انتظامی با تاکید بر اینکه در حوزه خودرو‌های شوتی اقدامات خیلی خوبی انجام شده است، اما این اقدامات باید ادامه‌دار باشد، گفت: در نامه‌هایی به شورای عالی امنیت درخواست کردم که خودرو‌های شوتی هنگامی که توقیف می‌شوند حداقل ۶ ماه توقیف شوند؛ همچنین در این نامه خواستار شدم تا تغییراتی که در خودرو‌های شوتی انجام شده است مانند شاسی کشی و… برطرف شود.

پلیس برابر قانون و ظرفیت‌های قانونی که در اختیار دارد تمام تلاش خود را در برخورد با شوتی سواران در دستور کار قرار داده و بر اساس آمار رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در سال ۱۴۰۲ افزایش ۴۸ درصدی در توقیف خودرو‌های شوتی شاهد بودیم.

یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی برخورد با قاچاق کالا در کشور است و خودرو‌های شوتی را می‌توان حلقه وصل بین قاچاقچیان و فروشندگان کالای قاچاق دانست؛ متاسفانه امروز پس از سال‌ها در برخورد با خودرو‌های شوتی دچار خلاء‌هایی هستیم که باید با همکاری بین بخشی و دستگاه‌های محتلف این خلاء‌ها برطرف شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار