اداره غزه پس از جنگ؛ مانع اصلی آتش‌بس

بیش از ۹ ماه از جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه می‌گذرد و همچنان اختلاف بر سر «اداره و حکمرانی غزه پس از جنگ» موجب تاخیر در روند آتش‌بس شده است.
کد خبر: ۶۷۹۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹ - 17July 2024

به گزارش گروه بین الملل دفاع‌پرس، رژیم صهیونیستی روز دوشنبه اعلام کرد: از طرح «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای آتش‌بس تماما حمایت می‌کند. جنبش حماس هم پیشتر گفته بود که با دیدگاهی «مثبت» به آن نگاه خواهد کرد. هم‌چنین یک مقام ارشد صهیونیستی نیز چند روز پیش گفت اگر حماس با ساختار جدید ارائه شده از سوی ایالات متحده موافقت کند، امکان تکمیل توافق را فراهم می‌سازد.

اداره غزه پس از جنگ؛ مانع اصلی آتش‌بس

جو بایدن در ماه مه طرحی ۳ مرحله‌ای را برای پایان دادن به جنگ غزه اعلام کرد. او گفت مرحله اول این طرح که ۶ هفته طول خواهد کشید شامل آتش‌بس جامع و کامل، عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از مناطق پرجمعیت، آزادی اسیران زن، افراد سالخورده و مجروح صهیونیستی در ازای آزادی صد‌ها اسیر فلسطینی است.

روزنامه واشنگتن پست در این خصوص می‌نویسد: «فشار برای صلح از هر ۲ طرف در حال افزایش است. مقامات اسرائیلی می‌گویند که برخی از فرماندهان حماس باید توافق را بپذیرند. هم‌چنین هفته‌هاست که رهبران اسرائیلی، نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) را برای پذیرش این توافقنامه تحت فشار قرار داده‌اند. اما با این حال ۲ طرف این جنگ امیدوارند اهرم‌های بیشتری از ادامه جنگ به‌دست بیاورند.»

این روزنامه آمریکایی می‌افزاید: «اختلافات باقی‌مانده شاید بی‌اهمیت به نظر برسند، اما برخی به موضوع اصلی اداره و حکمرانی آینده در غزه می‌پردازند که همچنان مبهم‌ترین بخش از طرح میانجی‌های ایالات متحده است. پس از مکالمه با چندین تن از مقامات عرب، آمریکایی و اسرائیلی درباره روز بعد جنگ غزه، هنوز توضیح شفافی نسبت به اینکه چه کسی امنیت در غزه را برقرار خواهد کرد، ارائه داده نشده است.»

سوال اینجاست که آیا «تشکیلات خودگردان فلسطین» نقشی در اداره غزه ایفا خواهد کرد. این تشکیلات مایل است با برافراشته شدن پرچم خود بر قسمت مرز جنوبی غزه نظارت کند؛ مسئله‌ای که رژیم صهیونیستی با آن مخالفت کرده، اما توافقی احتمالی نسبت به سازشی وجود دارد که شامل نمایندگی فلسطین در گروهی تحت عنوان «هیئت کمک مرزی اتحادیه اروپا در رفح» (EUBAM) است.

واشنگتن پست تاکید می‌کند: «جنگ هولناک غزه وارد مرحله پایانی می‌شود، اما بدون برنامه‌ریزی بهتر برای روز بعد از جنگ، شاید این جنگ پایان نپذیرد و همین مساله، آتش‌بس را به تعویق انداخته است.»

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار