دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

مشق عشق جهادگران زیر آفتاب سوزان/ می‌سازند تا ساخته شوند

عرق از سر و رویشان جاری است، صورت‌شان سرخ و آفتاب سوخته شده اما خستگی در جانشان راه ندارد و همه توان‌شان را گذاشته‌اند تا در مدتی که به روستا آمده‌اند، خدمتی شایسته به اهالی آن کنند و حسرتی برایشان باقی نماند؛ همه آمده‌اند که کاری که از دستشان بر می‌آید را انجام دهند، فرقی نمی‌کند که جزو با تجربه‌‌ترین‌ها باشی یا برای بار اول آمده باشی.
کد خبر: ۶۷۹۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۳ - 17July 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خراسان جنوبی، اگر چه خیلی‌ها تابستان را برای تفریح به استان‌های خوش آب و هوا انتخاب می‌کنند اما هنوز هم هستند جوانان و نوجوانانی که روحیه جهادی و خدمت دارند و به شرق کشور سفر می‌کنند تا با خدمات جهادی خود لَختی از مشکلات این استان را کاهش داده و آلامی باشند برای مردم دیار آفتاب.

سخن از دانشجویان دانشگاه شهید «رجایی» تهران است که روزهای ابتدایی محرم و تابستان داغ امسال مناطق محروم و دورافتاده این خطه کویری را هدف سفر قرار داده‌اند تا برای عمران و آبادی و توسعه فرهنگی ساکنان این مناطق اقدام کنند.

گروه جهادی محبان المهدی دانشگاه شهید «رجایی» تهران این روزها مهمان اهالی شهرستان خوسف هستند؛ این جوانان خوب می‌دانستند که پای گذاشتن در چنین سفری آن هم در مناطقی گرمسیری با کمترین امکانات و انجام فعالیت شبانه‌روزی سختی‌های خودش را دارد اما عشق به خدمت باعث شد تا آنان بتوانند خدمات ماندگاری را انجام دهند.

جهادگران در دوران دفاع مقدس با نام «سنگرسازان بی‌سنگر» شناخته می‌شدند که در جبهه‌های حق علیه باطل نقش فعال و ارزنده‌ای در کسب پیروزی‌های رزمندگان اسلام  داشتند، در دوران سازندگی هم جهادگران بی‌نام و نشان در بازسازی کشور و خدمت به مردم پیشگام بودند و آنچه امروز در جامعه به‌عنوان گروه و فعالیت‌‌های جهادی شناخته می‌شود، میوه و شجره‌ جهاد سازندگی است که در ابتدای انقلاب شکل گرفت.

مشق عشق در مناطق محروم

سال‌هاست جوانان انقلابی کشورمان در ایام مختلف خصوصا در تابستان برای زدودن محرومیت کمر همت می‌بندند و راهی روستاها و مناطقی می‌شوند که از نبود امکانات اولیه رنج می‌برند؛ این جهادگران اعتقاد دارند هیچ حلاوتی برایشان شیرینی لبخند رضایت مردمان زحمتکش روستایی و مناطق دوردست را ندارد به همین خاطر آنان عاشقانه در این اردوهای جهادی فعالیت می‌کنند.

در میان تمام هیاهوها و دغدغه‌های روزمره زندگی، مردمانی پیدا می‌شوند که دنیا را از دیدی دیگر نگریسته و تعطیلات تابستان خود را به صورت متفاوتی سپری می‌کنند؛ اردوهای جهادی فرصتی برای ساختن است، سازه‌ای نه تنها از جنس آجر و سیمان بلکه فرصتی است برای خودسازی و خودباوری.

مشق عشق جهادگران زیر آفتاب سوزان/ می‌سازند تا ساخته شوند

این روزها که گرم‌ترین روزهای این خطه کویری کشور را تجربه می‌کنیم و شاید بسیاری از ما حتی در خنکای کولر هم کلافه از گرماییم، هستند کسانی که دل از دیار خود کنده و با هدف خدمت به همنوع به مناطق محروم آمده‌اند؛ جهادگرانی که با اراده‌ای آهنین و تنها با هدف قرب الهی  پا به میدان گذاشته تا شاید بتوانند در اردوهای جهادی گل لبخند را بر لبان خانواده‌ای محروم شکوفا کنند.

عرق از سر و رویشان جاری است، صورت‌شان سرخ و آفتاب سوخته شده اما خستگی در جانشان راه ندارد و همه توان‌شان را گذاشته‌اند تا در مدتی که به روستا آمده‌اند، خدمتی شایسته به اهالی آن کنند و حسرتی برایشان باقی نماند؛ همه آمده‌اند که کاری که از دستشان بر می‌آید را انجام دهند، فرقی نمی‌کند که جزو با تجربه‌‌ترین‌ها باشی یا برای بار اول آمده باشی...

خشت روی خشت تا خودسازی

اینجا هرکسی آمده تا با همتش گوشه‌ای را بگیرد و راهی را هموار کند؛ در میانشان همه جوره و با هر سن و سالی میبینی؛ از کسی که برای زندگی جهادی آمده، گرفته تا آن کسی که برای خودسازی و خدمت به خلق آماده شده و آستین بالا زده؛ یا کسی که به دنبال سختی کشیدن است با طعم کمک.

یکی از دانشجویان دانشگاه شهید «رجایی» تهران که در حال دیوارچینی مدرسه روستا است، می‌گوید: این اولین تجربه همراهی من با اردوی جهادی است، واقعا فکر نمی‌کردم مناطق محرومی به این شکل در  کشور ما وجود داشته باشد؛ ای کاش مسئولان ما این مناطق را بیشتر ببینند و برای کاهش محرومیت این مردم نجیب تلاش کنند.

وی اردوهای جهادی را فرصتی ها برای خودشناسی وخودسازی دانست و بیان داشت: لمس محرومیت‌ها وتلاش برای رفع این محرومیت آن هم برای نسل جوانی که شاید کمتر چنین شرایطی را تجربه کرده باشد، می‌تواند به ترویج فرهنگ ایثار واز خودگذشتگی در جامعه کمک کند.

یکی دیگر از جهادگران  که از زیر کلاه آفتاب‌گیر نیز آفتاب تابستان صورتش را سوزانده هم سخن شدیم، همچنان که خاک‌ها را جا به جا می‌کند، گفت: وقتی خوشحالی یک نفر را می‌بینیم که برای وی کار کوچکی انجام داده‌ایم خوشحالی ما را برای کار و تلاش دوچندان می‌کند و از خداوند متعال می‌خواهم به من این توفیق را بدهد، تا جایی که می‌توانم و از دستانم خدمتی بر می‌آید به مردم و کودکان روستاهای محروم خدمت کنم.

مشق عشق جهادگران زیر آفتاب سوزان/ می‌سازند تا ساخته شوند

سخت اما شیرین...

وی تبیین کرد: شیرینی اردوهای جهادی در این است که از مکانی با تمامی امکانات، به مکانی اعزام می‌شویم که مردم از محرومیت رنج می‌برند و دچار مشکلات عدیده‌ای هستند، لذا پس از حضور و خدمت به آن‌ها احساس شعف و شادی به ما دست می‌دهد و این لذت با هیچ چیزی در دنیا قابل مقایسه نیست.

«امیرحسین جعفری» مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی تهران با بیان اینکه گروه جهادی محبان‌المهدی ۹ روز مهمان اهالی خونگرم شهرستان خوسف بود، گفت: این گروه جهادی ذیل بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی است و فعالیت رسمی خود را بعد از کرونا آغاز کرده و تاکنون طی سه سال اردوی جهادی در شهرستان خوسف برگزار کرده است.

وی با اعلام اینکه گروه جهادی محبان‌المهدی طی مدت حضور در شهرستان خوسف خدمات عمرانی، فرهنگی و آموزشی ارائه داده است، بیان داشت: از پروژه عمرانی در روستای «کاریزنو» در زمینه آبرسانی بود، در روستای «گُل» نیز دیوار چینی مدرسه و در روستای «چهکند» نیز رنگ‌آمیزی مدرسه انجام شده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی تهران اضافه کرد: در منطقه خوسف هم خدمات آموزشی برای مقطع متوسطه اول و دوم ارائه و در شهر ماژان نیز اقدامات فرهنگی انجام و همچنین برپایی موکب، هیئت‌های عزاداری و تشکیل گروه‌های سرود از برنامه‌های فرهنگی بوده است.

مشق عشق جهادگران زیر آفتاب سوزان/ می‌سازند تا ساخته شوند

«مهدی هنری» مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی جنوبی نیز در این خصوص، اظهار داشت: خراسان جنوبی هر ساله در ایام تابستان میزبان گروه‌های جهادی مهمان به ویژه گروه های دانشجویی از تهران است.

وی با بیان اینکه جهاد و خدمات‌رسانی به مردم محدود به زمان و مکان نیست، اما بهترین زمان برای گروه‌های جهادی دانشجویی تابستان است، خاطرنشان کرد: در خراسان جنوبی طی تابستان ۷۲۰ گروه جهادی در قالب شش هزار و ۲۰۰ جهادگر خدمات جهادی ارائه داده و خواهند داد.

امروز خط مقدم دفاع از انقلاب رسیدگی به مشکلات مردم است و امروز اگر کسی گره‌ای از مشکلات مردم باز می‌کند باید بداند که در خط مقدم دفاع از انقلاب قرار دارد؛ جوانان با الگوبرداری از رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس که برای جهاد در راه خدا جان خود را فدا کردند، اینک جهادی متفاوت و از رنگ و بویی دیگر که دارای ارزشی متفاوت‌تر است، را رقم زدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار